Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Elektromagnetické kmity a vlnění
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Elektromagnetické záření
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Elektromagnetické záření 1. část
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mechanické kmitání a vlnění
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Elektromagnetické záření
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Skládání kmitů.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Hydrostatický tlak.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnetické pole.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Přetlak, podtlak, vakuum.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÁ ENERGIE.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
Mechanické kmitání, vlnění
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Vlnění Vznik vlnění.
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Část II – Skládání kmitů, vlny
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Co se mám naučit: Fyzikálně vysvětlit děj vlnění Definovat vlnovou délku Jaká je rychlost šíření vlnění Jak se vlnění šíří v různých látkách Jak kmitají molekuly při příčném a podélném vlnění Kde se příčné a podélné vlnění může šířit.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ V roce 2004 u pobřeží Sumatry- mořská vlna tsunami. zničující následky na tosíce kilometrů vzdáleném pobřeží Thajska. „oceánem se přenesla zničující energie vlněním. Znáte podobné katastrofy ve světě?

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí. Vlnová délka ozn  lambda) – nejmenší vzdálenost bodů, které kmitají stejně. Frekvence kmitů všech bodů je stejná = frekvence vlnění.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Ruka na obrázku rozkmitávající pružné vlákno kmitá s frekvencí 2 Hz Po vlákně postupuje vlnění,jehož vlnová délka je rovna 45 cm. Určete rychlost šíření vlnění.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vlnění se rozšířilo do vzdálenosti jedné vlnové délky. Ruka vykonala jeden kmit = uběhla doba rovná jedné periodě. Frekvence f= 2Hz Perioda T= 0,5s Za 0,5s se vlnění dostalo do vzdálenosti 45cm. Za 1s se vlnění dostane do vzdálenosti 90cm. Rychlost vlnění je proto 0,9

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rychlost šíření vlnění: v = λ. f f….. frekvence vlnění λ…..vlnová délka

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Úkol: Gumové vlákno se rozkmitá s frekvencí 1Hz. Vlnová délka je 2m. Jak se změní vlnová délka, jestliže frekvenci a/ zvětšíme na dvojnásobek b/ zmenšíme na polovinu?

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Řešení: a/ vlnová délka při dvojnásobné frekvenci bude poloviční = 1m. b/ vlnová délka při poloviční frekvenci bude dvojnásobná = 4m.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Úkol: Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže při frekvenci 170Hz je vlnová délka 2m? 340 Pracovní sešit str.: 34/1, 3, 4, 5.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčné vlnění: molekuly kmitají kolmo ke směru šíření. Příčné vlnění se může šířit jen v pevných látkách a na hladině kapalin.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Podélné vlnění : molekuly kmitají ve směru šíření Podélné vlnění se může šířit nejen v pevných látkách, ale i v kapalinách a v plynech.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příkladem podélného vlnění je zvuk. Představa : molekuly propojeny pružinkami, stlačíme mezi molekulami – stlačí druhou… = zhuštění a zředění molekul – postupují vpravo.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus : 2 tamburíny, jedna pevně upevněná, druhá v ruce rovnoběžně s upevněnou. Dotek kuličky na niti, úder paličkou do tamburíny. Vysvětlení : Úderem se stlačil vzduch dotýkající se blány. Toto stlačení si předávají molekuly vzduchu, až k druhé, tam stlačený vzduch narazil do blány a kulička odskočila.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus: 2 struny, Lab Quest mini, mikrofon Vernier.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

Shrnutí: Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí. Vlnová délka je nejmenší vzdálenost bodů, které kmitají stejně. Rychlost šíření vlnění je rovna vzdálenosti, do které postoupí vlnění za 1 sekundu. V různých látkách se vlnění šíří různou rychlostí.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Při příčném ( podélném) vlnění kmitají molekuly kolmo ( ve směru ) šíření. Příčné vlnění se může šířit jen v pevných látkách a na hladině kapalin. Podélné vlnění se může šířit v pevných látkách, kapalinách i plynech. Příkladem podélného vlnění je zvuk.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Použitá literatura: Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia, Martin Macháček, Prométheus Praha 2003 Fyzika učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia s přílohou Přehled učiva, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pro 8.ročník základní školy, studijní část A, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1983