ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Renesance a humanismus
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Očistec peklo - ráj.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Renesance a humanismus
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance a humanismus
SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Renesance a humanismus v Itálii
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Italská renesanční literatura II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Renesance a humanismus
William Shakespeare (1564 – 1616).
Humanismus.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období renesance.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_26-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Literatura období renesance
Autor? Narozen se Stratfordu Spolumajitel divadla Globe
Autor: Mgr. Hana Novotná
Literatura v období renesance
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Český jazyk ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Renesance a humanismus AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_56_KM

Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Renesance a humanismus Cíl: Prezentace přibližuje žákům renesanční literaturu, autory a jejich tvorbu. Souhrnné opakování. Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky literární tvorby Pilotáž: Prezentace žákům představila přehled světových literárních spisovatelů období renesance. Žáci aktivně pracovali s texty a seznamovali se s renesančními autory, ocenili stručné a výstižné zápisy. Žáci byli rozděleni do skupin, každá představila třídě jednoho renesančního autora. Dante Alighieri Giovanni Boccaccio Francesco Petrarca Francois Villon Francois Rabelais Miguel de Cervantes Saavedra William Shakespeare

* 13. – 16. století * vznik v Itálii * obnovení, obrození * znovuzrození ideálů antiky * všestranný rozvoj člověka * humanisté * latinsky humanus = lidský

* italský básník * 1265 – 1321 * tvůrce italské národní literatury * epická báseň Božská komedie * líčí cestu lidské duše ke spáse * středověké pojetí * hlavní postavou vypravěč, římský básník Vergilius, dívka Beatrice * 3 části: Peklo, Očistec, Ráj úryvek z lyrické autobiografické knihy Nový život

* italský básník a prozaik * 1313 – 1375 * kniha sta novel Dekameron * milostné příběhy si vypráví deset mladých lidí po deset dní na venkovském sídle, kam utekli před epidemií moru * řecky: deka=deset hemera= den úryvek z novely Chorá Lisa

* italský básník a humanista * 1304 – 1374 * autor sonetů (znělek) * tvůrce italské národní literatury * platonická láska k Lauře * Laura inspirace, radost, štěstí i trápení v jeho tvorbě * pobýval v Praze, znal se s Karlem IV. (korespondence) * Zpěvník (vzor evropské lyriky) * Potomkům * Z Petrarkových zápisků úryvek básně Na život a smrt paní Laury

* francouzský básník * 1431 – 1463 * tvůrce francouzských balad * velmi bouřlivý život * velký básnický talent * poezie upřímná a kritická k nespravedlnostem * Závěť (Velký testament) * osobností Villona se inspiroval: * Vítězslav Nezval * Miroslav Horáček – projekt Kudykam, 2009 Ach, kdybych já byl studoval v svém mládí bláznivém, můj Bože, a na dobré se mravy dal, teď měl bych dům a měkké lože. Však způsobné já dítě? Cože? Já za školu jen chodil, běda. To slovo bolí jak hrot nože a skoro dál mi psát už nedá.

* francouzský prozaik, satirik * 1494 – 1553 * původně mnich * lékař, právník, botanik, stavitel * román Gargantua a Pantagruel největší renesanční výpravná próza satira, nadsázka hlavní postavy obři o životě, církvi kritika společnosti nespisovné výrazy ovlivnil Huga, Balzaca Nic cenného nemám, jen plno dluhů, a co zbyde, nechávám pro chudé. Běžte za psem a nepokouše vás, pijte před žízní a nedostanete ji. Život je možná fraška, ale stojí za to jej žít. Jen nuda v něm nemá místa. A hola! Vězte: na zábavu máte celý život, a celou smrt na odpočívání.

* španělský básník, spisovatel, voják * 1547 – 1616 * chudá rodina, 8 dětí * vězněn, zajat piráty * román Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha parodie na rytířské romány postavy: chudý rytíř Don Quijote z kraje La Mancha v Nové Kastilii, dáma Dulciena, mazaný sluha Sancho Panza, vyzáblý kůň Rocinante

* anglický renesanční spisovatel * 1564 – 1616 * narodil se ve Stradfordu, odchází do Londýna * básník, dramatik, herec, spolumajitel divadla Globe * tvůrce sonetu

Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy Tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello Král Lear Tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello Král Lear Historická dramata Jindřich IV. Richard III. Historická dramata Jindřich IV. Richard III. Básně Sonety Básně Sonety největší spisovatel všech dob

žánr lyrické poezie o 14 verších uspořádaných do slok obvykle podle schématu pravidelně rýmovaný (čtyřveršové sloky - dva rýmy, tříveršové sloky – nové téma a nový rým; trojverší spojuje společný rým a celou báseň myšlenkově uzavírají, sjednocují a pointují) kompozice sonetu – dvoudílná nejrůznější obměny (nová forma v Anglii) vytvořen ve středověku (italští trubadúři) obliba sonetu v renesanci napětí, protikladnost sonetový věnec Už s chmurným mírem vchází chmurný den a samo slunce těžkou hlavu skrývá. Jen zprostit toho, kdo je nevinen a trestat provinilé ještě zbývá. Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova.

Dante Alighieri Giovanni Boccaccio Francesco Petrarca Francois Villon Francois Rabelais Miguel de Cervantes Saavedra William Shakespeare ?

Zdroje: Vlastní tvorba Archiv autora Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN