Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Matematika a její aplikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Dělitelnost přirozených čísel-slovní úlohy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Matematika a její aplikace
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Společný dělitel čísel (SD)
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
Společný násobek čísel (SN)
Slovní úlohy Dělitelnost
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jarmila Nováková
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné násobky dvou čísel? - co jsou dělitelé čísla? - dokážeme najít společné dělitele dvou čísel?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Zopakuj si znaky dělitelnosti Některé dělitele určíme pomocí znaků dělitelnosti: 2 ……………. číslo je sudé - končí číslicí 0,2,4,6,8 5 ……………. číslo končí číslicí 0 nebo 5 10 ……………. číslo končí číslicí 0 3 ……………. součet číslic v čísle je dělitelný 3 4 ……………. poslední dvoučíslí v čísle je dělitelné 4 6 ……………. číslo je dělitelné současně 2 i 3 9 ……………. součet číslic je dělitelný 9 Kontrola po odkrytí Při rozkladu čísla na součin prvočísel = na PRVOČINITELE !!!VYUŽIJ ZNAKŮ DĚLITELNOSTI!!!

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Rozlož číslo 42 na součin prvočísel 42 = 2 * = 3 * 7 ……….. tedy 42 = 2 * 3 *7 Zkontroluj si po odkrytí ZOPAKUJ SI!!! Rozlož číslo 120 na součin prvočísel 120 = 12 * = 3 * 410 = 2 * 5 4 = 2 * 2 tedy 120 = 2 * 2 * 2 *3 *5 Zkontroluj si po odkrytí

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Hledáme vždy NEJMENŠÍ společný násobek – značí se n (největší je v nekonečnu!) Určení společného násobku: Urči nejmenší společný násobek čísel: n(12, 16) Postup: Rozložíme obě čísla na prvočinitele 12 = 3 * 4 = 3 * 2 * 2 16 = 2 * 8 = 2 * 2 * 4 = 2 * 2 * 2 * 2 Společný násobek musí obsahovat minimálně jedno z čísel ( je zvykem to větší), tedy 16 a z druhého rozkladu vybereme ta prvočísla, která u většího chybí tedy 3. Nejmenší společný násobek je 16 * 3 = 48

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Určení nejmenšího společného násobku tří čísel Urči nejmenší společný násobek čísel: n(8, 12, 18) Postup: Rozložíme všechna čísla na prvočinitele 8 = 2 * 4 = 2 * 2 * 2 12 = 3 * 4 = 3 * 2 * 2 18 = 2 * 9 = 2 * 3 * 3 Společný násobek musí obsahovat minimálně jedno z čísel ( je zvykem to větší), tedy 18, z druhého rozkladu (12) vybereme ta prvočísla, která u většího chybí tedy 2, tím máme určený společný násobek 18 a 12, tedy 2 * 3 * 3 * 2 a z třetího rozkladu (8) opět, tedy zbývá jedna 2. Nejmenší společný násobek je 18 * 2 * 2 = 72

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Praktické využití 1.Určení společného jmenovatele při sčítání a odčítání zlomků ( čeká nás příští rok) 2. Jednoduché slovní úlohy typu: Tři autobusové linky vyjedou v 8.00 hod na své trasy. První znovu vyjíždí vždy po 20 minutách, druhá znovu vyjíždí po 36 minutách a třetí po 48 minutách. V kolik hodin opět vyrazí společně???

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika multiplication = násobení = součin prime number = prvočíslo divisor = dělitelnost least common multiple (LCM) = nejmenší společný násobek (NSN)

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Test Urči nejmenší společný násobek čísel: 8 a 1224 a 326 a 1428 a 36 Vypočítej: Tři tramvaje vyjíždí z depa na své trasy ( „kolečka“) vždy po 15, 24 a 30 minutách. V kolik hodin vyjedou opět znovu, když první jízdu začínají společně ve 4.00 hod?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Použité zdroje: