SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA. ÚVOD DO SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY Sociální pedagogika (SP) = pedagogická disciplína zabývající se sociálními aspekty výchovy – tzn. Hledá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Vymezení a pojetí sociální práce
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Školní poradenské pracoviště
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání sociálních pracovníků
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
Z ÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH 108/2006 S B.. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogické disciplíny
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
4. Pedagogika sportu v systému věd
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Pedagogika jako vědecká disciplína
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Funkce sociálního státu
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava občanů k obraně státu …
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA

ÚVOD DO SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY Sociální pedagogika (SP) = pedagogická disciplína zabývající se sociálními aspekty výchovy – tzn. Hledá vztahy mezi výchovou a sociálním prostředím.

SP bývá často chápána jako skupina nových pedagogických opatření a institucí, kde základním polem působnosti je: o VOLNÝ ČAS a ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA, o PRÁCE S MLÁDEŽÍ, RODINOU a SENIORY, o ÚSTAVNÍ a OCHRANNÁ VÝCHOVA, o RESOCIALIZACE /probace, mediace/ o PRÁCE SE ZDRAVOTNĚ ZNEVÝHODNĚNÝMI a jejich rehabilitace, o sociální práce s BEZDOMOVCI, NEZAMĚSTNANÝMI… o DOBROVOLNICTVÍ

S PECIFIKA SP VE SROVNÁNÍ S TRADIČNÍ PEDAGOGIKOU SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA TRADIČNÍ PEDAGOGIKA OBEJKT VÝCHOVY Sociální skupinaJedinec CÍL VÝCHOVYSpolupráce, vzájemná pomoc, altruistické jednání Celkový rozvoj jedince jako takového METODY A PROSTŘEDKY Nepřímé ovlivňování vychovávaného (prostředím, podmínkami…) Přímé ovlivňování

HISTORIE SP V KOSTCE ANTIKA – Platón, Aristoteles – výchovu vnímají jako přípravu na společenské uplatnění SP významně ovlivněna A. Comt em – zakladatel sociologie (2.pol.19.stol.). Jeho hlavní myšlenka – vypěstovat podřízenost individuálních zájmů zájmům společenským. Zakladatelem SP je švýcarský pedagog J.H. PESTALOZZI (18.stol.) Svými teoretickými pracemi i praktickou výchovnou činností položil základy SP. - zakládal ústavy a útulky pro bezprizorní děti („děti ulice“)

SP Vznikala ve všech zemích jako reakce na společenskou situaci 2.pol. 19.stol. – velké množství problémů soc.charakteru (dětské práce, negramotnost chudých, stěhování za prací…) Reakce na individualistické pojetí výchovy (Herbart – požadoval maximálně vzdělaného člověka, ale takový nemohl dobře fungovat v obyčejném životě – tohoto fungování chtěla dosáhnout právě SP)

NĚMECKO (19./20. STOL.) Největší tradici má SP v Německu. Představitelé: např. NATORP – vliv prostředí na výchovu (někdy je uváděn jako zakladatel SP) NOHL - prevence, prostředí BERGMANN – výzkum … Mezi světovými válkami se SP rozvíjela právě v Německu – kompenzovala ztráty vzniklé válečnou situací a zlepšovala situaci národa.

POLSKO RADLINSKÁ - zakladatelka SP v Polsku - 19.stol. - Zkoumala vliv prostředí na výchovu WROCZYNSKI – ucelená koncepce SP v Polsku - 20.stol. - Dílo: Úvod do sociální pedagogiky RUSKO MAKARENKO (19./20.stol.) Kolektiv pokládal za jeden z důležitých výchovných prostředků. ČESKO LINDNER ( 19.stol.) - Zakladatel SP v Čechách, profesor na UK - Upozorňuje na sociální fce výchovy

OBDOBÍ KOMUNISMU V ČR A SP Socialistická společnost – „neexistence“ soc.patol.jevů. Společnost byla podle státních představitelů bez jakýchkoliv problémů, problémových občanů. (Kala: Úvod do sociologie výchovy:“Socialistická doba problémy nemá.“) Prakticky neexistovala nezaměstnanost – kdo nepracoval, byl tzv. příživník (hrozil i trest odnětí svobody) lidé s postižením byli zavíráni do ústavů Socialismus neukazoval téměř žádné stinné stránky společnosti, vše podle vlády fungovalo na 120%. SP – nebyla tudíž, dle státníků, zapotřebí.

