Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Co se mám naučit: Fyzikálně vysvětlit děj vlnění Definovat vlnovou délku Jaká je rychlost šíření vlnění Jak se vlnění šíří v různých látkách Jak kmitají molekuly při příčném a podélném vlnění Kde se příčné a podélné vlnění může šířit.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ V roce 2004 u pobřeží Sumatry- mořská vlna tsunami. zničující následky na tosíce kilometrů vzdáleném pobřeží Thajska. „oceánem se přenesla zničující energie vlněním. Znáte podobné katastrofy ve světě?
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí. Vlnová délka ozn lambda) – nejmenší vzdálenost bodů, které kmitají stejně. Frekvence kmitů všech bodů je stejná = frekvence vlnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Ruka na obrázku rozkmitávající pružné vlákno kmitá s frekvencí 2 Hz Po vlákně postupuje vlnění,jehož vlnová délka je rovna 45 cm. Určete rychlost šíření vlnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vlnění se rozšířilo do vzdálenosti jedné vlnové délky. Ruka vykonala jeden kmit = uběhla doba rovná jedné periodě. Frekvence f= 2Hz Perioda T= 0,5s Za 0,5s se vlnění dostalo do vzdálenosti 45cm. Za 1s se vlnění dostane do vzdálenosti 90cm. Rychlost vlnění je proto 0,9
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rychlost šíření vlnění: v = λ. f f….. frekvence vlnění λ…..vlnová délka
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Úkol: Gumové vlákno se rozkmitá s frekvencí 1Hz. Vlnová délka je 2m. Jak se změní vlnová délka, jestliže frekvenci a/ zvětšíme na dvojnásobek b/ zmenšíme na polovinu?
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Řešení: a/ vlnová délka při dvojnásobné frekvenci bude poloviční = 1m. b/ vlnová délka při poloviční frekvenci bude dvojnásobná = 4m.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Úkol: Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže při frekvenci 170Hz je vlnová délka 2m? 340 Pracovní sešit str.: 34/1, 3, 4, 5.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčné vlnění: molekuly kmitají kolmo ke směru šíření. Příčné vlnění se může šířit jen v pevných látkách a na hladině kapalin.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Podélné vlnění : molekuly kmitají ve směru šíření Podélné vlnění se může šířit nejen v pevných látkách, ale i v kapalinách a v plynech.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příkladem podélného vlnění je zvuk. Představa : molekuly propojeny pružinkami, stlačíme mezi molekulami – stlačí druhou… = zhuštění a zředění molekul – postupují vpravo.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus : 2 tamburíny, jedna pevně upevněná, druhá v ruce rovnoběžně s upevněnou. Dotek kuličky na niti, úder paličkou do tamburíny. Vysvětlení : Úderem se stlačil vzduch dotýkající se blány. Toto stlačení si předávají molekuly vzduchu, až k druhé, tam stlačený vzduch narazil do blány a kulička odskočila.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus: 2 struny, Lab Quest mini, mikrofon Vernier.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/
Shrnutí: Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí. Vlnová délka je nejmenší vzdálenost bodů, které kmitají stejně. Rychlost šíření vlnění je rovna vzdálenosti, do které postoupí vlnění za 1 sekundu. V různých látkách se vlnění šíří různou rychlostí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Při příčném ( podélném) vlnění kmitají molekuly kolmo ( ve směru ) šíření. Příčné vlnění se může šířit jen v pevných látkách a na hladině kapalin. Podélné vlnění se může šířit v pevných látkách, kapalinách i plynech. Příkladem podélného vlnění je zvuk.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Použitá literatura: Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia, Martin Macháček, Prométheus Praha 2003 Fyzika učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia s přílohou Přehled učiva, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pro 8.ročník základní školy, studijní část A, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1983