VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYLUČOVÁNÍ ODPADNÍCH LÁTEK
Advertisements

Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Vylučovací soustava člověka
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2012.
další štěpení látek a vstřebávání živin do krve
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Vylučovací soustava člověka
Vylučovací soustava Je tvořena ledvinami a močovými cestami.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VYLUČOVACÍ a ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
VY_III/2_INOVACE_109_Trávicí soustava Trávicí a močová soustava Miroslav Kaňok.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ 3. ROČNÍK
VY_52_inovace_PRV.5.26 Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.26 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název.
Vylučovací soustava 5. ročník
Vylučovací soustava Funkce: -regulace objemu a složení tělních tekutin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Lidské tělo II. ( soustava trávicí, vylučovací, kožní, nervová )
Vylučovací soustava funkce: vylučuje odpadní látky: oxid uhličitý voda
Ledviny Nefron Odvodné cesty močové Tvorba moči Onemocnění
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Soustavy orgánů - opakování
Vylučovací soustava Filip Bordovský.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vylučovací soustava.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
LIDSKÝ ORGANISMUS VYLUČOVACÍ SOUSTAVA. Šablona : V/2 Sada: 2/35 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA.
Vylučovací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Vylučovací soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_11_Ledviny
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vylučovací soustava II.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Voda + Vylučovací ústrojí.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 05_Soustava trávicí
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Elena Sobotková. Dostupné z Metodického portálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA (opakování)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Soustava vylučovací TÉMATICKÝ CELEK: Biologie.
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
STAVBA TĚLA ČLOVĚKA VY_32_INOVACE_08
Vylučovací soustava VY_32_INOVACE_06-07 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Vylučovací soustava Zajišťuje vylučování nepotřebných a škodlivých látek z těla. Základem vylučovací soustavy jsou ledviny. ledviny močovod močový měchýř.
AUTOR: Blanka Petlánová
VY_52_INOVACE_23_01_hygiena vylučovací soustavy
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
VY_32_INOVACE_06-18 Testové otázky k tématu Vylučovací soustava
Autor: Mgr. Karolina Pátková
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Autor: Mgr. Eva Procházková
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 1.
Vylučovací soustava člověka
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

Vylučovací soustava Umožňuje vyloučení škodlivých látek z těla prostřednictvím moči. ledviny močovody močový měchýř močová trubice NA ZAMYŠLENÍ :  Proč je zdravé přijímat hodně tekutin?  Ledviny přebírají přebytečné tekutiny, škodlivé a odpadní látky. Z čeho?  V těle se vytvářejí odpadní látky, které je třeba vyloučit z těla ven. Rozpomeň se i na ostatní soustavy těla a shrň všechny způsoby vylučování škodlivin. řez ledvinou - ukázka ŘEŠENÍ: Dostatek vody v těle usnadňuje odstranění škodlivých látek z těla. Z krve. Vylučovací soust. – moč, trávicí soust. – stolice, dýchací soust. – vydechovaný vzduch, kožní soust. – pot.

1. ledvinová _ _ _ _ _ 2. ledvinová _ _ _ _ tepna žíla ledvina močovod močový měchýř močová trubice Popiš jednotlivé části vylučovací soustavy Které z orgánů jsou párové ? Ledviny, močovody

Očísluj orgány vylučovací soustavy podle toho, jak jí protéká moč ( od vytvoření po vyloučení z těla ) Močová trubice Ledvina Močovod Močový měchýř Přesmyčka. Najdi správné názvy jednotlivých částí vylučovací soustavy a napiš je na řádek OOYÝČMCHVŘMĚ VEYLIND VOOČMYOD BECTRIUÁOČMVO močový měchýř močovody ledviny močová trubice

Když vytvoříš pomocí stejných čísel dvojice patřící k sobě, zjistíš, jak se z těla vylučují odpadní látky. 1.kůže shromažďování moče 2.konečník odvod moče do močového měchýře 3.ledviny odvod moče z těla ven 4.močovody vylučování nepotřebných látek potem 5.močová trubice odvádění oxidu uhličitého z těla 6.močový měchýř pročištění krve a vznik moče 7.dutina ústní vylučování nestrávených zbytků potravy ZAJÍMAVOST – transplantovaná ledvina

Víš, že? Pokus se doplnit do článku správné výrazy, použij nápovědu. _ _ _ _ _ _ _ odstraňují z těla nadbytečné látky, které není tělo schopno využít. Upravují množství _ _ _ _ _ _ _ _ _ v těle. Proteče jimi ml krve za _ _ _ _ _ _, kterou čistí. Když se krev dostane do _ _ _ _ _ _, ty z ní vytáhnou _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ složky a přemění ji na moč. Za den vytvoří 1,5 – 2 litry moče. Aby se škodliviny v těle neusazovaly, je nutné během dne hodně pít. Nejlepší jsou _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, minerální vody a ovocné šťávy. Člověk by měl za den vypít nejméně _ _ _ _ _ _ _ _ tekutin. vody a soli minutu ledvinyneužitečnézelené čaje 2 litry ledvin

Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Vylučovací soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem.  Snímek č.2: opakování jednotlivých částí vylučovací soustavy, pro zajímavost řez ledvinou, tři otázky k zamyšlení, na jednotlivé kliky myší se zobrazí správné odpovědi.  Snímek č.3: žáci písemně doplní názvy částí vyluč. soustavy ( tepna, žíla, ledvina, močovod, močový měchýř, močová trubice ), doplní odpověď na otázku ( ledvina, močovod ).  Snímek č.4: žáci označí číslicemi orgány vylučovací soustavy podle toho, jak jí postupně protéká moč ( 4, 1, 2, 3 ), v přesmyčkách se pokusí najít správné názvy vylučovací soustavy ( močový měchýř, močovody, ledviny, močová trubice ).  Snímek č.5: označí-li žáci správně dvojice, zjistí, jak se z těla vylučují odpadní látky ( 6, 4, 5, 1, 7, 3, 2 ), pro zajímavost je vložen obrázek s transplantovanou ledvinou.  Snímek č.6: žáci písemně doplňují vhodné výrazy do článku, použijí předložená slova; na kliky myší se postupně zobrazí jejich správné začlenění do textu. Řešení : Ledviny odstraňují z těla nadbytečné látky, které není tělo schopno využít. Upravují množství vody a soli v těle. Proteče jimi ml krve za minutu, kterou čistí. Když se krev dostane do ledvin, ty z ní vytáhnou neužitečné složky a přemění ji na moč. Za den vytvoří 1,5 – 2 litry moče. Aby se škodliviny v těle neusazovaly, je nutné během dne hodně pít. Nejlepší jsou zelené čaje, minerální vody a ovocné šťávy. Člověk by měl za den vypít nejméně dva litry tekutin.

Použitý materiál  Obr.na snímku č.2 :  Obr.na snímku č.3 a 4 :  Obr.na snímku č.5 : Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004