HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vysokorychlostní trat ě v Č R, koncepce a otázky k ř ešení Emanuel Šíp předseda Dopravní sekce Hospodářské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Rozvojové záměry na železnici
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Tisková konference MD a SŽDC
Strategie dopravy MD ČR
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
WORKSHOP projektu POSTA
Strategická průmyslová zóna Holešov Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Karel Machotka ředitel sekce podnikání Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Setkání pracovníků kontaktních míst pro podnikatele MPO, Praha Kontaktní místa Hospodářské komory České republiky.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Rozvojové záměry na železnici
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Rozvinutá dopravní infrastruktura jako podmínka růstu ekonomiky ČR
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ZASTOUPENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE PŘI EU
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Allied Progress Consultants Česká doprava pro třetí tisíciletí
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Průběžné výsledky přípravy VRT
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vysokorychlostní trat ě v Č R, koncepce a otázky k ř ešení Emanuel Šíp předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR VI. ročník mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ Luhačovice HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

■ Hospodářská komora České republiky zastupuje podnikatelskou veřejnost ■ Vznikla na základě zákona č. 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky ■ HK ČR podporuje všechny podnikatelské oblasti mimo zemědělství, potravinářství a lesnictví (tuto činnost vykonává Agrární komora ČR) ■ Posláním Hospodářské komory je vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR, a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu ■ Sdružuje téměř členů (právnických i fyzických osob) organizovaných v 60 regionálních a 98 oborových asociací Strana 2 Hospodářská komora České republiky HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Strana 3 Pohled Hospodářské komory na význam dopravy HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY ■ Doprava – přirozený krevní oběh země, propojující podnikatele a zákazníky a rozvíjející kontakty mezi lidmi ■ Konkurenční výhoda České republiky – díky své zeměpisné poloze je křižovatkou pohybu lidí a zboží; na Střední Moravě se po tisíciletí kříží cesty údolím Moravy a Moravskou bránou ■ V poslední době se bohužel tyto výhody ztrácejí – země nepostupuje dostatečně rychle ve strategických projektech (dálnice, železnice) a je stále častěji objížděna ■ Tzv. čtvrtá průmyslová revoluce („chytré továrny“, „internet věcí“) umožňuje výrazně zlepšit osobní i nákladní dopravu; investoři zároveň kladou na dopravu dosud nevídané nároky (spolehlivost, just-in-time) ■ Musíme umět odhadnout a včas realizovat nové trendy – vyspělé země nedostihneme, pokud se budeme jenom pachtit v jejich stopách

Strana 4 Současná koncepce Rychlých spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

■ Předpokládaná zastávka VRT/ RS v Přerově ■ Olomouc: dosažitelná z Přerova, vedle toho úvahy o vylepšení tratě Praha – Pardubice na 160 km/h ■ Velký otazník: jak zajistit kvalitní napojení Zlína? Zdroj obrázku: SŽDC Strana 5 Střední Morava a Rychlá spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

■ „smíšená koncepce“ - kombinace nových a modernizovaných tratí pro vyšší rychlosti ■ součást systému dálkové dopravy v ČR – ne exkluzivní síť spojů ■ provázanost s ostatní dopravou („sjezdy“ na stávající tratě + přestup v terminálech (vlak, bus, MHD, P&R) ■ dostupné širokým vrstvám populace Zdroj: Ministerstvo dopravy 2014 Strana 6 Obsah koncepce Rychlých spojení HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

■ Základem politiky MD Koordinační studie IKP z roku 2003 – svět se od té doby změnil, je potřebná revize ■ Modernizace znamenají jen dílčí vylepšení na rozdíl od systémového řešení (pravděpodobná nutnost nových investic do vysokorychlostní železnice v dalších obdobích) ■ „Mnoho psů zajícova smrt“: příliš mnoho různých typů vlaků na modernizovaných tratích povede k nespolehlivé dopravě, nevznikne nová kapacita pro posílení regionální a příměstské dopravy ■ Proměnlivá traťová rychlost na modernizovaných tratích povede k vyšší energetické spotřebě (brždění, rozjíždění) ■ Nepočítá se s napojením na leteckou dopravu (Praha, případně Brno, Ostrava) – hrozí zahození obrovské šance pro cestující ■ Bylo by proto vhodné koncipovat rozhodující úseky Rychlých spojení už jako VRT Strana 7 Shrnutí problémů „smíšené koncepce“ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Strana 8 Specializovaná vysokorychlostní trať nebo modernizovaná konvenční trať? (1) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Strana 9 Specializovaná vysokorychlostní trať nebo modernizovaná konvenční trať? (2) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Strana 10 Schéma možných dopravních napojení na zastávce vysokorychlostní tratě (Přerov?) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Strana 11 Co je třeba změnit v železničních projektech v ČR (nejen u Rychlých spojení) HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY ■ Posílit strategický pohled – překonat dosavadní oslabení role Ministerstva dopravy ■ Prosadit propojení železniční dopravy s jinými dopravními sítěmi – nejen na regionální úrovni s autobusy, ale také s leteckou dopravou ■ Posuzovat železniční projekty z pohledu na 30 – 50 let dopředu a nepřipouštět příštipkování, flikování za drahé peníze a „porcování medvěda“ ■ Počítat s náklady životního cyklu, nikoliv s počátečními „slibovanými“ náklady staveb ■ Včas prosazovat české zájmy – konkurence na mapě Evropy poroste a evropské fondy pro železniční infrastrukturu obdrží ti rychlejší, připravenější a cílevědomější

■ Prosazujeme obnovu strategické role Ministerstva dopravy a zefektivnění fungování státních investorských organizací v oblasti dopravní infrastruktury ■ Prosazujeme soulad rozvoje dopravy a dopravní infrastruktury s rozvojem podnikatelských odvětví ekonomiky pro harmonický a udržitelný rozvoj regionů ČR ■ Prosazujeme aktualizaci koncepce a urychlení přípravy výstavby vysokorychlostních tratí evropské úrovně ■ Prosazujeme přednostní modernizaci tratí v městských aglomeracích pro zavedení městské železnice typu S-bahn ■ Prosazujeme větší legislativní podporu národních strategických projektů (D1, D49, D55, vysokorychlostní železnice...) Strana 12 Co prosazuje Dopravní sekce Hospodářské komory? HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Děkuji Vám za pozornost ! Emanuel Šíp Hospodářská komora České republiky, Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15, Praha 1 T: , F: , E: HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY