HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vysokorychlostní trat ě v Č R, koncepce a otázky k ř ešení Emanuel Šíp předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR VI. ročník mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ Luhačovice HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
■ Hospodářská komora České republiky zastupuje podnikatelskou veřejnost ■ Vznikla na základě zákona č. 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky ■ HK ČR podporuje všechny podnikatelské oblasti mimo zemědělství, potravinářství a lesnictví (tuto činnost vykonává Agrární komora ČR) ■ Posláním Hospodářské komory je vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR, a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu ■ Sdružuje téměř členů (právnických i fyzických osob) organizovaných v 60 regionálních a 98 oborových asociací Strana 2 Hospodářská komora České republiky HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Strana 3 Pohled Hospodářské komory na význam dopravy HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY ■ Doprava – přirozený krevní oběh země, propojující podnikatele a zákazníky a rozvíjející kontakty mezi lidmi ■ Konkurenční výhoda České republiky – díky své zeměpisné poloze je křižovatkou pohybu lidí a zboží; na Střední Moravě se po tisíciletí kříží cesty údolím Moravy a Moravskou bránou ■ V poslední době se bohužel tyto výhody ztrácejí – země nepostupuje dostatečně rychle ve strategických projektech (dálnice, železnice) a je stále častěji objížděna ■ Tzv. čtvrtá průmyslová revoluce („chytré továrny“, „internet věcí“) umožňuje výrazně zlepšit osobní i nákladní dopravu; investoři zároveň kladou na dopravu dosud nevídané nároky (spolehlivost, just-in-time) ■ Musíme umět odhadnout a včas realizovat nové trendy – vyspělé země nedostihneme, pokud se budeme jenom pachtit v jejich stopách
Strana 4 Současná koncepce Rychlých spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
■ Předpokládaná zastávka VRT/ RS v Přerově ■ Olomouc: dosažitelná z Přerova, vedle toho úvahy o vylepšení tratě Praha – Pardubice na 160 km/h ■ Velký otazník: jak zajistit kvalitní napojení Zlína? Zdroj obrázku: SŽDC Strana 5 Střední Morava a Rychlá spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
■ „smíšená koncepce“ - kombinace nových a modernizovaných tratí pro vyšší rychlosti ■ součást systému dálkové dopravy v ČR – ne exkluzivní síť spojů ■ provázanost s ostatní dopravou („sjezdy“ na stávající tratě + přestup v terminálech (vlak, bus, MHD, P&R) ■ dostupné širokým vrstvám populace Zdroj: Ministerstvo dopravy 2014 Strana 6 Obsah koncepce Rychlých spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
■ Základem politiky MD Koordinační studie IKP z roku 2003 – svět se od té doby změnil, je potřebná revize ■ Modernizace znamenají jen dílčí vylepšení na rozdíl od systémového řešení (pravděpodobná nutnost nových investic do vysokorychlostní železnice v dalších obdobích) ■ „Mnoho psů zajícova smrt“: příliš mnoho různých typů vlaků na modernizovaných tratích povede k nespolehlivé dopravě, nevznikne nová kapacita pro posílení regionální a příměstské dopravy ■ Proměnlivá traťová rychlost na modernizovaných tratích povede k vyšší energetické spotřebě (brždění, rozjíždění) ■ Nepočítá se s napojením na leteckou dopravu (Praha, případně Brno, Ostrava) – hrozí zahození obrovské šance pro cestující ■ Bylo by proto vhodné koncipovat rozhodující úseky Rychlých spojení už jako VRT Strana 7 Shrnutí problémů „smíšené koncepce“ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Strana 8 Specializovaná vysokorychlostní trať nebo modernizovaná konvenční trať? (1) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Strana 9 Specializovaná vysokorychlostní trať nebo modernizovaná konvenční trať? (2) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Strana 10 Schéma možných dopravních napojení na zastávce vysokorychlostní tratě (Přerov?) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Strana 11 Co je třeba změnit v železničních projektech v ČR (nejen u Rychlých spojení) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY ■ Posílit strategický pohled – překonat dosavadní oslabení role Ministerstva dopravy ■ Prosadit propojení železniční dopravy s jinými dopravními sítěmi – nejen na regionální úrovni s autobusy, ale také s leteckou dopravou ■ Posuzovat železniční projekty z pohledu na 30 – 50 let dopředu a nepřipouštět příštipkování, flikování za drahé peníze a „porcování medvěda“ ■ Počítat s náklady životního cyklu, nikoliv s počátečními „slibovanými“ náklady staveb ■ Včas prosazovat české zájmy – konkurence na mapě Evropy poroste a evropské fondy pro železniční infrastrukturu obdrží ti rychlejší, připravenější a cílevědomější
■ Prosazujeme obnovu strategické role Ministerstva dopravy a zefektivnění fungování státních investorských organizací v oblasti dopravní infrastruktury ■ Prosazujeme soulad rozvoje dopravy a dopravní infrastruktury s rozvojem podnikatelských odvětví ekonomiky pro harmonický a udržitelný rozvoj regionů ČR ■ Prosazujeme aktualizaci koncepce a urychlení přípravy výstavby vysokorychlostních tratí evropské úrovně ■ Prosazujeme přednostní modernizaci tratí v městských aglomeracích pro zavedení městské železnice typu S-bahn ■ Prosazujeme větší legislativní podporu národních strategických projektů (D1, D49, D55, vysokorychlostní železnice...) Strana 12 Co prosazuje Dopravní sekce Hospodářské komory? HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Děkuji Vám za pozornost ! Emanuel Šíp Hospodářská komora České republiky, Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15, Praha 1 T: , F: , E: HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY