Převod skutečných velikostí do měřítka
Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2 Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Pro zakresleni mapy nebo plánu je třeba převést skutečné hodnoty do měřítka. Pokoj má tvar obdélníku s rozměry 5 metrů a 7 metrů. Chceme vytvořit plánek pokoje v měřítku 1 : 100 Převedeme 5 metrů na centimetry 5 m = 500 cm Měřítko je 1 : 100, takže vydělíme 500 : 100 = 5 Pokoj který má ve skutečnosti rozměry 5 a 7 metrů bude na plánu v měřítku 1 : 100 mít rozměry 5 a 7 cm Převedeme 7 metrů na centimetry 7 m = 700 cm Měřítko je 1 : 100, takže vydělíme 700 : 100 = 7
Změň skutečné rozměry pokoje tvaru obdélníku v měřítku 1 : 20. a = 8 m, b = 9 m a = 5,2 m, b = 10 m a = 7,5 m, b = 4,9 m a = 40 cm, b = 45 cm a = 26 cm, b = 50 cm a = 37,5 cm, b = 24,5 cm
Cesta z Prahy do Mladé Boleslavi je dlouhá 46 km. Vypočítej kolik centimetrů bude měřit tato vzdálenost na mapě s měřítkem 1 : km = m = cm : = 23 cm Cesta z Prahy do mladé Boleslavi bude na mapě s měřítkem 1 : dlouhá 23 cm.
Urči vzdálenost dvou měst na mapě s měřítkem 1 : , jestliže ve skutečnosti jsou od sebe vzdálena: Praha – Brno ( 250 km) Praha – Ostrava ( 370 km) Praha – České Budějovice ( 150 km) Mladá Boleslav – Mělník ( 45 km) Mladá Boleslav – Liberec ( 51 km) 250 km = m = cm : = 50 cm 370 km = m = cm : = 74 cm 150 km = m = cm : = 30 cm 45 km = m = cm : = 9 cm 51 km = m = cm : = 10,2 cm
Nakresli si do sešitu obrázek bytu a změň jeho skutečné rozměry v měřítku 1 : m 3 m 5 m 3 m 5 m dětský pokoj obývací pokoj koupelna chodba obývací pokoj: délka: šířka: dětský pokoj: délka: šířka: koupelna: délka: šířka: Chodba: délka: šířka: 14 cm 10 cm 14 cm 6 cm 10 cm 8 cm 10 cm
Vytvořeno jako DUM do předmětu matematika na Základní škole Mladá Boleslav, 17. listopadu 1325, příspěvková organizace pro sedmý ročník základní školy. Materiál slouží k doplnění učiva „Měřítka map a plánů“. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován v II. pololetí školního roku 2012/2013.