Jediným českým sociálním pedagogem byl v době socialismu profesor brněnské univerzity PŘADKA. Po roce 1989 – zásadní zlom v SP SP - jako obor na VŠ, vyučující předmět, vycházejí učebnice, odborná literatura. Největší rozmach SP v ČR.

SOUČASNOST SP V EVROPĚ ( V KOSTCE ) 90.léta 20.stol. posun – SP je chápána v širším pojetí (viz definice v úvodu) SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA/SOCIÁLNÍ PRÁCE NĚMECKÁ SP SP a Soc. práce se prolínají Fce SP: pedagogická, korekční, kompenzační POLSKÁ SP Soc.práce se rozvíjí na bázi SP Směry SP: pečovatelský – k těm, kteří potřebují pomoc kulturní – kultura rozvíjí duchovní síly jedince sociální – SOC. PRÁCE

DÁNSKÁ SP Současník: MADSEN – SP je důležitá – při integraci těch členů společnosti, kteří se ocitli v kritické situaci. SP – představuje pomoc v konfliktech mezi jednotlivcem a prostředím. FINSKÁ SP Současník: HAMALAINEN Pro rozvoj jedince je důležité spojit výchovu a sociální prostředí, je zaměřena na lidské hodnoty ŠVÉDSKÁ SP Současník: GUSTAVSSON Resocializace, posilování společenské stabilizace SP je důležitá pro rozvoj soc.práce

SLOVENSKÁ SP SP je základem pro Soc. práci SP je chápána jako teoretičtější Soc.práce – praktičtější BAKOŠOVÁ, BALÁŽ… ČESKÁ SP SP a Soc.práce – vztah je diferencovaný (rozlišný) SP – MŠMT, Soc.práce – MPSV SP – se nezabývá jenom problémovými jedinci, ale také utvářením optimálního způsobu života ve společnosti, soulad mezi potřebami jedince a společnosti. Současníci: KRAUS, POLÁČKOVÁ, MÜHLPACHR … SP je v anglicky mluvících zemích a USA zahrnuta do oboru sociální práce a má mnohem větší tradici než v Evropě.

LEGISLATIVA Zákon č. 108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách Mj. se zákon zabývá předpoklady pro výkon soc.pracovníka VOŠ, VŠ – obory zaměřené na soc.práci, soc.pedagogiku, humanitární činnost, soc.politiku Poradenství, prevence, péče Zákon 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících … Získávání odborné kvalifikace pedagog.pracovníků … … vychovatel, pedagog VČ, učitel odborných předmětů (Pg) – obor soc.pedagogika

PROFESE, KDE JSOU MOŽNOSTI UPLATNĚNÍ SP Resort školství, mládeže a tělovýchovy Resort spravedlnosti : penitenciární a postpeniteciární péče Resosrt zdravotnictví : PL, protidrogová kontaktní centra… Resosrt sociálních věcí : soc.asistenti, kurátoři mládeže, péče o seniory, ÚSP…

FUNKCE SP 1. PREVENTIVNÍ (profylaktická) – předchází problémům (tlumí nežádoucí aktivity, podporuje aktivity žádoucí) 2. TERAPEUTICKO – KOMPENZAČNÍ – kompenzuje, vyrovnává rozdíly (etnické, sociální…), které vznikly záporným vlivem prostředí.

VZTAH K JINÝM DISCIPLÍNÁM SP má transdisciplinární charakter = zasahuje do různých vědních disciplín SOCIOLOGIE (fungování společnosti, struktura, procesy – soc.města, vesnic, rodiny, dětí…) PSYCHOLOGIE (soc.psychologie…) SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (integrace, etopedie….) ANDRAGOGIKA (vzdělávání dospělých) EKONOMIE (získávání prostředků pro potřebné) PRÁVO (rodinné, trestní, občanské, pracovní) MEDICÍNSKÉ DISCIPLÍNY (neurologie, psychiatrie…) … atd.