Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Opakování - vývoj jedince
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
TROJÚHELNÍKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
OPTIMALIZACE OBNOVY STROJNÍCH SOUČÁSTÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu.
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Prvouka Člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Anna Polívková, spoluautorem je Mgr. Marie Janečková. Dostupné ze Školského portálu.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Zrakové vnímání Variabilní hra
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Práva a svobody a veřejná moc
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Optika – vznik světelných svazků
Optika – vznik světelných svazků
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Období lidského života
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Animace vzájemného blokování dvou stykačů
Interaktivní test z fyziky – 6. ročník
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Prenatální období Období zárodečné – 2 měsíce Období zárodečné – 2 měsíce Období plodové – do narození Období plodové – do narození Hmotnost vyvinutého plodu je 3–3,5 kg Hmotnost vyvinutého plodu je 3–3,5 kg Délka plodu v 9. měsíci je 46–50 cm Délka plodu v 9. měsíci je 46–50 cm Těhotenství trvá 9 kalendářních měsíců Těhotenství trvá 9 kalendářních měsíců Těhotenství trvá 10 lunárních měsíců Těhotenství trvá 10 lunárních měsíců Těhotenství trvá 40 týdnů Těhotenství trvá 40 týdnů Plod reaguje na zvuky, na světlo, na změny polohy, na bolest, na světelné záblesky Plod reaguje na zvuky, na světlo, na změny polohy, na bolest, na světelné záblesky Prenatální období končí porodem Prenatální období končí porodem

Novorozenec Období novorozenecké začíná porodem Období novorozenecké začíná porodem Nejdůležitější je adaptace dítěte na nové podmínky Nejdůležitější je adaptace dítěte na nové podmínky Prvním nadechnutím zahájí činnost plíce Prvním nadechnutím zahájí činnost plíce Orgány začínají fungovat samostatně Orgány začínají fungovat samostatně Nervová soustava a její činnost se uplatňuje nepodmíněních reflexů: sacího, polykacího, později uchopovacího Nervová soustava a její činnost se uplatňuje nepodmíněních reflexů: sacího, polykacího, později uchopovacího Dokáže rozlišit libost a nelibost Dokáže rozlišit libost a nelibost Umí rozlišit světlo a tmu Umí rozlišit světlo a tmu

Přemýšlíme: Proč dávají maminky novorozencům čepičky a bačkůrky? Proč dávají maminky novorozencům čepičky a bačkůrky? Je důležité chovat novorozence? Je důležité chovat novorozence? Jak bylo novorozeně vyživováno v období těhotenství a jak po porodu? Jak bylo novorozeně vyživováno v období těhotenství a jak po porodu? Co je hlavní náplní dne a noci novorozence? Co je hlavní náplní dne a noci novorozence?

Kojenec - Období rychlého růstu dítěte - Od 2. měsíce do 1 roku věku dítěte - 2. měsíc – první vědomé úsměvy - 4. měsíc – sleduje předměty očima i hlavou - 4. měsíc – udrží hlavu nahoře v poloze na břiše, zvedá ji již ve 3. měsíci - Od 5. měsíce sedí za opory - Od 7. měsíce bez opory

6. měsíc – dítě se přemisťuje, plazí se 6. měsíc – dítě se přemisťuje, plazí se 10. měsíc – začíná rozumět významu slov 10. měsíc – začíná rozumět významu slov 12. měsíc – pokusy o chůzi 12. měsíc – pokusy o chůzi

Odpovězte: Když maminka nekojí, má doma kojence? Když maminka nekojí, má doma kojence? Kolik vám bylo, když vám vyrostl první zub? Kolik vám bylo, když vám vyrostl první zub? Kdo našel váš první zub? Kdo našel váš první zub? V kolika měsících jste začali chodit? V kolika měsících jste začali chodit?

Batole 2.–3. rok života dítěte 2.–3. rok života dítěte Délka se zvětší o polovinu, hmotnost se ztrojnásobí Délka se zvětší o polovinu, hmotnost se ztrojnásobí Po 16. měsíci se uzavírá fontanela (lebeční švy) Po 16. měsíci se uzavírá fontanela (lebeční švy) Poznává ústy Poznává ústy Pokouší se napodobovat činnosti dospělých, hlavní činností dítěte je hra Pokouší se napodobovat činnosti dospělých, hlavní činností dítěte je hra Manipuluje s předměty (např. staví komín z kostek) Manipuluje s předměty (např. staví komín z kostek) Charakteristické otázky: Proč? Jak? Co to je? Charakteristické otázky: Proč? Jak? Co to je?

První období vzdoru První období vzdoru „krize tří let“ „krize tří let“ Batole o sobě přestává mluvit ve třetí osobě a začíná si uvědomovat vlastní identitu, vlastní „já“ Batole o sobě přestává mluvit ve třetí osobě a začíná si uvědomovat vlastní identitu, vlastní „já“ kolem třetího roku věku dokáže poznat základní barvy kolem třetího roku věku dokáže poznat základní barvy

Přemýšlíme: Která část těla je na batoleti největší a nejnápadnější? Která část těla je na batoleti největší a nejnápadnější? Pamatujete si něco ze svého batolecího období? Pamatujete si něco ze svého batolecího období?

Použitá literatura DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN