IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Impresionismus v českých zemích
Vážná hudba první poloviny 20.století
Česká vážná hudba 20. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_317 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Sandra Volková Předmět Hudební.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ANTONÍN DVOŘÁK.
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
HUDBA V BAROKU.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_359_Bohuslav Martinů AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
BEDŘICH SMETANA.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Impresionismus Název školy
ANTONÍN DVOŘÁK. Antonín Dvořák (1841–1904) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_17_Antonín Dvořák.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_15_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Výtvarné umění Výtvarné umění 1874–20. století HudbaHudba přelom 20. století úkoly: Dějiny evropské hudby IMPRESIONISMUS.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3423 NázevLeoš Janáček Téma hodinyŽivot a dílo Leoše Janáčka PředmětHudební.
HUDBA  Pozdní romantismus, expresionismus (snaha o nový hudební výraz a kompoziční přístup)  Biblické náměty.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Světoví hudební skladatelé
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Křivonosková Kateřina
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová

IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“ je základním impresionistickým pojmem nejprve se prosadil ve výtvarném umění, později ovládl i hudební svět Byl objeven francouzskými malíři název vznikl podle Monetova obrazu - Dojem, východ slunce

CLAUDE MONET DOJEM, VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE

IMPRESIONISMUS V HUDBĚ zakladatelem byl Claude Debussy - navázal na rozmanité hudební vzory (vliv Gregoriánského chorálu a Dálného Východu) typické jsou časté změny uvnitř skladby, složité a různě obměňované akordy Přinesl nové prostředky – uvolnění harmonie, osamostatnění hlasů Zrušil pravidlo formálního členění skladeb Klade důraz na působení okamžiku

O BECNÁ CHARAKTERISTIKA DÍLA : typické jsou časté změny uvnitř skladeb rozmanité, obměňované akordy netradiční hudební barvy jemná instrumentace Skladatelé jsou ovlivněni exotickou kulturou a lidovou hudbou

SVĚTOVÍ SKLADATELÉ Claude Debussy Maurice Ravel Albert Roussel Ottorino Respighi Alexandr Nikolajevič Skrjabin

ČEŠTÍ SKLADATELÉ Vítězslav Novák Josef Suk Leoš Janáček Josef Bohuslav Foerster Otakar Ostrčil

CLAUDE DEBUSSY -Byl to francouzský skladatel -„otec“ impresionismu -vystudoval pražskou konzervatoř -vynikal jako klavírista hrou z listu -rád experimentoval s disonancemi -hrál skladby Beethovenovy, Schumannovy a Chopinovy -roku 1884 získal cenu Prix de Rome -zemřel na rakovinu během obléhání Paříže

DÍLA Faunovo odpoledne (preludium = předehra) Nokturna (noční hudba) Peleas a Melisanda (opera) Moře (symfonická báseň) - 3 části

MAURICE RAVEL -studoval hru na klavír u Charlese W. de Bériota -později studoval Pařížskou konzervatoř -zpočátku ovlivněn Claudem Debussym a ruskou Mocnou hrstkou -střídal impresionistické skladby s neoklasicistními u nichž kladl důraz na formální vytříbenost a střízlivý výraz -Ve 20. letech se jeho styl posouvá k expresionismu - tvrdší disonantnost a instrumentace -Zemřel 28. prosince 1937 po nepovedené operaci mozku v Paříži

DÍLA Bolero (orchestrální skladba trvá 15min) Španělská rapsodie Dítě a kouzla (opera) Dafnys a Chloe (balet)

VÍTĚZSLAV NOVÁK ( ) -vyučoval české a slovenské skladatele na Pražské Konzervatoři -mezi jeho žáky patřili: Ilja Hurník, Alois Hába nebo Ladislav Vycpálek -zpíval v pěveckém sboru -působil jako profesor skladby na Pražské konzervatoři -tvorba vycházela z doznívajícího romantismu

D ÍLA o Z romantického období pocházejí ouvertury (předehra) Korzár (1892) podle Byrona a Maryša (1898) podle bratří Mrštíků, Klavírní koncert e moll (1895) o Písňový cyklus Melancholie o symfonické básně O věčné touze a Toman a lesní panna o opery Zvíkovský rarášek, Karlštejn, Lucerna o symfonickou báseň pro orchestr a varhany De profundis (1941) a Svatováclavský triptych

ZDROJE Impresionismus tm studentu/index.php?action=article&id=142