VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Advertisements

AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Chemická vazba v látkách I
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
Chemické vazby Chemické vazby jsou soudržné síly, neboli silové interakce, poutající navzájem sloučené atomy v molekulách a krystalech. Podle kvantově.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
CHEMICKÁ VAZBA.
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Chemická vazba.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PaedDr. Ivana Töpferová
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_235 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.r.
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 03 Typy chemické vazby TEMA:
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_01 Název materiáluVazby v.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Základy organické chemie
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Organické látky.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Typy vazeb.
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
Příprava a izolace arenů.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek

 Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické sloučeniny.  Proč to tak je? Díky čemu tvoří uhlík dlouhé a stabilní řetězce?  Nápověda: zkuste použít pro vysvětlení znalosti z prvního ročníku, kde jsme probírali elektronegativitu a typy vazeb u anorganických sloučenin.

 Důvody, proč to tak je, jsou tři: 1. Vysoká energie vazby mezi atomy uhlíku, která je 348 kJ.mol -1. U ostatních prvků je řádově poloviční. Pouze bor se přibližuje s 331 kJ.mol -1 a ten dokáže tvořit též řadu podobných sloučenin jako uhlík. 2. Dalším důvodem je elektronegativita uhlíku. Hodnota 2,5 leží přibližně v polovině všech hodnot periodické tabulky. Cesium má 0,7 a fluor má 4,0. 3. Stabilita sloučenin uhlíku je dána také tím, že uhlíkové atomy vázané ve sloučeninách nemají volné elektronové páry ani orbitaly.

 Z prvního ročníku víme, že snahou prvků ve sloučeninách je získat ve valenční vrstvě konfiguraci vzácného plynu.  Jak se budou tedy chovat alkalické kovy a halogeny?  Alkalické kovy získávají tuto konfiguraci ztrátou jednoho valenčního elektronu za vzniku kationtu. Naopak halogeny získávají tuto konfiguraci přijetím jednoho elektronu za vzniku aniontu. Výsledné ionty jsou ve sloučeninách vzájemně poutány silnými elektrostatickými přitažlivými silami tzv. iontovou vazbou.

 Jak ale tvoří vazby prvky, které leží u středu periodické tabulky? Uhlík, bor, křemík apod.?  Ukážeme si to na příkladu methanu, uhlovodíku, který se skládá z jednoho atomu uhlíku a čtyř atomů vodíku.  Vazby nejsou určitě iontové, protože pro uhlík s elektronovou konfigurací 1s 2 2s 2 2p 2 by bylo velmi obtížné jak získat čtyři elektrony nebo čtyři ztratit, aby získal konfiguraci vzácného plynu.  Ve skutečnosti se uhlík váže k ostatním atomům sdílením elektronů. Tyto vazby navrhl již v roce 1916 Američan Lewis a nazývají se kovalentní vazby.

 Pro vyjádření kovalentních vazeb používáme Lewisovi neboli elektronové vzorce, ve kterých jsou valenční elektrony atomu znázorněny tečkami. Vodík má tedy jednu tečku, znázorňující jeho jeden elektron 1s. Uhlík má čtyři tečky : 2s 2 2p 2, kyslík má šest teček: 2s 2 2p 4 atd.  Vodík: Uhlík: Kyslík:

 Stabilní molekula vzniká dosažením konfigurace vzácného plynu u všech atomů molekuly. methan: voda: amoniak:

 Počet kovalentních vazeb, které atom vytváří, závisí na počtu jeho valenčních elektronů a počtu dalších elektronů, které potřebuje k dosažení konfigurace vzácného plynu.  Uhlík má čtyři valenční elektrony a tvoří čtyři kovalentní vazby. Dusík má pět valenčních elektronů a tvoří tři kovalentní vazby. Kyslík má šest valenčních elektronů a tvoří dvě kovalentní vazby.  Uhlík: Dusík: Kyslík:

 Valenční elektrony, které se pro tvorbu vazeb nevyužijí, se nazývají nevazebné elektrony nebo volné elektronové páry.  Například atom kyslíku v molekule vody sdílí čtyři valenční elektrony ve dvou kovalentních vazbách a zbývající čtyři elektrony má ve dvou volných elektronových párech. voda:

 Lewisovy vzorce jsou velmi užitečné, protože ukazují, kolik elektronů se zúčastní vazeb. Pro praktické znázornění je jednodušší používat tzv. Kekulého vzorce, ve kterých je dvouelektronová kovalentní vazba znázorněna jako čára spojující atomy. Páry nevazebných valenčních elektronů se nevyznačují. voda: methan:

 Zkuste sami vytvořit Kekulého vzorce pro: amoniak: sulfan:

 Počet vazeb, jimiž se atom určitého prvku do molekuly zapojuje, není náhodný, ale vyplývá z jeho elektronové struktury. Každý prvek má tedy svou charakteristickou vaznost:  Uhlík je čtyřvazný  Dusík je trojvazný  Kyslík a síra jsou dvojvazné  Vodík a halogeny jsou jednovazné

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie   Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Vazby a vaznost.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák dokáže vysvětlit, proč mají jednotlivé atomy svojí charakteristickou vaznost.  Klíčová slova: organická chemie, vazba, vaznost, uhlík, elektronový vzorec, kovalentní vazba.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.