ANOTACE Materiál je určen pro žáky 3. a 4. ročníku. Patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Žáci procvičují pádové otázky a doplňují do textu vhodná podstatná jména v daném pádě. METODICKÉ POZNÁMKY str. 3 společné zopakování pádových otázek str. 4, 6, 8, 9, 12, 14 a 15 frontální práce u interaktivní tabule, žáci podle obrázků tvoří věty a kliknutím provádíme kontrolu str. 5, 7, 10, 12 a 16 frontální práce u interaktivní tabule nebo možno zadat jako samostatnou práci žáků do sešitů, řešení na str. 11 a 17 Podle časových možností můžeme rozdělit i do dvou vyučovacích hodin.
U PODSTATNÝCH JMEN URČUJEME 7 PÁDŮ 1. pád KDO? CO? 2. pád KOHO? ČEHO? 3. pád KOMU? ČEMU? 4. pád KOHO? CO? 5. pádem OSLOVUJEME, VOLÁME 6. pád KOM? ČEM? 7. pád KÝM? ČÍM?
1. PÁD KDO? CO? PES LEŽÍ U DVEŘÍ. ŽÁK PÍŠE ÚKOL.
UTVOŘ VĚTY K OBRÁZKŮM A PODTRHNI PODSTATNÁ JMÉNA V 1. PÁDĚ. ………………………………………………………… …………………………………………………………….
2. pád KOHO? ČEHO? VEZMU SI TŘEŠNĚ Z MISKY.ČASTO JSEM U BABIČKY.
DOPIŠ DO VĚT PODSTATNÁ JMÉNA V 1. A 2. PÁDĚ. PERO A TUŽKU SI UKLIDÍM DO……………………….. Z …………………….. JE KRÁSNÝ VÝHLED DO OKOLÍ. MAMINKA DALA PRÁDLO DO ………………………. ……………. SNĚDL GRANULE Z …………………………. DĚDEČKOVI SE ŠPATNĚ ČTE BEZ …………………..... ………………….. DOSTAL DÁREK OD …………………….
3.pád KOMU? ČEMU? ODPOLEDNE PŮJDU KE KAMARÁDOVI. K SVÁTKU JSEM DOSTAL VELIKÝ DÁREK.
4.pád KOHO ? CO ? NA PODZIM POUŠTÍME DRAKA. CHTĚL BYCH MÍT KOČKU.
PODTRHNI VE VĚTÁCH PODSTATNÁ JMÉNA VE 3. PÁDĚ MODŘE, VE 4. PÁDĚ ČERVENĚ ( KOMU ? ČEMU ?) (KOHO? CO?) MALÉ DÍTĚ SE BATOLILO K MAMINCE. ANIČKA NAKRESLILA ŽLUTOU HRUŠKU. K NAROZENINÁM JSEM DOSTAL NOVÉ KOLO. SLYŠELI JSTE ZPÍVAT KOSA? BABIČKA POSTAVILA KVĚTINÁČ K OKNU. ÚZKÁ CESTIČKA VEDLA K RYBNÍKU. NAPSALA JSEM ÚKOL Z ČESKÉHO JAZYKA. LIŠKA PŘINESLA POTRAVU SVÝM MLÁĎATŮM.
ŘEŠENÍ MALÉ DÍTĚ SE BATOLILO K MAMINCE. ANIČKA NAKRESLILA ŽLUTOU HRUŠKU. K NAROZENINÁM JSEM DOSTAL NOVÉ KOLO. SLYŠELI JSTE ZPÍVAT KOSA? BABIČKA POSTAVILA KVĚTINÁČ K OKNU. ÚZKÁ CESTIČKA VEDLA K RYBNÍKU. NAPSALA JSEM ÚKOL Z ČESKÉHO JAZYKA. LIŠKA PŘINESLA POTRAVU SVÝM MLÁĎATŮM.
5.pádem OSLOVUJEME, VOLÁME KLÁRKO,OCHUTNEJ KOUSEK. USMÍVEJ SE, VERUNKO.
DOPLŇ PODSTATNÁ JMÉNA DO VĚT …………………………., PŮJČ MI, PROSÍM, TUŽKU. ………………………….., KDY POJEDEME K BABIČCE? ………………………….., UKLIĎTE SI HRAČKY. PODÍVEJ, ………………………., TO JE HEZKÝ MOTÝL. ……………………………, JAKÝ MÁME DNES ÚKOL? ……………………………, SEDNI ! POJĎTE,……………………, ZAHRAJEME SI FOTBAL.
6.pád KOM? ČEM ? ALENKA SI HRAJE NA PÍSKU. ZÁVODNÍK PLAVE V BAZÉNĚ.
7.pád KÝM? ČÍM ? S BABIČKOU SI ČTU POHÁDKY. VOLNÝ ČAS TRÁVÍM SE SVÝM PSEM.
ZAŘAĎ PODSTATNÁ JMÉNA DO VĚT TŘÍDĚ TABULI OVEČKY LOUCE VE ……………….. MÁME NOVOU …………………. NA …………………. SE PASOU …………………... ………………………. UVAŘILA VÝBORNÝ ……………... STATEČNÝ ……………... ZÁPASIL S ……………………. ………………… RÁD JEZDÍ NA …………….. V …………………… POJEDEME K …………………………... MAMINKA OBĚD MICHAL DRAKEMPRINC KOLE NEDĚLI BABIČCE
ŘEŠENÍ VE TŘÍDĚ MÁME NOVOU TABULI. NA LOUCE SE PASOU OVEČKY. MAMINKA UVAŘILA VÝBORNÝ OBĚD. STATEČNÝ PRINC ZÁPASIL S DRAKEM. MICHAL RÁD JEZDÍ NA KOLE. V NEDĚLI POJEDEME K BABIČCE.
Použité zdroje :