Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu prezentace seznamují s vážným problémem šikany. Jejími variantami, příčinami a prevencí. AutorMgr. Martina Jaborová JazykČeský jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žáci se orientují v problematice šikany. Znají příčiny, stupně, důsledky a prevenci. Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova šikana, stupeň, oběť, prevence Druh učebního materiáluPrezentace Cílová skupinaŽák na 2. stupni speciální školy Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠIKANA
DEFINICE ŠIKANY Dunovský, Dittrich, Matějček /1995/ definují šikanu jako: agresi, které se dopouští jedinec nebo skupina vůči jedinci nebo skupině víceméně bezbranným, ať už pro fyzickou či jinou slabost, nebo nemožnosti účinné obrany. Pro šikanu je charakteristické opakování agrese vůči téže oběti Za šikanu považujeme: - ponižování - obtěžování - zneužívání - vydírání - fyzické bití a týrání - vysmívání apod.
STUPNĚ ŠIKANY Kolář uvádí pět základních stupňů šikany: 1. ostrakizování – patří sem mírnější, spíš psychické formy násilí vůči jedinci, který není ve třídě oblíbený, je černou ovcí, nebo stojí na okraji kolektivu 2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace – začíná se používat fyzické násilí vůči oběti. Jedná se opakování bití, fackování, kopání…. 3. vytvoření jádra – tvoří ho agresoři a k nim se přidávají obdivovatelé. Tato skupina již spolupracuje, domlouvá se. Ubližování již není náhoda, je systematické a promyšlené
STUPNĚ ŠIKANY 4. většina přijímá normy agresora, či agresorů – i mírní žáci se začnou účastnit týrání obětí a chovat se krutě 5. totalita, neboli dokonalá šikana – agresoři ztratili poslední zbytek zábran a jejich chování bylo přijato všemi. Všichni se do týrání aktivně zapojují šikana se stává předmětem zábavy pro celou třídu. Třída se rozdělila na otrokáře a otroky. Oběti se nedokážou týrání bránit a snášet ho. Utíkají proto do nemoci, absence, záškoláctví, odcházejí ze školy. Výjimkou nejsou ani pokusy o sebevraždu a dokonané sebevraždy
JAKÝ JE AGRESOR? Má výraznou touhu být dominantní Chce ovládat druhé a bezohledně se prosazovat Ubližování druhým je pro něj radost, pociťuje uspokojení nad bolestí a utrpením druhých Tito jedinci jsou mimořádně sobečtí a sebestřední Nepociťují pocity viny, trest vnímají jako křivdu Odmítají sami sebe vidět jako tyrany
JAKÁ JE OBĚŤ? Jedná se nejčastěji o jedince bojácné, snadno propadající panice Jsou málo sebevědomí a hodně sebekritičtí Bývají slabší než agresoři Může mít nějaký nedostatek – brýle, tělesnou vadu apod. Patří sem i žáci s vadou řeči, nebo děti ze sociálně znevýhodněného prostředí /majetková šikana/
ZHOUBNÉ ÚČINKY ŠIKANOVÁNÍ Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině Šikanování nepoznamenává pouze oběť, ale i ostatní zúčastněné Šikanování způsobuje psychické i fyzické utrpení a poškozuje duševní zdraví jedince. Může mít i celoživotní následky. U agresorů šikana prohlubuje jejich poruchu v oblasti citů, emocí a morálky Svědci šikany ztrácejí iluze o společnosti, vztahy k ostatním jsou deformovány
PREVENCE ŠIKANY Důležitá je informovanost dětí o problematice šikany Podporovat odolnost dětí vůči šikaně, učit je strategie obrany Učit děti, aby se nebály o šikaně informovat dospělé Důležité je včas zachytit příznaky a zamezit rozvoji šikany Zvyšovat důvěru dětí vůči dospělým – učitelé, rodiče Šikana je trestný čin – agresor může být potrestán ústavní výchovou, nebo odnětím svobody
PŘÍBĚH ŠIKANOVANÉHO CHLAPCE….. deti-pozor/ nechte-me-bejt-sikana/ deti-pozor/ nechte-me-bejt-sikana/
Zdroje informací a použitá literatura: MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D.: Výchova ke zdraví, Grada 2009, 296 stran. Archiv ČT: pořad „ O dětském strachu a násilí“