RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu: VY_32_INOVACE_08_B_8_
Vznik renesance a její základní znaky Umělecký sloh 15. až 16. století Vznikl ve Florencii Její vznik souvisí s velkým hospodářským rozvojem měst a rozvojem obchodu a vědy Renesanční člověk – člověk všestranný, zajímá se o mnoho oborů Název pochází z italského sousloví: „reinascita dell arte antica“ - znovuzrození antiky Antika vzor veškeré krásy, obdiv rozvinuté antické kultury, věd – snaha navázat na věhlas antiky studování antiky Mecenášství – sponzorování umělecké činnosti přináší slávu a prestiž bohatým rodinám Heliocentrismus – Slunce jako střed vesmíru (x doposud uznáván geocentrismus – středem vesmíru Země) Zámořské objevy: Obeplutí světa – Fernando Magalhaes Objevení Ameriky – 1492 Kryštof Kolumbus Zámořské objevy: Obeplutí světa – Fernando Magalhaes Objevení Ameriky – 1492 Kryštof Kolumbus
Architektura Velký rozvoj obytných staveb, paláců, letohrádku atd., církevní stavitelství ustupuje do pozadí Odpovídá tehdejším náročným požadavkům člověka: pohodlí, útulnost, krása i úspornost: - Sloupořadí, klenby, architráv (překlad přes pilíře) – - vzdušnost prostoru - Peristyl – čtvercový dvorek lemovaný sloupořadím - Kupole - Zdobení omítek – sgrafita – tzv. psaníčka, - fresky, štuky - Obytné prostory menší a nižší
Donato Bramante - Chrám sv. Petra v Římě
Filippo Brunelleschi - kupole dómu ve Florencii
Sochařství Sochy se stávají samostatnými objekty (na náměstích, kašny) Nově zobrazení pohybu, dynamiky Dokonalé zachycení anatomie člověka Materiál: bronz, mramor
Donatello - bronzová socha Davida
Michelangelo Buonarroti - mramorový David
Malířství Objev perspektivy - optický jev, který způsobuje to, že se vzdálené objekty zdají být menší než objekty blízké Objev tempery, olejomalby Objev šerosvitu – důležité části obrazu vystupují ze tmy Zobrazování lidské psychiky v tváři postavy
Sandro Botticelli -Mytologické, alegorické obrazy -Zrození Venuše
Rafael Santi -fresky, madony -Sixtinská madona
Anotace Tato prezentace je určena k výkladu o renesanci ve výtvarném umění ve vzdělávací oboru Výtvarná výchova, případně Dějepis. Žáci se seznámí s časovým zařazením směru, s podmínkami vzniku směru, jeho hlavními znaky a nejvýznamnějšími světovými představiteli. Doplňkem tohoto materiálu je Křížovka – Renesance.
Použité zdroje: PROKOP, Vladimír. Kapitoly z Dějin výtvarného umění. vyd. 2. Sokolov: O.K. Soft, ISBN Brož. Bazilika Svatého Petra. In: Wikipedia : the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: )_-_n._0117_-_Roma_-_Basilica_di_S._Pietro_in_Vaticano_(1870s).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brogi,_Giacomo_( )_-_n._0117_-_Roma_-_Basilica_di_S._Pietro_in_Vaticano_(1870s).jpg Dóm ve Florencii. In: Wikipedia : the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Donatello, David. [online] [cit ]. Dostupné z: David. In: Wikipedia : the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Zrození Venuše. In: Wikipedia : the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Sixtínská Madona. In: Wikipedia : the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:
Identifikační tabulka: Autor: Alena Pavolková Vytvořeno dne: Odpilotováno dne: Ve třídě: 7.A Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Tematický okruh: Dějiny výtvarného umění Téma: Renesance Klíčová slova: Renesance, mecenášství, kupole, sgrafita, Bramante, Brunelleschi, Donatello, Michelangelo, Botticelli, Santi, perspektiva, tempera, šerosvit