D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze) Jiří Vaníček (Jihočeská univerzita České Budějovice) DidactIG, Liberec
Obsah příspěvku Vědecká monografie o oborových didaktikách Záměr a význam monografie Seznámení s obsahem, struktura kapitol Kapitola o didaktice informatiky Obsah kapitoly Stav, vývoj, perspektivy oboru (prezentované v kapitole)
Oborově didaktická monografie Akreditační komise OD Snaha o emancipaci OD Cíl: představit jednotlivé OD, jejich cestu, metody, úspěchy, aktuální problémy, rizika Osloveny některé OD Úvodní a závěrečná kapitola I. Stuchlíková & T. Janík et al. (2015) Oborové didaktiky v České republice: stav, vývoj a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015 (v tisku).
Obr. – ukázka sazby kapitoly
Obsah kapitoly Terminologický úvod Historie, počátky oboru (svět i ČR) Podněty pro budování didaktiky informatiky Mezinárodní oborová základna did. inf. Aktuální trendy ve výuce inf. ve světě Aktuální problémy didaktiky informatiky v ČR Závěr: rizika a perspektivy dalšího vývoje
Počítačem podporovaná výuka Didaktika ICT Technologie ve vzdělávání Didaktika informatiky Terminologický a historický úvod Oborová didaktikaNadoborová oblast Počítače ve škole
Historie, počátky oboru Obr. - Etapy vývoje výuky informatiky a zaměření oborové didaktiky v naší vlasti
Podněty pro budování did. inf. Stav výuky inf. a ICT na českých školách Obsah a metody inf. vzdělávání Potřeba revize vzdělávací oblasti, RVP Vzdělávání učitelů ICT všech stupňů Přístupy k ICT/CS v zahraničí Anglie, Irsko, Austrálie, Slovensko, USA…
pro všechny oborové didaktiky české prostředí: Obsahově zaměřený přístup (transformace obsahu) – Janík Tvorba jako způsob poznávání (Slavík, Chrz, Štech et al. 2013) Teoretická východiska
Teoretická východiska 1 OBSAH jako konstrukt, který spojuje: – subjektivitu (představa, prekoncept „obsah v hlavě“) – intersubjektivitu (význam, pojem „společný obsah“, kontext) – objektivitu (fenomén, výraz „obsah jako možnost“) TRANFORMACE/REKONSTRUKCE OBSAHU jako pohyb obsahu „mezi hlavami, kontextem a věcmi“ DIDAKTICKÁ ZNALOST OBSAHU jako subjektivní potenciál učitele pro didaktickou transformaci/rekonstrukci obsahu KONCEPT/PREKONCEPT jako analytické jednotky obsahu (Slavík, Chrz, Štech et al. 2013)
Teoretická východiska 2 Teoretická východiska (pro všechny oborové didaktiky)
Aktuální trendy ve výuce inf. Dynamika oboru Na co se má orientovat výuka? Posun výuky směrem k mladšímu žákovi i do MŠ Zavádění informatických témat do výuky ICT informatické myšlení Strategie digitálního vzdělávání do 2020 Strategie digitální gramotnosti (MPSV, 2015)
Aktuální problémy did. inf. v ČR úzká základna nízká podpora na pracovištích neexistence habilitačního pracoviště a Ph.D. slabá platforma pro spolupráci chybí metodická podpora učitelů v praxi Strategie, vize, potřeby a kurikulum (ICT nebo INFORMATIKA)
Závěr – did. inf. na startu Rizika: tlak praxe (změny ve školách) na okamžitá řešení nebude čas na základní výzkum did. inf. se neetabluje jako odborná disciplína škola se nadále bude orientovat na konzum ICT Co může pomoci: obecná pedagogika převezme zodpovědnost za oblast technologií ve vzdělávání ostatní oborové didaktiky převezmou oblast počítačem podporované výuky skončí izolace inf. na školách i její didaktiky
Děkujeme za pozornost