MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
Advertisements

ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013.
IPn Kariérní systém – základní informace
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012
Jednání expertní skupiny dne
Kariérní systém učitelů
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Koncepce DVPP pro Českou republiku. Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Organizační struktura
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Jednání expertní skupiny dne
Odměňování pedagogických pracovníků
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Odborná diskuze MŠMT, Projektový záměr Profesní podpora učitele.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Systém dílčích kvalifikací - cesta k výučnímu listu Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické, Třemošnice, Sportovní 322.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Systém DVPP Národní institut pro další vzdělávání Jiří Nekola, Miloslav Vyskočil.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Oblast podpory 1. 3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Ústeckém kraji II 2. Výzva 2. etapa globálních grantů Seminář pro žadatele.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Individuální projekt OP VVV
Kariérní systém v procesu legislativních změn
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Implementace kariérního systému - IMKA
IMKA Cílem projektu IMKA Je komplexně připravit, ověřit a implementovat metody, opatření a nástroje, které zajistí úspěšné zavedení a přijetí kariérního.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výzva k předkládání žádostí
PHmax ve středním vzdělávání
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

MŠMT červen

Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního učení (cíl Konvergence) a 4b Systémový rámec celoživotního učení (cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost) Typ projektu: individuální projekt národní Příjemce: MŠMT Partner: NIDV Rozpočet: 30 mil. Kč Doba trvání: 28 měsíců (IX/2011 – XII 2013) 2

Hlavní cíl projektu Vypracovat kariérní systém učitelů umožňující celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojený s atestacemi a navázaný na motivující systém odměňování na základě transparentních pravidel. 3

Zdůvodnění potřebnosti Připravovaný projekt je v souladu s: usnesením vlády č. 237 ze dne k Plánu plnění priorit jednotlivých resortů podle Programového prohlášení vlády ze dne připravovaným Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011) 4

Dílčí cíle projektu Zpracovat návrh na harmonizaci relevantních právních předpisů týkajících se profesního rozvoje tak, aby byla jasně vymezena pravidla pro všechny účastníky, stanovena práva a povinnosti učitelů v oblasti jejich profesního rozvoje a nastaveny postupy, které umožní rozeznat a odměňovat kvalitní práci učitelů a ředitelů. Definovat jednotlivé kariérní stupně v návaznosti na víceúrovňový standard učitele. Definovat víceúrovňový standard pro ředitele. 5

Dílčí cíle projektu Vytvořit a ověřit obsah, rozsah a způsob ukončení vzdělávání pro každý kariérní stupeň, metodickou podporu a navržený systém pilotně ověřit. Navrhnout systém hodnocení realizovaných vzdělávacích programů včetně jeho financování. Vytvořit kritéria a stanovit podmínky pro pravidelné hodnocení učitelů, vytvořit nástroj pro vedení portfolií profesního rozvoje a navržený systém pilotně ověřit. 6

Kariérní systém – současný stav učitelé jsou zařazováni do platových tříd podle složitosti, odpovědnosti a obtížnosti vykonávané práce (katalog prací) a do platových stupňů podle délky praxe („věkový automat“) platy učitelů jsou dále stanovovány podle výkonnosti a dosažených pracovních výsledků (osobní příplatek, odměny – nenárokové složky platu) 7

Kariérní systém – současný stav při splnění dalších kvalifikačních předpokladů (kvalifikace získaná podle zvláštního předpisu) a splnění podmínek předepsaných zákonem může být učiteli přiznána vyšší platová třída (výkon funkce výchovného poradce), příplatek za vedení (výkon funkce vedoucího pracovníka) nebo specializační příplatek (výkon specializované činnosti). 8

Nedostatky současného kariérního systému nejsou stanoveny principy profesního rozvoje učitelů a ředitelů; jsou rozpoznány pouze funkční pozice v kariérním systému (specializovaná činnost, ředitel), ale nejsou popsány klíčové úrovně očekávané kvality práce profese učitele a ředitele; 9

Nedostatky současného kariérního systému existuje jen dílčí provázanost mezi DVPP a kariérním systémem na podporu funkčních pozic, ale ne na kontinuální podporu růstu kvality práce učitele a ředitele; v zásadě neexistuje motivující systém odměňování podporující kvalitu práce – zodpovědnost leží na řediteli školy bez jasných a transparentních pravidel, limitovaný počet specializovaných činností, malé rozpětí pohybu 10

