Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Struktura výuky.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
dotazníkové šetření na vysokých školách
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy speciální pedagogiky
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Základné pojmy v pedagogike
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody

předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince je určován několika činiteli. Podílí se na něm výchova, dědičnost a prostředí. Záměrné působení na rozvoj jedince začíná v rodině. současná pedagogika – věda o permanentní výchově = o celoživotní výchově dětí, mládeže, dospělých.

PEDAGOGIKA zabývá se výchovou jak jedinců běžné populace, tak i jedinců s handicapy (spec.pg) stále více soustřeďuje svou pozornost na celospolečenské výchovné problémy (spec.pg, soc pg)

pedagogika slovo pocházející z řečtiny (pais = dítě, again = vésti) z antické řečtiny je znám pojem Paidagogos = vzdělaný otrok, který bohatým rodinám pečoval o děti a doprovázel je do školy jako věda má za úkol popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle různých kritérií systematicky srovnává, vyhodnocuje a zobecňuje pg jevy - výchovné cíle, principy, formy, metody, prostředky J.A.K. - významná osobnost Pedagogiky

PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY Základní Obecná pedagogika teorie edukační (výchovné) reality, zabývá se všeobecně problematikou procesů vzdělávání (výchovy, edukace) probíhajících v různých situacích, v různém prostředí apod. Srovnávací (komparativní) pedagogika popis, analýza, vysvětlování a komparace různých vzdělávacích systémů (struktura, vlastnosti a fungování vzdělávacího systému) Dějiny pedagogiky zkoumání vývoje názorů na vzdělávání, pedagogických teorií a vzdělávací praxe v historických souvislostech; Didaktika teorie vyučování, propojení obsahu a metody vzdělání;

Vertikální (podle věku) Předškolní Školní (1.stupeň, 2.st., 3.st. - středoškolská) Andragogika – problematika vzdělávání dospělých (př. rekvalifikace, CŽV…)

Horizontální (podle místa, kde se odehrává) Rodinná Školní Pedagogika volného času (smysluplné trávení VČ – obsah, formy, prostředky VČ aktivit) Aplikované Speciální pedagogika – výchova, vzdělávání, socializace jedinců s handicapem (př. psychopedie, etopedie…) Sociální pedagogika – mj. preventivní charakter, hledá vztahy mezi výchovou a soc. prostředím, zabývá se problematikou výchovného působení na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých;

Hraniční Pedagogická psychologie - zkoumá problematiku edukace v těchto oblastech: psychologické základy výchovy a vzdělávání, psychodidaktika – psychologie vyučování, pedagogická komunikace a interakce, pedagogicko – psychologická diagnostika; Filosofie výchovy - řeší nejobecnější otázky, například smysl a účel výchovy a vzdělávání, hodnoty ve vzdělávání, otázky různých přístupů ke vzdělávání;

Sociologie výchovy - sociologie edukace, zabývá se sociálními aspekty výchovy, např. funkcí výchovy ve společnosti, vztahy mezi výchovou a sociální strukturou a sociální mobilitou, vztahy aj.; Pedagogická antropologie - chování lidí v závislosti na prostředí (typu kultury), např.edukace v evropském prostředí, v USA, v Japonsku, problematika hodnot, postojů, problematika edukace imigrantů, otázky multikulturní výchovy;

Úzce související vědy Psychologie - psychika vychovávaných jedinců Sociologie - zvláštnosti a zákonitosti prostředí, ve kterém výchova probíhá Filozofie – pedagogika vychází z filozofických koncepcí (př. existencialismus) Etika – mravní otázky Matematika – zpracování pg výzkumů

PEDAGOGICKÝ VÝZKUM = činnost, jejímž předmětem je EDUKAČNÍ REALITA (prostředí, situace, proces). = systematické zkoumání, vyhledávání a s nimi spjatý vývoj týkající se: Účelů vzdělávání Procesů vyučování a učení Osobnostního vývoje dětí, mládeže a dospělých Práce edukátorů (pedagogů) Aj. Pg výzkum není záležitostí pouze vědců – profesionálů, ale i pedagogů (ve spolupráci profesionálních výzkumníků). HLAVNÍ ÚKOL PG VÝZKUMU: Systematicky popisovat, analyzovat a objasňovat různé jevy edukační reality.

ETIKA pg výzkumu – velmi důležitá součást. -Dodržování morálních zásad, norem. Pg výzkum se zaměřuje na objekty edukační reality, které mají rozdílnou (diferencovanou) povahu. Tzn. Každý člověk (edukant, edukátor) je jiný, každé prostředí se od sebe více či méně odlišuje. Proto existují různé metody v pg výzkumu.

DRUHY VÝZKUMU Dle délky trvání: krátkodobý, dlouhodobý Dle počtu účastníků: malý (skupina, případ), velký Dle lokality: místní, oblastní, celostátní, mezinárodní, globální Dle zkoumaných dat: kvalitativní (nepoužívá statistické metody, menší počet účastníků, zkoumá detaily), kvantitativní (velké množství účastníků, vyjádření v číslech – škálováním, měřením)

FÁZE PG VÝZKUMU 1. PŘÍPRAVA VÝZKUMU Východiskem je pg teorie, promyšlení problému, plán postupu 2. STUDIUM LITERATURY Seznámit se s důležitou literaturou, která souvisí s danou problematikou. 3. FORMULACE HYPOTÉZ Specifikace sledovaného problému, dokončení plánování, očekávání. 4. ZJIŠŤOVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH FAKTŮ Shromažďování informací sledované skutečnosti. Zkoumání.

HLAVNÍ METODY PG VÝZKUMU POZOROVÁNÍ ROZHOVOR EXPERIMENT DOTAZNÍK ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTI