Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
OSOBNOST.
7. Paměť.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sebepoznání a sebereflexe
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_PSYPS12960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: leden.
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Rozdíl vnímání a představy
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na paměť
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť a soustředění.
Pedagogická psychologie
Sociální psychologie.
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?

Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu, který už nepůsobí. (Ebbinghaus, 1885, v Hartl,2000) Paměť je schopnost uchovat si pro pozdější použití nějakou získanou informaci. (Denglerová, 2009) Paměť má 3 fáze: vštípit – uchovat – vybavit si

Co ovlivňuje paměť? 1) Princip užitečnosti: Pamatuji si, co je pro mě důležité. 2) Tendence ke zjednodušování: Lépe si pamatuji věci, které odpovídají mým dosavadním zkušenostem. Pokud něčemu rozumím, lépe si to pamatuji.

Druhy paměti dle upřednostňovaného typu informace, která se jedinci dobře zapamatovává: 1) názorný typ – představy 2) slovně-logický typ – slova 3) emocionální typ – citově zabarvené zážitky Nyní si zkusíte otestovat vaši paměť.

Zapamatujte si deset názvů měst: LONDÝN TOKIO PARDUBICE KOLÍN BŘECLAV PRAHA NEW YORK ČASTOLOVICE VÍDEŇ TRUTNOV

Druhy paměti dle délky uchování informace v paměti: 1) krátkodobá – sekundy až minuty - k řešení akutních problémů = pracovní paměť prvků (číslic, jmen, názvů apod.) - čím více je v paměti položek, tím delší je vybavování - čas potřebný k vybavení jedné položky je asi 40 milisekund Poslechněte si diktát série čísel. Kolik z nich si dokážete zapamatovat?

Nyní se podívejte na následující jména a snažte se zapamatovat si je: ABRAHAM MICHAL BOUBELA PETR CÍSAŘ ROMAN DOLANSKÝ STANISLAV ERBENOVÁ KRISTÝNA FLÉGL VLASTIMIL GOTT KAREL HORKÝ ZDENĚK IRMAN JOSEF JANKOVSKÝ PAVEL KRUPIČKA ŠIMON ABCDEFGHIJKABCDEFGHIJK

2) senzorická – zvláštní typ krátkodobé paměti – uchovává informaci získanou smysly (světelný bod, zvukový signál, hmatový podnět) – uchovává se pouze zlomky sekundy - vjemy se buď rozpadnou nebo přesunou do krátkodobé paměti

3) dlouhodobá – uchovává důležité informace získané během života - činnosti, dovednosti, fakta, události - důležité pro chování člověka

Vybavíte si ještě názvy měst z přechozího úkolu? LONDÝN TOKIO PARDUBICE KOLÍN BŘECLAV PRAHA NEW YORK ČASTOLOVICE VÍDEŇ TRUTNOV

Jak si zapamatováváme Atkinson-Shiffrinův model DLOUHODOBÁ PAMĚŤ SENZORICKÁ PAMĚŤ KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ POZORNOST PŘENOS VYBAVENÍ UČENÍ

Kolektivní paměť Sdílené představy o dějinách a vlastnostech národa či určité skupiny lidí. Formuje sounáležitost národa – říká, kým jsme. Nepříjemné události v historii mohou být „zapomínány“ nebo jim nemusí být přikládána taková důležitost – odsun sudetských Němců, násilí vůči některým skupinám obyvatel.

Zapomínání Zapomínání je mizení mozkových stop a vyhasínání dočasných spojů. Je to proces ztrácení zřetelnosti, přesnosti a spolehlivosti zapamatovaného. (Hartl, 2000)

Které z následujících věcí zapomeneme nejdříve? Které se v paměti udrží nejdéle? Proč? Vlastní telefonní číslo Nákupní seznam na odpoledne Oblečení spolužačky první školní den Jméno osoby, která nám byla právě představena Rozvrh hodin Cesta do školy

Ebbinghausova křivka zapomínání

Vyberte pravdivá tvrzení: Paměť nám umožňuje uchovat informace o sobě samém. Kapacita naší dlouhodobé paměti je omezena přibližně na sedm prvků. Zapomínání je přirozený psychický proces. V paměti uchováváme veškeré informace a události svého života. Paměť je tvořena výhradně fakty, které si člověk zapamatoval spontánně (nezáměrně). Kolektivní paměť mají jenom malé skupiny lidí, kteří se dobře znají.

Shrnutí Paměť je …………………………uchovat si pro pozdější použití nějakou získanou informaci. Ze …………………………. paměti přechází informace do ……………………………. paměti, kde se vyhodnotí její potřebnost a to důležité se uloží do ………………………………… paměti pro pozdější použití nebo je …………………………………. Zapamatování má tedy 3 fáze: ………………………… - uchovat - ……………………………. Jako očistný proces potom působí……………………………….

Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN Zdroj obrázků: Galerie MS Office