Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza, chlorofyl, látkový metabolismus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada:35 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHP3_15 Digitální učební pomůcka
nejvýznamnější chemická reakce v přírodě je na ní závislý život na Zemi endotermická reakce probíhá v zelených částech rostlin chlorofyl zde působí jako katalyzátor a umožňuje využívat světelnou energii z jednoduchých anorganických látek – oxidu uhličitého a vody vzniká glukóza (organická látka) a kyslík 6 CO H 2 O C 6 H 12 O O 2 – 2824 kJ/mol (využívá světelnou energii fótos – světlo; synthesis – skládání )
Ze vzduchu rostlina přijímá listy oxid uhličitý, ze země kořeny vodu a díky světelné energii vytváří cukr (glukózu) a do vzduchu vypouští kyslík. Obr.1
Fotosyntézu ovlivňuje intenzita světla teplota množství vody množství oxidu uhličitého množství chlorofylu v rostlině stáří listů výživa rostliny
Z glukózy si vytvářejí rostliny další látky, které potřebují ke svému životu. Živočichové jsou na rostlinách závislí, produkty fotosyntézy jsou přímo či nepřímo jejich potravou. Proces přeměn látek v tělech rostlin a živočichů se nazývá látkový metabolismus. Vytvářejí se při něm látky nezbytné pro organismus, současně se uvolňuje energie potřebná pro činnost orgánů, růst, pohyb, udržování tělesné teploty. energii potřebná k životu se uvolňuje reakcí opačnou k fotosyntéze – dýcháním (jedná se o exotermickou reakci) C 6 H 12 O O 2 6 CO H 2 O kJ/mol
Obr. 1: dostupný z WWW: [cit ] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje