Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Ruský realismus – Lev Nikolajevič Tolstoj
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Prosinec 2011 Ročník 8
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_20-14_ Lucemburkové na českém trůně Číslo projektu:
Vznik česky psané literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osudy dobrého vojáka Švejka
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název a číslo materiálu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Národní obrození – 1. fáze
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
České země za 1. světové války
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky slovesného umění
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 273 Klíčová slova: L. N. Tolstoj, odpor k násilí, Vojna a mír, Anna Kareninová Anotace: Výkladová prezentace představující život a dílo L. N. Tolsteho.

Lev Nikolajevič Tolstoj Byl ruský spisovatel a filozof, představitel realismu Pocházel ze starého šlechtického rodu, ale oba rodiče mu zemřeli, když byl ještě chlapec Jeho život je spjat s místem Jasná Poljana (rodinné sídlo) V Jasné Poljaně také prováděl hospodářské reformy, které se ovšem nevydařily Roku 1851 odjel jako dobrovolník do krymské války Po návratu otevřel vlastní školu a vyučoval v ní V 80. letech se odstěhoval s rodinou do Moskvy

Lev Nikolajevič Tolstoj Obr. 1

Lev Nikolajevič Tolstoj Základní Tolstého tezí bylo neprotivení se zlu násilím a celkové nenásilí Tato myšlenka se prolíná celým jeho dílem a výrazně ovlivnila některé pacifisty a odpírače vojenské služby žijící na přelomu 19. a 20. století Car ho pokládal za revolucionáře (kterým v žádném případě nebyl) a byl vyloučen z církve jako kacíř Po neshodách s rodinou ji opouští a bez rozloučení odjíždí vlakem pryč Na cestě se nachladil – dojel do Astapova, kde zemřel

Lev Nikolajevič Tolstoj Tolstoj si dopisoval s T. G. Masarykem – oba vyznávali podobné životní postoje Je samozřejmé, že Masaryk byl nucen z těchto postojů politickým životem slevit Tolstoj se však nikdy nepokusil prosazo- vat své názory jinde než v literatuře a na svém statku Obr. 2

Rodný dům L. N. Tolsteho (Obr. 5)

Vojna a mír (1869) Čtyřdílná románová historická epopej, odehrávající se v první třetině 19. století (napoleonské války) Bohatá galerie postav ze všech vrstev společnosti (téměř 250) Filozofická myšlenka – historie je pramenem poznání veřejného i soukromého života Kombinace fikčního světa s reálnými historickými událostmi a osobnostmi Tažení Napoleona do Ruska Následná válka Požár Moskvy Ústup francouzské armády

Vojna a mír Román se soustřeďuje na osobnosti Andreje Bolkonského a Pierra Bezuchova, dva do značné míry odlišné typy aristokratických intelektuálů Bolkonskij – člověk energický, střízlivý Bezuchov – idealistický snílek Vlastenecká válka se jim stává jakýmsi filtrem, skrze nějž se uskutečňuje jejich složité ideové hledání Bolkonskij je těžce zkoušen, je vážně raněn v bitvě u Slavkova, navíc se zamiluje do Nataši Rostovové, která ho nakonec zrazuje a provdá se za Bezuchova Ještě předtím však v Natašině náruči Andrej umírá

Vojna a mír Dílo bylo několikrát zfilmováno – Plakáty na film Obr. 3 Obr. 4

Anna Kareninová (1878) Román zobrazující vývoj tehdejší ruské, ale obzvláště petrohradské a moskevské společnosti Dílo se věnuje především hlavní hrdince, u které analyzuje její citové a duševní stavy Velice názorně vyobrazuje Rusko se všemi jeho protiklady Dva milostné rodinné osudy A. Karenina + Vronský Kitty + Levin

Anna Kareninová Děj se odehrává buď ve velkoměstských salónech, či na venkovských statcích ruské šlechty. Nejdříve se seznamujeme s mladým statkářem Levinem, který je prozatím neúspěšně zamilovaný do Kitty, dále s důstojníkem Vronským, jenž po krátkém milostném románku s Kitty navazuje intimní vztah s A. Kareninovou, manželkou státního úředníka. Román pak sleduje jednotlivé vztahy – tragicky vyhrocený poměr Vronského a Anny, svazek Kitty a Levina… V závěru románu Anna řeší svůj vztah k Vronskému, manželovi a svému synovi skokem pod projíždějící vlak.

Další díla L. N. Tolsteho Vzkříšení (1899) – román Kozáci (1862)- novela Smrt Ivana Iljiče (1886)- povídka

Zdroje obrázků Obr Gorsky.jpg Obr Obr. 3 – Obr Obr %C3%A4rten_- _Parks_%5E_Villeng%C3%A4rten_%5E_Gutsh%C3%A4user_- _Herrenh%C3%A4user.jpg

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment