Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová Název Téma Číslo projektu Anotace VY_32_INOVACE_17_MA_Zajímavé úlohy_kostky Ma 3 CZ.1.07/1.4.00/ Slovní úlohy na hry s kostkami – násobení, dělení, součet. Rozvoj logického myšlení.
Zajímavé úlohy kostky
Hry s kostkami jsou staré už několik tisíc let. Hrávali si s nimi císařové, králové i obyčejní lidé. Dnes si s nimi pohrajeme chvilku i my… A jen tak mimochodem, víte, co má ještě například tvar našich hracích kostek? …
Počítání s Věrkou Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: a) 15? b) 18? c) 21? a) 15? b) 18? c) 21?
Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: a) 15? a) 15? 15 : 3 = 5 malá zkouška : 15 Věrka hodila pokaždé pětku. Zkus vymyslet, jaké další možnosti mohla hodit, aby celkový součet po třech hodech byl 15. Řešení:
Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: b) 18? b) 18? 18 : 3 = 6 malá zkouška : 18 Věrka hodila pokaždé šestku. Zkuste vymyslet, jaké další možnosti mohla hodit, aby celkový součet po třech hodech byl 18. Řešení:
Věrka má jednu kostku. Hodila s ní celkem třikrát a vždycky jí padlo stejné číslo. Jaké číslo na kostce padlo, jestliže celkový součet byl: c) 21? Počítáme stejně: 21 : 3 = 7 Ale jaké je největší číslo na kostce? Je to číslo 6! Věrka nemohla hodit celkem třemi kostkami 21, na kostce není číslo 7. Nejvíc kostkou mohla hodit dohromady 18. Řešení:
Přemýšlej Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr šest. a) Kolik může nejvíc hodit na kostkách Pavel a kolik Petr? b) Kolik nejméně může dohromady hodit kostkami Pavel a kolik Petr? c) Jakými způsoby může hodit dohromady číslo 7 na kostkách Pavel a jak Petr? d) Vymýšlej si pro spolužáky další podobné příklady.
Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr šest. Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr šest. a) Kolik může nejvíc hodit na kostkách Pavel a kolik Petr? Pavel: Petr: 2 6 36 Řešení:
Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr šest. šest. a) Kolik nejméně může hodit na kostkách Pavel a kolik Petr? Pavel: Petr: 2 1 6 Řešení:
Pavel a Petr dumají nad kostkami. Pavel má dvě kostky, Petr šest. Například: Pavel: c) Jakými způsoby může hodit dohromady číslo 7 na kostkách Pavel a jak Petr? 7 Petr: 7 d) Vymýšlej si pro spolužáky další podobné příklady. Řešení:
Zdroje: