Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?
Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu, který už nepůsobí. (Ebbinghaus, 1885, v Hartl,2000) Paměť je schopnost uchovat si pro pozdější použití nějakou získanou informaci. (Denglerová, 2009) Paměť má 3 fáze: vštípit – uchovat – vybavit si
Co ovlivňuje paměť? 1) Princip užitečnosti: Pamatuji si, co je pro mě důležité. 2) Tendence ke zjednodušování: Lépe si pamatuji věci, které odpovídají mým dosavadním zkušenostem. Pokud něčemu rozumím, lépe si to pamatuji.
Druhy paměti dle upřednostňovaného typu informace, která se jedinci dobře zapamatovává: 1) názorný typ – představy 2) slovně-logický typ – slova 3) emocionální typ – citově zabarvené zážitky Nyní si zkusíte otestovat vaši paměť.
Zapamatujte si deset názvů měst: LONDÝN TOKIO PARDUBICE KOLÍN BŘECLAV PRAHA NEW YORK ČASTOLOVICE VÍDEŇ TRUTNOV
Druhy paměti dle délky uchování informace v paměti: 1) krátkodobá – sekundy až minuty - k řešení akutních problémů = pracovní paměť prvků (číslic, jmen, názvů apod.) - čím více je v paměti položek, tím delší je vybavování - čas potřebný k vybavení jedné položky je asi 40 milisekund Poslechněte si diktát série čísel. Kolik z nich si dokážete zapamatovat?
Nyní se podívejte na následující jména a snažte se zapamatovat si je: ABRAHAM MICHAL BOUBELA PETR CÍSAŘ ROMAN DOLANSKÝ STANISLAV ERBENOVÁ KRISTÝNA FLÉGL VLASTIMIL GOTT KAREL HORKÝ ZDENĚK IRMAN JOSEF JANKOVSKÝ PAVEL KRUPIČKA ŠIMON ABCDEFGHIJKABCDEFGHIJK
2) senzorická – zvláštní typ krátkodobé paměti – uchovává informaci získanou smysly (světelný bod, zvukový signál, hmatový podnět) – uchovává se pouze zlomky sekundy - vjemy se buď rozpadnou nebo přesunou do krátkodobé paměti
3) dlouhodobá – uchovává důležité informace získané během života - činnosti, dovednosti, fakta, události - důležité pro chování člověka
Vybavíte si ještě názvy měst z přechozího úkolu? LONDÝN TOKIO PARDUBICE KOLÍN BŘECLAV PRAHA NEW YORK ČASTOLOVICE VÍDEŇ TRUTNOV
Jak si zapamatováváme Atkinson-Shiffrinův model DLOUHODOBÁ PAMĚŤ SENZORICKÁ PAMĚŤ KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ POZORNOST PŘENOS VYBAVENÍ UČENÍ
Kolektivní paměť Sdílené představy o dějinách a vlastnostech národa či určité skupiny lidí. Formuje sounáležitost národa – říká, kým jsme. Nepříjemné události v historii mohou být „zapomínány“ nebo jim nemusí být přikládána taková důležitost – odsun sudetských Němců, násilí vůči některým skupinám obyvatel.
Zapomínání Zapomínání je mizení mozkových stop a vyhasínání dočasných spojů. Je to proces ztrácení zřetelnosti, přesnosti a spolehlivosti zapamatovaného. (Hartl, 2000)
Které z následujících věcí zapomeneme nejdříve? Které se v paměti udrží nejdéle? Proč? Vlastní telefonní číslo Nákupní seznam na odpoledne Oblečení spolužačky první školní den Jméno osoby, která nám byla právě představena Rozvrh hodin Cesta do školy
Ebbinghausova křivka zapomínání
Vyberte pravdivá tvrzení: Paměť nám umožňuje uchovat informace o sobě samém. Kapacita naší dlouhodobé paměti je omezena přibližně na sedm prvků. Zapomínání je přirozený psychický proces. V paměti uchováváme veškeré informace a události svého života. Paměť je tvořena výhradně fakty, které si člověk zapamatoval spontánně (nezáměrně). Kolektivní paměť mají jenom malé skupiny lidí, kteří se dobře znají.
Shrnutí Paměť je …………………………uchovat si pro pozdější použití nějakou získanou informaci. Ze …………………………. paměti přechází informace do ……………………………. paměti, kde se vyhodnotí její potřebnost a to důležité se uloží do ………………………………… paměti pro pozdější použití nebo je …………………………………. Zapamatování má tedy 3 fáze: ………………………… - uchovat - ……………………………. Jako očistný proces potom působí……………………………….
Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN Zdroj obrázků: Galerie MS Office