Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Ploštěnci – Plathelminthes 1
než začnete prohlížet prezentaci ...
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Nervová soustava vyšších obratlovců
Výukový materiál VY_52_INOVACE_28_ ploštěnci, hlísti
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
Ploštěnci – plathelminthes 2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Pohlavní rozmnožování prvoků
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Teplota – souhrnná cvičení II.
Základní škola, Hradec Králové
Název prezentace (DUMu):
Prezentace – výklad učiva
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Různé podmínky života na Zemi
Přírodní krajiny - test
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
NERVOVÁ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Tasemnice Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Tasemnice. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Navazuje na DUM VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci zaměřený na základní charakteristiku kmene ploštěnců. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít k samostatné práci nebo domácí přípravě, případně k ověření znalostí žáků při zkoušení. Je přiloženo autorské řešení. Materiál je určen k interaktivní výuce.

TASEMNICE (Cestoda) Kmen: PLOŠTĚNCI Třídy:- PLOŠTĚNKY - JEDNORODÍ - MOTOLICE - TASEMNICE

4. třída: TASEMNICE (Cestoda) -dospělci = endoparazité (střevo obratlovců) -povrch těla krytý silnou kutikulou – ochrana před trávicími enzymy hostitele -slabě vyvinnutá NS STAVBA TĚLA -ploché, až několik metrů dlouhé tělo –hlavička (skolex) – přísavky + háčky –krček –ploché články (proglotidy) VÝŽIVA -anaerobní -nemají TS → osmotická výživa (celým povrchem těla)

Ploché tělní články = PROGLOTIDY zde škulovec široký (Diphyllobothrium latum) Obr. 1

Scolex tasemnic – nese přísavky a háčky pro přichycení k střevní sliznici hostitele Obr. 2

ROZMNOŽOVÁNÍ -hermafroditi, samooplození -pohlavní soustava vyplňuje většinu zralého článku → koncové články odcházejí z těla -složitý vývoj – nepřímý - 2–3 typy larev -MH: planktonní korýši, ryby, teplokrevní obratlovci – larva s krví do svalů – BOUBEL -DH: obratlovci (i čl.) – pozře boubel s masem (ochrana – veterina, tepelná úprava masa)

Škulovec široký – buchanka → ryby → savci Obr. 1 Obr. 3

Tasemnice bezbranná – na skolexu pouze přísavky; nákaza ze syrového masa hovězí dobytek → člověk Obr. 4 Obr. 5

Tasemnice dlouhočlenná – přísavky + háčky prase → člověk Obr. 6 4 přísavky a věnec háčků na scolexu Detail článku Obr. 7 Obr. 8 vajíčko Odkaz na obrázek 9: Řemenatka ptačí – netvoří články; ryba → pták

Měchožil zhoubný – ½ cm dlouhé tělo, 3-4 články; parazit různých orgánů MH: ovcí, skotu, prasat, čl. – velké larvocysty (boubele); DH – psovité šelmy Obr. 10 scolex Obr. 11

Boubele měchožila zhoubného v plicích ovce. Mezihostitelům způsobuje měchožil vážná onemocnění (†), hostitelé jsou pouze přenašeči bez potíží Obr. 12

OTÁZKY 1)Proglotidy jsou: a. přísavky na hlavičce tasemnic b. infekční vajíčka tasemnic napadající hostitele c. tělní články tasemnic d. boubele tasemnic v tkáních hostitele SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 2) Výživa tasemnic je a. aerobní b. anaerobní c. osmotrofní d. fagocytózou SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 3) Tasemnice jsou: a. gonochoristi b. hermafroditi c. endoparazité d. ektoparazité SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 4) Tasemnice bezbranná má na scolexu: a. pouze háčky b. pouze přísavky c. háčky i přísavky d. nemá ani háčky, ani přísavky SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 5) Tělo složené z pouze 3 – 4 článků má: a. měchožil zhoubný b. řemenatka ptačí c. tasemnice dlouhočlenná d. tasemnice bezbranná SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 1)Proglotidy jsou: a. přísavky na hlavičce tasemnic b. infekční vajíčka tasemnic napadající hostitele c. tělní články tasemnic d. boubele tasemnic v tkáních hostitele ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 2) Výživa tasemnic je a. aerobní b. anaerobní c. osmotrofní d. fagocytózou ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 3) Tasemnice jsou: a. gonochoristi b. hermafroditi c. endoparazité d. ektoparazité ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 4) Tasemnice bezbranná má na scolexu: a. pouze háčky b. pouze přísavky c. háčky i přísavky d. nemá ani háčky, ani přísavky ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 5) Tělo složené z pouze 3 – 4 článků má: a. měchožil zhoubný b. řemenatka ptačí c. tasemnice dlouhočlenná d. tasemnice bezbranná ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

PRACOVNÍ LIST / TEST ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – TASEMNICE 1)Popište tělo tasemnic: 2)Napište, v jakém prostředí tasemnice žijí a jak jsou mu přizpůsobeny způsobem příjmu potravy a rozmnožováním. 3)Jak se lze tasemnicí nakazit? Jak lze nákaze předcházet? 4)Kdo je mezihostitelem tasemnice bezbranné?

5)Boubel je: a. zapouzdřená larva v tkáních (svalovině) hostitele b. invazivní stadium pronikající do hostitelského organismu c. zralé vajíčko uvolněné z posledních tělních článků tasemnice d. ani jedno z uvedených tvrzení není správné 5)Proč mají tasemnice silnou kutikulu na povrchu těla? 6)Vyberte a. Tasemnice mají silně / slabě vyvinutou nervovou soustavu b. Tasemnice mají redukované / dokonalé smysly c. Tasemnice dýchají celým povrchem těla / plicními vaky / jsou anaerobní d. Tasemnice mají složitě vyvinutou trávicí soustavu / jsou osmotrofní

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Popište tělo tasemnic: -hlavička (scolex) – nese háčky a přísavky k přichycení ke střevní stěně hostitele -krček -ploché články (proglotidy) 2)Napište, v jakém prostředí tasemnice žijí a jak jsou mu přizpůsobeny způsobem příjmu potravy a rozmnožováním. - ve střevě hostitele – potravu přijímají osmotrofně, orzmnožování – samooplození (obtížné vyhledání partnera) 3)Jak se lze tasemnicí nakazit? Jak lze nákaze předcházet? - nákaza z nedostatečně tepelně upraveného masa (hovězí), prevence – veterinární kontroly masa, tepelná úprava 4)Kdo je mezihostitelem tasemnice bezbranné? - MH: skot

5)Boubel je: a. zapouzdřená larva v tkáních (svalovině) hostitele b. invazivní stadium pronikající do hostitelského organismu c. zralé vajíčko uvolněné z posledních tělních článků tasemnice d. ani jedno z uvedených tvrzení není správné 5)Proč mají tasemnice silnou kutikulu na povrchu těla? - ochrana před trávicími enzymy hostitele 6)Vyberte a. Tasemnice mají silně / slabě vyvinutou nervovou soustavu b. Tasemnice mají redukované / dokonalé smysly c. Tasemnice dýchají celým povrchem těla / plicními vaky / jsou anaerobní d. Tasemnice mají složitě vyvinutou trávicí soustavu / jsou osmotrofní

1 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LUDWIG, Hubert. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CDC DPDX. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CDC. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – Dr.MELVIN, Mae. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DPD. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: odkaz: [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MOORE, L. L. A.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAHIN, L.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN