Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_14 Název materiáluZměny skupenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Digitální učební materiál
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _624 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
Výpočet tepla při vypařování
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_687.
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_18 Název materiáluKondenzátory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_18 Název materiáluÚvěry a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_11 Název materiáluDeformace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_19 Název materiáluŠtěpení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_02 Název materiáluRovnoměrný.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_10 Název materiáluPráce plynu,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_16 Název materiáluPružina.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_01 Název materiáluVazby v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_07 Název materiáluKapilarita.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_04 Název materiáluVazebná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_04 Název materiáluPovrchová.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_06 Název materiáluPohyby v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_08 Název materiáluMolekulová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_17 Název materiáluElektrický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_06 Název materiáluRovnoměrně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_15 Název materiáluHarmonický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Změny skupenství látek
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Tání a tuhnutí - početní úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_14 Název materiáluZměny skupenství – příklady AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhMolekulová fyzika a termika Ročník2 Datum tvorbyčervenec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Změny skupenství – příklady

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1. Nápověda: Uvědomte si, v jakých fázích celý děj postupně probíhá, a pro každou fázi spočítejte přijaté teplo.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1. Nápověda: Uvědomte si, v jakých fázích celý děj postupně probíhá, a pro každou fázi spočítejte přijaté teplo.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1. Nápověda: Uvědomte si, v jakých fázích celý děj postupně probíhá, a pro každou fázi spočítejte přijaté teplo.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1.

Příklad 1 Vypočtěte teplo, které je třeba dodat 5 kg ledu o teplotě –15 °C, aby se přeměnil na vodu o teplotě 20 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrná tepelná kapacita ledu 2,1 kJ∙kg -1 ∙K -1, měrná tepelná kapacita vody 4,2 kJ∙kg -1 ∙K -1 a měrné skupenské teplo tání ledu 334 kJ∙K -1.

Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Nápověda: Uvědomte si, jakým způsobem vznikne teplo potřebné k roztavení projektilu. Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Nápověda: Uvědomte si, jakým způsobem vznikne teplo potřebné k roztavení projektilu. Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Nápověda: Uvědomte si, jakým způsobem vznikne teplo potřebné k roztavení projektilu. Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Nápověda: Uvědomte si, jakým způsobem vznikne teplo potřebné k roztavení projektilu. Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Příklad 2 Jakou nejmenší rychlostí musí dopadnout olověný projektil na pevnou překážku, aby se při nárazu roztavil. Počáteční teplota projektilu je 100 °C, teplota tání olova je 327 °C, skupenské teplo tání je l t = J∙kg -1 a měrná tepelná kapacita olova je 138 J∙kg -1 ∙K -1.

Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika: sbírka úloh pro střední školy. 3. vyd. Praha: Prometheus, c1995, 269 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN X.