Úvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Významná pohoří České republiky 1 interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Významná pohoří České republiky 3 interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Významné výběžky České republiky interaktivní slepá mapa
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu„Zlepšení kvality vzdělávání.
PRVOHORY VY_32_INOVACE_15_23. Prvohory – éra trilobitů před 545 mil. lety – 250 mil. lety Trilobiti nálezy i z našeho území oblast Barrandienu V interaktivní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Významná pohoří České republiky 4 interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Významná pohoří Slovenska - interaktivní slepá mapa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stopy zvířat Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Judaismus – Židé v Evropě II
Digitální učební materiál
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Úvodní botanické opakování
Významná pohoří Rakouska - interaktivní slepá mapa
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Významná pohoří Polska interaktivní slepá mapa
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Významné vrcholy České republiky interaktivní slepá mapa
Výtrusné rostliny - přesličky
Významná pohoří Francie - interaktivní slepá mapa
čeledi krytosemenných rostlin III
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
zpracovaný v rámci projektu
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ostrovní biogeografie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Novověká filozofie - Racionalismus
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
První Habsburkové na českém trůnu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Éry vývoje země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Biologie rostlin (vývoj a systém)
Jak třídíme organismy.
Transkript prezentace:

Úvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.prima.01_úvod do botaniky ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková NázevÚvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém PředmětBiologie Tematická oblastBotanika pro první ročník osmiletého studia Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník prima Metodický list/Anotace Materiál obsahuje stručný výklad proložený úkoly na krátké procvičení, délka 15 – 20 minut Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Paleobotanika = odvětví, které se zabývá zkoumáním vyhynulých rostlin Dendrologie = odvětví, které se zabývá studiem dřevin Fytogeografie = studuje rozšíření rostlin na Zemi Floristika = věnuje se vyhledávání, určování a evidování rostlinných druhů na určitém území Vědní obory botaniky Systematická botanika = Morfologie rostlin = Anatomie rostlin = Fyziologie rostlin = popisuje a třídí rostliny do systému studuje a popisuje vnější stavbu rostlin zabývá se vnitřní stavbou rostlin popisuje a zkoumá životní děje v rostlinách

Vědní obory botaniky K uvedeným vědním oborům vyber ilustraci, která nejvíce odpovídá předmětu jejich zkoumání: 1.Morfologie rostlin a) b) c) d) e) f) 1 2. Anatomie rostlin3. Fyziologie rostlin 4. Systematická botanika

Významní botanici Pietro Andrea Mattioli renesanční přírodovědec a lékař italského původu v letech žil v Praze autor herbáře vydaného v mnoha národních jazycích

Carl von Linné švédský přírodovědec a lékař selského původu, později za zásluhy povýšen do šlechtického stavu 1735 vydána kniha „Soustava přírody“ zakladatel binomické nomenklatury = DVOJJMENNÉ NÁZVOSLOVÍ spoluzakladatel Švédské akademie věd Významní botanici

Jan Svatopluk Presl profesor zoologie a mineralogie na univerzitě v Praze spoluzakladatel české odborné terminologie autor mnoha českých jmen rostlin, zvířat, chemických prvků, minerálů Karel Bořivoj Presl botanik a lékař spolu s bratrem vydali první systematicky zpracovanou českou květenu

Binomická nomenklatura Najdi všechna rodová a druhová jména:

Botanický systém řasy mechorosty − játrovky − mechy plavuně přesličky kapradiny nahosemenné rostliny − jinany − jehličnany krytosemenné rostliny − dvouděložné − jednoděložné Nižší rostliny Vyšší rostliny

Botanický systém Urči rostliny na obrázcích a zařaď je do systému Jinan dvoulaločný - nahosemenné Šroubatka - řasy Přeslička rolní - přesličky Borovice lesní - nahosemenné Rašeliník - mechorosty Bledule jarní - krytosemenné Hrách setý - krytosemenné

Celery_cross_section.jpg Pinus_sylvestris_hamata_cones_Bulgaria.jpg?uselang=cs Flower_of_Pisum_sativum.JPG ČABRADOVÁ, Věra. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 120 s. ISBN X.