Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

Platební karty Podstata Embosované a čipové karty Debetní karty
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomická gramotnost
6. července 2013VY_32_INOVACE_100301_Bankovnictvi_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiálu VY_32_INOVACE_147.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Platit se dá i jinak než penězi
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platební styk Název školy
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Bankovnictví.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registra č ní č íslo: CZ.1.07/1.5.00/ Č íslo DUM: VY_62_INOVACE_29 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Služby peněžních ústavů N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0205 Název vzdělávacího materiálu: Platební karty Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_B_sada 1_04_M_Platební karta_Poliačíková Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorIng. Jana Poliačíková Anotace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_FINANCNI.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK ZŠ HejniceZ.Hyxa.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pasivní bankovní operace - platební karty
Digitální učební materiál
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Moderní platební nástroje
Digitální učební materiál
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Výchova k občanství Banky a jejich funkce
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Charakteristika platebního styku
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Finanční gramotnost 2 - banky Tematický okruh : Člověk jako občan Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: květen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA021 Soubor : 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA021 Anotace: Stručné seznámení s historií bankovnictví, s funkcí ČNB a obchodních bank, s náležitostmi bankovního účtu, s platebními kartami.

Finanční gramotnost 2 - banky Dějiny bankovnictví, banky, bankovní účet, platební karty, internetové bankovnictví

Dějiny bankovnictví už v 18.století př.n.l. plnily funkci bank chrámy, byly považovány za bezpečné, kněží poskytovali z takto uschovaných peněz obchodníkům půjčky ve 3. st. př.n.l. fungovaly ve starověkém Egyptě místo bank sýpky a funkci uložených peněz plnilo obilí asi od 5. st. př.n.l. se rozvíjel základní systém půjčování a ukládání peněz ve starověkém Řecku ve středověku ovládali bankovnictví židé, své postavení si drželi velmi dlouho, protože křesťanství vypůjčování peněz za úrok zakazovalo

slovo banka pochází z italského il banco podle lavice, na které probíhaly finanční transakce Itálie se stala kolébkou kamenných bank, které zde zakládaly bohaté rodiny (bankovními službami proslul i florentský rod Medici) průmyslová revoluce koncem 18. století stála na počátku velkého šíření bankovních služeb a finančních institucí v podobě, kterou známe dnes

Banky banka je státní nebo soukromá instituce, která poskytuje finanční služby v České republice funguje dvouúrovňový bankovní systém, který se vždy skládá z centrální banky a obchodních bank funkci centrální (emisní) banky plní Česká národní banka (ČNB), provádí emisi peněz (vydávání mincí a bankovek do oběhu)

Česká národní banka Úkoly ČNB: spravovat peníze státu a jeho částí, které zde mají účty (kraje, ministerstva, úřady, vláda) pečovat o stabilitu měny (aby příliš nekolísal kurz koruny vůči ostatním měnám – regulace měnového kurzu) vydávat nové peníze (bankovek a mincí do oběhu) a reguluje jejich množství v oběhu dohlížet na obchodní banky – sleduje legálnost bankovních operací, zakládaní nových bank

určuje, kolik peněz musí mít obchodní banky uloženy jako rezervy na speciálním vkladu v ČNB v případě potřeby půjčuje obchodním bankám peníze – poskytuje bankám úvěry spolupracuje s Evropskou centrální bankou ve Frankfurtu nad Mohanem

Obchodní banky na bankovních účtech spravují peníze lidí a firem přijímají vklady klientů půjčují peníze za úrok (procentní odměna za půjčení peněz) lidem a firmám formou různých úvěrů zprostředkovávají bezhotovostní platby mezi lidmi, firmami a státem např. Komerční banka, ČSOB, GE Money Bank

Bankovní účet bankovní účet je virtuální prostor v bance, kam lidé a firmy ukládají peníze peníze jsou na nich evidovány jako číselné zápisy, které se změní v hotovost vybíráním z bankomatu nebo na pokladně banky je třeba znát číslo účtu a kód banky k identifikaci platby slouží variabilní symbol konstantní symbol rozlišuje, o jakou platbu se jedná (pojištění, mzda, služba) specifický symbol je nepovinná identifikace platby

Platební karty a internetové bankovnictví platební karta slouží k bezhotovostním platbám, jsou chráněné čtyřmístným kódem, někdy i podpisem většina karet má mezinárodní platnost internetové bankovnictví - klient má přístupové heslo a platby jsou před odesláním dodatečně, např. telefonicky potvrzeny z důvodu bezpečnosti účtu před zneužitím

Debetní karty debetní karty – umožňují platit v obchodech a vybírat hotovost, nejčastěji v bankomatech částka, kterou lze čerpat, je omezena limitem týdenního nebo jiného výběru čerpat lze pouze do výše zůstatku na účtu v případě, že je sjednán k účtu tzv. kontokorent, můžeme prostředky čerpat i do mínusu

Kreditní (úvěrové) karty jsou vydávány k samostatnému úvěrovému účtu slouží jako nástroj čerpání úvěru od banky do výše dohodnutého limitu čerpání je automatické a může se libovolně opakovat má stanoven limit týdenního výběru

Literatura, citace KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3., upr. vyd. Praha: Eduko, 2012, 179 s. ISBN HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. ISBN