DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Tendence v literatuře na počátku 20. století Téma Generace buřičů Ročník 3. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Materiál slouží jako závěrečné shrnutí, nebo opakování tématu generace buřičů.
GENERACE BUŘIČŮ Shrnutí
Viktor Dyk ( )
František Gellner ( )
Stanislav Kostka Neumann ( )
Fráňa Šrámek ( )
Karel Toman ( )
Společné rysy této generace vliv anarchismu – důraz na svobodu jedince, odmítání konvencí, odpor k autoritám vliv vitalismu – oslava života, důraz na smyslové prožitky ideál volné lásky – vztah založený na svobodě a rovnosti prostota výrazu – žádné složité metafory návrat k pravidelnému verši
Přečtete si následující ukázky a zodpovězte tyto otázky: Jaké životní postoje jejich autoři vyjadřují? Jaká témata a motivy se v básních objevují? Jaké jazykové prostředky autoři používají? Jaké básnické prostředky se zde uplatňují?
„Drobky pod stůl hází nám osud, ostatní vše je nicota. Alkohol ještě je! Holky jsou posud! jsou ještě radosti života! Žena jak žena. V života vraku konečně jedno vše bude ti. Jedna ubíjí něhou svých zraků, druhá jedem svých objetí. Šetřiti léty, jež nemají ceny, v tom velká moudrost nevězí. Dobré je opium, alkohol, ženy, schází-li schopnost k askezi.“ (František Gellner: Radosti života)
báseň jako otevřená zpověď zklamání životem, rezignace, nezbývá než si užívat smyslové radosti života (sex, alkohol, drogy) hovorové výrazy (např. holky) přímá neobrazná pojmenování pravidelný verš – daktylotrochej pravidelný rým - střídavý
„Jaká rozkoš, země, do tvé vlahé hlíny zabořiti prsty, dlaně přitisknout, (i když poznaly žen žádostivé klíny, i když zbádaly jich těla každý kout). V hlíně tajný život oblévá mé prsty, nezřím ho, však cítím aspoň voněti, jakobys mi v pospas dala hnědý prs, ty, milenko a matko, muži, dítěti.“ (Stanislav Kostka Neumann: Kniha lesů, vod a strání)
přírodní lyrika – důraz na smyslové prožitky (vitalismus) erotické motivy (erotika jako součást přírody v člověku) apostrofy = oslovení (země, milenko, matko) pravidelný verš – trochej pravidelný rým - střídavý
„Na doktora studoval jsem, tatík po tom toužil, císař pán, ten vzpomenul si, abych jemu sloužil, a ty zas chceš, moje milá, bych se pro tě soužil (…) Moji milí profesoři, já vás pozdravuju, také na vás pane hejtman, s kletbou pamatuju, pro tebe se, moje milá, k smrti umiluju…“ ( Fráňa Šrámek: Života bído, přec tě mám rád)
pocit životního znechucení antimilitaristický (protiválečný) postoj hovorové výrazy (tatík) i tvary slov (pozdravuju, oslovení pane hejtman) ironie apostrofy = oslovení (moje milá) pravidelný verš – trochej pravidelný rým - přerývaný
ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro III. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2003, ISBN X. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2000, ISBN vlastní archiv autorky poezie.cz/cek/sbirka/strana.php?id=1204&str ana=23&confirm=1&ver=e poezie.cz/cek/sbirka/strana.php?id=715&str ana=63&confirm=1&ver=e
OBRÁZKY: Dyk.jpg ellner.jpg mann_by_Gellner.jpg Sramek_1926.jpg rs b4f689.jpg