Zpětná vazba k přípravě zákonů a povolování Gustaaf Biezeveld Státní zástupce v oblasti životního prostředí The Hague,
2 Zkušenosti: Existuje rozdíl ve světě vnímaném inspektory, vyšetřovateli a státními zástupci a světě vnímaném z centra vlády a kanceláří povolovacích úředníků Jako důsledek: Poměrně často nejsou předpisy v oblasti ŽP a povolení vhodná z hlediska prosazování práva
3 Příklad Nemusí existovat pochybnosti o tom: Jaká je norma (ustanovení), které musí být plněno Koho se pravidla týkají, tedy kým mají být plněna nebo dodržována Jaké inspekce dodržování podmínek zákona mohou být prováděny a jak může být stanoveno, zda-li je nebo není norma dodržována.
4 Jak může být propast překonána a oba světy propojeny? Model Regulačního řetězce poskytuje odpověď: 1.Přístup legislativců a povolujících úředníků orientovaný na exekutivu 2. Zpětná vazba z hlediska „prosazování práva“ pro legislativní a povolující stranu
5 Politika (strategie) Legislativa Povolování Implementace Dodržování předpisů Prosazování
6 Přístup orientovaný na exekutivu Holandská zkušenost: Narůstající povědomí mezi legislativci a povolujícími úředníky o tom, že musí být věnováno více pozornosti vymahatelnosti a prosazování pravidel v životním prostředí To je hlavně způsobováno špatnou zkušeností s nevhodnými zákony a povoleními v oblasti ŽP: –Selhání správních a trestních prosazovacích akcí –Závažné problémy (např. továrna na výrobu zábavné pyrotechniky v roce 2000) Na úrovni provincií je přístup orientovaný na exekutivu poměrně běžný Na centrální úrovni není ještě přístup orientovaný na exekutivu běžnou praxí
7 Zpětná vazba ze strany prosazování práva Legislativci a povolující úředníci jsou velmi závislí na znalostech a zkušenostech úředníků, kteří prosazující právo: inspektorech, vyšetřovatelích a státních zástupcích Mnoho překážek: –Na centrální úrovni: neznají se navzájem –Mluví různými jazyky –Mohou mít odlišné názory na ochotu podniků plnit pravidla v životním prostředí (více oproti méně optimistickým) –Je obtížné převést praktické zkušenosti do obecných pouček –Nemají oči a uši otevřené pro špatné zkušenosti s „jejich produkty“
8 Řešení v Nizozemí Na úrovni vlád provincií přínos ze strany inspektorů do přípravy nových povolení v oblasti životního prostředí Inspektorát Ministerstva VROM připravil kontrolní seznam pro testování vymahatelnosti návrhů předpisů v životním prostředí Zkušenosti: kontrolní seznam je vhodný, ale ne všichni legislativci jsou ho ochotni brát v úvahu Ministerstvo VROM požádalo v roce 2000 Rady státních zástupců o pomoc pro legislativce při zlepšování prosaditelnosti předpisů v oblasti ŽP, na základě jejich praktických zkušeností: společný projekt
9 Zlatá pravidla pro legislativu životního prostředí Relevantní pro obě skupiny – legislativce a politické úředníky Pokrývá 4 fáze: –Příprava: rozhodování o klíčových otázkách nového předpisu –Návrh: tvorba legislativního návrhu a podrobností v jednotlivých odstavcích –Implementace: proces zavádění předpisu do praxe –Zpětná vazba a vyhodnocení Klíčové zprávy: –Vždy mějte na paměti, že předpis může mít zamýšlené výsledky pouze tehdy, pokud je možné ho plnit a vymáhat –Po celou dobu přípravy udržujte kontakt s lidmi z praxe –Mějte oči a uši otevřené ke zkušenostem ze strany prosazování práva