DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mozek - slouží jako řídící centrum
Advertisements

Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
BIOLOGIE ČLOVĚKA nervové (reflexní) řízení
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Mícha Olga Bürgerová.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Mozkový kmen – truncus encephali
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Mícha.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervový systém Receptor CNS analyzátor Efektor
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mozkový kmen stavba a funkce.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA1_P1-2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
MOZEK I VY_32_INOVACE_ března 2014
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Mozkový kmen stavba a funkce Projekt OBZORY
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluMozkový kmen AutorMgr. Zdeňka Platošová Tematický okruhČlověk a genetika RočníkSeptima a 3. ročník, seminář z biologie Vytvořeno Anotace DUM je určen pro rozvoj a upevnění teoretických poznatků žáků z biologie člověka v oblasti nervové soustavy – stavby a funkce mozkového kmene Metodický pokynPrezentace v programu Microsoft PowerPoint, nutný dataprojektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Mozkový kmen (truncus encephali) Stavba a funkce

Mozkový kmen  Je fylogeneticky nejstarší částí mozku  Tvoří ho: Prodloužená mícha (medulla oblongata) Varolův most (pons) Střední mozek (mesencephalon)  Obsahuje jádra většiny hlavových nervů a retikulární formaci

Mozkový kmen v sagitálním řezu (1)

1 - koncový mozek, 2 – thalamus, 3 – střední mozek, 4 – Varolův most, 5 – prodloužená mícha, 6 – hřbetní mícha Řez mozkem v čelní rovině (2)

Prodloužená mícha (medulla oblongata)  začíná křížením pyramidových drah (decussatio pyramidum)  končí v sulcus bulbopontinus (v tomto místě vystupuje VI., VII. a VIII. pár hlavových nervů)  centrální míšní kanál v prodloužené míše přechází ve spodinu IV. komory mozkové  Fissura mediana anterior pokračuje z hřbetní míchy celou délkou oblongaty  Šedá hmota se nachází uvnitř, bílá na povrchu prodloužené míchy  Přední stranu prodloužené míchy lze vidět při pohledu na mozkovou bázi

Mozková báze (žlutě hlavové nervy a čichový mozek) (3)

Prodloužená mícha (medulla oblongata)  Na přední straně oblongaty jsou dva podélné symetrické valy pyramides medullae oblongatae  Vedle valů je po stranách párové oválné těleso = oliva  Ventrálně od olivy vystupuje XII. hlavový nerv, dorsálně pak vlákna IX., X. a XI. hlavového nervu  Na dorsální ploše oblongaty jsou dva párové hrbolky obsahující šedou hmotu – tuberculum gracile a tuberculum cuneatum – končí zde vzestupné dráhy zadních míšních provazců  Na laterální plochu oblongaty pokračují postranní provazce míšní, které dále pokračují do mozečku jako pedunculi cerebellares inferiores

Prodloužená mícha - pohled ventrokaudální (4)

Funkce prodloužené míchy  Reguluje dýchání, oběh krve a trávení (polykání, žvýkání, sání, zvracení)  Umožňuje nepodmíněné obranné reflexy (kašel, kýchání, rohovkový reflex)  Centra vitálních funkcí a obranných reflexů jsou součástí retikulární formace  Spolu s mostem se účastní mimických pohybů, fonace a řeči  Spolu se středním mozkem a mozečkem udržuje tělesnou rovnováhu a normální pohyby

Propojení mozkového kmene s mozečkem (5)

Retikulární formace  Rozsáhlý soubor neuronů rozptýlených mezi nervovými vlákny (síťovitý vzhled)  Prostupuje od krční části hřbetní míchy celým mozkovým kmenem až do mezimozku  Má oboustranné spojení se všemi oddíly mozku  Dostává informace ze všech čidel  Uplatňuje se při řízení hybnosti  Tlumí nebo zesiluje míšní reflexy  Aktivuje mozkovou kůru – při probouzení ze spánku, pro udržení pozornosti a stavu bdělosti

Varolův most (pons Varoli)  Příčný val viditelný na mozkové bázi  Středem přední plochy prochází vkleslina pro tepnu (a. basilaris) sulcus basilaris  Laterální okraje mostu tvoří nervové dráhy zajišťující propojení s mozečkem = pedunculi cerebellares medii  Jsou zde hlavové nervy – VIII., VII., VI. odstupují v sulcus bulbopontinus; V. odstupuje v místě pedunculi cerebellares medii  Dorsální strana mostu spolu s částí oblongaty tvoří spodinu IV. komory mozkové = fossa rhomboidea, je zezadu kryta mozečkem

Funkce Varolova mostu  Spojuje koncový mozek s mozečkem  Obsahuje retikulární formaci  Spolu s oblongatou se účastní mimických pohybů, fonace a řeči (artikulační reflexy)  Centrum reflexů – rohovkový, okulokardiální (při stlačení očních bulbů dojde ke zpomalení tepu)

Střední mozek (mesencephalon)  Krátký úsek (1,5 -2 cm) mezi mostem a mezimozkem  Z dorsální strany a laterálních stran je kryt hemisférami koncového mozku  Z ventrální strany jsou viditelné z mozkové báze svazky sestupných drah = crura cerebri  Blíže k dorsální ploše podélně probíhá aquaeductus mesencephali (Sylviův kanálek) spojující III. a IV. komoru mozkovou  Šedá hmota uložená dorsálně od aquaeductu tvoří čtverohrbolí = tectum mesencephali, horní hrbolky = colliculi superiores jsou zapojeny do systému zrakových drah, dolní hrbolky = colliculi inferiores jsou zapojeny do systému sluchových drah

Střední mozek (mesencephalon)  Pod dolními hrbolky vystupují z boku mesencephala dráhy do mozečku = pedunculi cerebellares superiores  Na ventrální straně od aquaeductu po crura cerebri se nachází tegmentum, obsahuje jádra šedé hmoty – např. retikulární formaci a nucleus ruber (přepojuje dráhy kontrolující pohyby)  bílá hmota tegmenta představuje dráhy spojující vyšší oddíly mozku s nižšími a s míchou, a to vzestupně i sestupně  Z mesencephala vystupují III. a IV. pár hlavových nervů

Funkce středního mozku  Centrum nepodmíněných zrakových reflexů – pohyb očí, hlavy, př. celého těla (orientační, pátrací pohyby)  Centrum nepodmíněných sluchových reflexů – pohyb hlavy, př. celého těla (lokalizace zvuku)  Centrum strážného (pohotovostního) reflexu – strnutí, vyskočení, výkřik, útěk (reakce na náhlé neočekávané podněty)  Zornicový reflex  Vytváření složitých pohybových reflexů – např. vzpřimovací, uchopovací

(6)

(7)

? ? (8) opakování

(8)

? ? (9) opakování

(9)

Použité zdroje  (1) The brainstem in a sagital section. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  (2) Human brain frontal (coronal) section. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: oronal%29_section_description.JPG oronal%29_section_description.JPG  (3) Mozková báze. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  (4) Medulla oblongata and pons. Anterior surface. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  (5) Spojení mozkového kmene s mozečkem. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  (6, 7, 8, 9) ČIHÁK, Radomír. Anatomie vyd. Praha: Grada Publishing, 2002, s ISBN  ČIHÁK, Radomír. Anatomie vyd. Praha: Grada Publishing, ISBN