Zpětná vazba k přípravě zákonů a povolování Gustaaf Biezeveld Státní zástupce v oblasti životního prostředí The Hague,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Boj proti korupci a lichvě
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
1 INSPIRE v ČR 7 let poté Jitka Faugnerová CENIA, česká informační agentura životního prostředí Enviro-i-forum Zvolen,
Soustava veřejných rozpočtů II.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Občanské a rodinné právo Datum vytvoření23.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
W orkshop IMPEL PIAQ Srovnávací program pro kvalitu standardů kvality ovzduší v průmyslově znečištěných oblastech 14. – Praha, ČIŽP.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
Evropské environmentální právo Přednáška č. 4.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Znalostní portál CHEMSAT
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Manažerské implikace modelu Balanced Scorecard Managerial implications of the Balanced Scorecard Model Josef F. Palán.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Metodika řízení projektů
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 NAŘÍZENÍ RADY č. 259/93 (Autovraky) Ton Post / Kees van Hees.
Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím. Proč? K dispozici není žádný kvalitní komentář k zákonu č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, který.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 1 EMS jako součást Integrovaného povolování a inspekce Rob.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Česká inspekce životního prostředí
Komunikace jako nástroj propagace dodržování zákonů
Inspekční a prosazovací přístup
TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS
Informačních systémů veřejné správy
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Úvod, základní principy a cíle
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Finanční trh a on-line identifikace klienta
Legislativní pravidla vlády I - úvod
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa snazší přístup k právu a k informacím o jeho změnách pro podnikatele JUDr. Vít Šťastný a Mgr. Aleš Gola Ministerstvo.
Transkript prezentace:

Zpětná vazba k přípravě zákonů a povolování Gustaaf Biezeveld Státní zástupce v oblasti životního prostředí The Hague,

2 Zkušenosti: Existuje rozdíl ve světě vnímaném inspektory, vyšetřovateli a státními zástupci a světě vnímaném z centra vlády a kanceláří povolovacích úředníků Jako důsledek: Poměrně často nejsou předpisy v oblasti ŽP a povolení vhodná z hlediska prosazování práva

3 Příklad Nemusí existovat pochybnosti o tom: Jaká je norma (ustanovení), které musí být plněno Koho se pravidla týkají, tedy kým mají být plněna nebo dodržována Jaké inspekce dodržování podmínek zákona mohou být prováděny a jak může být stanoveno, zda-li je nebo není norma dodržována.

4 Jak může být propast překonána a oba světy propojeny? Model Regulačního řetězce poskytuje odpověď: 1.Přístup legislativců a povolujících úředníků orientovaný na exekutivu 2. Zpětná vazba z hlediska „prosazování práva“ pro legislativní a povolující stranu

5 Politika (strategie) Legislativa Povolování Implementace Dodržování předpisů Prosazování

6 Přístup orientovaný na exekutivu Holandská zkušenost: Narůstající povědomí mezi legislativci a povolujícími úředníky o tom, že musí být věnováno více pozornosti vymahatelnosti a prosazování pravidel v životním prostředí To je hlavně způsobováno špatnou zkušeností s nevhodnými zákony a povoleními v oblasti ŽP: –Selhání správních a trestních prosazovacích akcí –Závažné problémy (např. továrna na výrobu zábavné pyrotechniky v roce 2000) Na úrovni provincií je přístup orientovaný na exekutivu poměrně běžný Na centrální úrovni není ještě přístup orientovaný na exekutivu běžnou praxí

7 Zpětná vazba ze strany prosazování práva Legislativci a povolující úředníci jsou velmi závislí na znalostech a zkušenostech úředníků, kteří prosazující právo: inspektorech, vyšetřovatelích a státních zástupcích Mnoho překážek: –Na centrální úrovni: neznají se navzájem –Mluví různými jazyky –Mohou mít odlišné názory na ochotu podniků plnit pravidla v životním prostředí (více oproti méně optimistickým) –Je obtížné převést praktické zkušenosti do obecných pouček –Nemají oči a uši otevřené pro špatné zkušenosti s „jejich produkty“

8 Řešení v Nizozemí Na úrovni vlád provincií přínos ze strany inspektorů do přípravy nových povolení v oblasti životního prostředí Inspektorát Ministerstva VROM připravil kontrolní seznam pro testování vymahatelnosti návrhů předpisů v životním prostředí Zkušenosti: kontrolní seznam je vhodný, ale ne všichni legislativci jsou ho ochotni brát v úvahu Ministerstvo VROM požádalo v roce 2000 Rady státních zástupců o pomoc pro legislativce při zlepšování prosaditelnosti předpisů v oblasti ŽP, na základě jejich praktických zkušeností: společný projekt

9 Zlatá pravidla pro legislativu životního prostředí Relevantní pro obě skupiny – legislativce a politické úředníky Pokrývá 4 fáze: –Příprava: rozhodování o klíčových otázkách nového předpisu –Návrh: tvorba legislativního návrhu a podrobností v jednotlivých odstavcích –Implementace: proces zavádění předpisu do praxe –Zpětná vazba a vyhodnocení Klíčové zprávy: –Vždy mějte na paměti, že předpis může mít zamýšlené výsledky pouze tehdy, pokud je možné ho plnit a vymáhat –Po celou dobu přípravy udržujte kontakt s lidmi z praxe –Mějte oči a uši otevřené ke zkušenostem ze strany prosazování práva