Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_03 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po B Anotace Prezentace.
Advertisements

ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Číslo v digitálním archivu školy
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_P8_03 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiálu Člověk – odlišnosti od ostatních savců Anotace.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_07 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po L Anotace Prezentace.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_14 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluPodstatná jména Anotace AutorMgr. Andrea.
Číslo v digitálním archivu školy
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_10 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po M Anotace Prezentace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Cílové skupiny sociálního podnikání MPSV, Odbor sociálních služeb, březen Dokument Podpora nástrojů sociální ekonomiky v oblasti začleňování znevýhodněných.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ6_20 Sada DUMČeský jazyk 6 PředmětČeský jazyk Název materiáluVyjmenovaná slova po Z – význam vyjmenovaných.
Sociální patologie SCPT SCPA
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_25 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Nádorová onemocnění Anotace Žáci.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_ INOVACE_ ICT_09 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluMS Excel – tabulkový editor, funkce AnotaceMS Excel.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_19 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluRizikové sexuální chování IV. Anotace.
Krizové situace : šikanování VY_32_INOVACE_7_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ŠIKANOVÁNÍ Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_12 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiáluDělení v oboru do 100 – hra na krále, dělení.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_ICT_20 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluSvět internetu – cvičení MS PowerPoint – opakováníSvět.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_31 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluPoruchy příjmu potravy – mentální.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_14 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiáluNásobení a dělení v oboru do 100 Anotace Žáci.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_30 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiáluČasté neinfekční choroby - ateroskleroza.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_ICT_19 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluSvět internetu MS PowerPoint – opakováníSvět internetu.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_33 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Časté neinfekční choroby - alergie.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_ INOVACE_ ICT_13 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluMS PowerPoint – tvorba prezentací cvičení AnotaceMS.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_17 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluRizikové sexuální chování II. Anotace.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_11 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Alkohol a jeho účinky Anotace Žáci.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_27 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVysoký krevní tlak Anotace V prezentaci.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_ INOVACE_ ICT_02 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluMS Word – vlastnosti písma - cvičení Anotace Vlastnosti.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_ INOVACE_ ICT_06 Sada DUMICT PředmětInformatika Název materiáluMS Word - opakování Anotace Velké opakování AutorMgr.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_18 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluRizikové sexuální chování III. Anotace.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
Šikana.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu prezentace seznamují s vážným problémem šikany. Jejími variantami, příčinami a prevencí. AutorMgr. Martina Jaborová JazykČeský jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žáci se orientují v problematice šikany. Znají příčiny, stupně, důsledky a prevenci. Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova šikana, stupeň, oběť, prevence Druh učebního materiáluPrezentace Cílová skupinaŽák na 2. stupni speciální školy Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/

ŠIKANA

DEFINICE ŠIKANY  Dunovský, Dittrich, Matějček /1995/ definují šikanu jako: agresi, které se dopouští jedinec nebo skupina vůči jedinci nebo skupině víceméně bezbranným, ať už pro fyzickou či jinou slabost, nebo nemožnosti účinné obrany.  Pro šikanu je charakteristické opakování agrese vůči téže oběti  Za šikanu považujeme:  - ponižování  - obtěžování  - zneužívání  - vydírání  - fyzické bití a týrání  - vysmívání apod.

STUPNĚ ŠIKANY  Kolář uvádí pět základních stupňů šikany:  1. ostrakizování – patří sem mírnější, spíš psychické formy násilí vůči jedinci, který není ve třídě oblíbený, je černou ovcí, nebo stojí na okraji kolektivu  2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace – začíná se používat fyzické násilí vůči oběti. Jedná se opakování bití, fackování, kopání….  3. vytvoření jádra – tvoří ho agresoři a k nim se přidávají obdivovatelé. Tato skupina již spolupracuje, domlouvá se. Ubližování již není náhoda, je systematické a promyšlené

STUPNĚ ŠIKANY  4. většina přijímá normy agresora, či agresorů – i mírní žáci se začnou účastnit týrání obětí a chovat se krutě  5. totalita, neboli dokonalá šikana – agresoři ztratili poslední zbytek zábran a jejich chování bylo přijato všemi. Všichni se do týrání aktivně zapojují šikana se stává předmětem zábavy pro celou třídu. Třída se rozdělila na otrokáře a otroky.  Oběti se nedokážou týrání bránit a snášet ho. Utíkají proto do nemoci, absence, záškoláctví, odcházejí ze školy.  Výjimkou nejsou ani pokusy o sebevraždu a dokonané sebevraždy

JAKÝ JE AGRESOR?  Má výraznou touhu být dominantní  Chce ovládat druhé a bezohledně se prosazovat  Ubližování druhým je pro něj radost, pociťuje uspokojení nad bolestí a utrpením druhých  Tito jedinci jsou mimořádně sobečtí a sebestřední  Nepociťují pocity viny, trest vnímají jako křivdu  Odmítají sami sebe vidět jako tyrany

JAKÁ JE OBĚŤ?  Jedná se nejčastěji o jedince bojácné, snadno propadající panice  Jsou málo sebevědomí a hodně sebekritičtí  Bývají slabší než agresoři  Může mít nějaký nedostatek – brýle, tělesnou vadu apod.  Patří sem i žáci s vadou řeči, nebo děti ze sociálně znevýhodněného prostředí /majetková šikana/

ZHOUBNÉ ÚČINKY ŠIKANOVÁNÍ  Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině  Šikanování nepoznamenává pouze oběť, ale i ostatní zúčastněné  Šikanování způsobuje psychické i fyzické utrpení a poškozuje duševní zdraví jedince. Může mít i celoživotní následky.  U agresorů šikana prohlubuje jejich poruchu v oblasti citů, emocí a morálky  Svědci šikany ztrácejí iluze o společnosti, vztahy k ostatním jsou deformovány

PREVENCE ŠIKANY  Důležitá je informovanost dětí o problematice šikany  Podporovat odolnost dětí vůči šikaně, učit je strategie obrany  Učit děti, aby se nebály o šikaně informovat dospělé  Důležité je včas zachytit příznaky a zamezit rozvoji šikany  Zvyšovat důvěru dětí vůči dospělým – učitelé, rodiče  Šikana je trestný čin – agresor může být potrestán ústavní výchovou, nebo odnětím svobody

PŘÍBĚH ŠIKANOVANÉHO CHLAPCE…..  deti-pozor/ nechte-me-bejt-sikana/ deti-pozor/ nechte-me-bejt-sikana/

Zdroje informací a použitá literatura: MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D.: Výchova ke zdraví, Grada 2009, 296 stran. Archiv ČT: pořad „ O dětském strachu a násilí“