Nový rámec kariérního systému (koncepce) 11

Kariérní cesty (koncepce) kariérní cesty vyjadřují možnosti, jak bude moci učitel realizovat svůj kariérní růst A) pro začínajícího učitele bude postup z kariérního stupně 1 do stupně 2 (učitel) povinný, podmínkou postupu – úspěšné absolvování adaptačního programu (max. 2 roky) B) od kariérního stupně 2 bude kariérní postup pro učitele nepovinný 12

Pět možných kariérních cest (koncepce) 1. udržování standardních učitelských kompetencí 2. získání expertních kompetencí v profesní praxi (učitel s 1. a s 2. atestací) 3. získání specializačních kompetencí 4. získání řídících kompetencí 5. kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak získání specializačních či řídících kompetencí 13

Rozpětí cca 2,349 – 4,536 mld. Kč za předpokladu, že: atestaci získá 25% – 50 % učitelů, kteří budou pobírat atestační příplatek ve výši 5 tis. Kč atestaci získají 2% – 3% učitelů, kteří budou pobírat atestační příplatek ve výši 10 tis. Kč zavedení nových specializovaných činností – náklady nepřesáhnou částku 500 – 800 mil. Kč ročně 14 Předpokládané roční náklady – rok 2023

Klíčové aktivity projektu Systém vzdělávání 3. Profesní portfolio 1. Kariérní systém

Cíl aktivity 1: Kariérní systém Připravit kariérní systém vycházející z koncepce nového kariérního systému učitelů, který bude motivovat učitele k dalšímu profesnímu rozvoji a kvalitní pedagogické práci a umožní jim volbu různých kariérních cest a postupů. 16

Výstupy aktivity 1 – Kariérní systém dokončení práce na víceúrovňovém standardu učitele a ředitele v návaznosti na výstupy projektu QRAM (popis potřebných kompetencí pro každý z kariérních stupňů /pedagogických pozic) stanovení cílů vzdělávání pro jednotlivé kariérní stupně a pozice návrh kritérií pro hodnocení pedagogické práce učitelů – kdo, kdy a podle čeho bude učitele pravidelně hodnotit v jednotlivých kariérních stupních návrh rámcového obsahu, rozsahu a způsobu ukončení vzdělávání potřebného k dosažení kariérních stupňů a pozic 17

Výstupy aktivity 1 – Kariérní systém návrh kariérního systému pro ředitele; stanovení a popis obsahu vzdělávání pro ředitele v návaznosti na vytvořený kariérní systém pro ředitele návrh kritérií pro uznávání již absolvovaného DVPP, doktorandského studia, dosavadní pedagogické praxe pro zařazení učitele do kariérního stupně 3 a 4 stanovení a popis nových specializovaných činností, zpracování standardu vzdělávání v rámci DVPP návrh institucionálního zajištění vzdělávání uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem 18

Cíl aktivity 2: Systém vzdělávání Vytvořit systém vzájemně provázaných modulových vzdělávacích programů; navrhnout systém kritérií pro hodnocení kvality vzdělávacích programů uskutečňovaných v souvislosti s kariérním systémem 19

Výstupy aktivity 2 – Systém vzdělávání obsah vzdělávacích programů pro 3 kariérní stupně (programy vedoucí k dosažení úrovně standardu v jednotlivých stupních) a jejich pilotáž návrh DVPP provázaného s kariérovým systémem pro ředitele kritéria hodnocení DVPP uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem, inovace systému udělování akreditací vzdělávacím programům návrh finančního zabezpečení prováděných hodnocení realizovaných programů DVPP kritéria pro výběr hodnotitelů, popř. návrh na zapojení subjektů, které budou hodnocení provádět 20

Cíl aktivity 3: Profesní portfolio Vytvořit a ověřit systém profesních portfolií, která budou základem pro hodnocení kvality práce učitele. 21

Výstupy aktivity 3 – Profesní portfolio vytvořený formát profesního portfolia kritéria pro hodnocení pedagogické práce učitelů a jejich zařazení do vyšších kariérních stupňů metodika pro učitele k vedení vlastních profesních portfolií metodika pro ředitele k hodnocení profesních portfolií učitelů vzdělávací program pro konzultanty profesních portfolií vyškolený tým konzultantů pro vedení a hodnocení profesních portfolií 22

Kontakty: PhDr. Jitka Miklová, MŠMT, Mgr. Helena Plitzová, NIDV, Děkuji za pozornost. 23