Móda a její přesah do dnešní doby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Klára Svatoňová, 2.B
Advertisements

Evropská kultura na prahu moderní doby
Móda za 1. světové války Zlatý věk
Společenská kultura Kultura odívání ; VY_32_INOVACE_D3_07
Klasicistní MÓDA VY_32_INOVACE_ 18 Klasicistní móda.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Společenské úlohy oděvů aneb
Prezentace společenských oděvů
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_6060_NES
Liturgické předměty Václav Sojka Praha 2011.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5760_NES
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5960 _NES
Označení DUM Fi- DUM Autor
Umělecké slohy a moderní umění 3. Rokoko a Klasicismus
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
ROMÁNSKÁ ARCHITEKTURA
Krása v proměnách času.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Umělecké slohy a moderní umění 6. Romantismus a Secese
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5260_NES
VY_52_INOVACE_ZBO2_5164HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBO2_5864HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4660_NES
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5660_NES
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo DUM.
Běžný život ve starověkém ŘECKU BYDLENÍ, BYDLENÍ, OBLEČENÍ OBLEČENÍ RODINA RODINA ÚČESY ÚČESY STOLOVÁNÍ STOLOVÁNÍ.
VY_52_INOVACE_ZBO2_5364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ODÍVÁNÍ A OBUV VE STAROVĚKÉM ŘÍMĚ
BAROKNÍ ODĚVY. šaty bohatých ž en krásné a velmi zdobné, náro č né na oblékání a plné detail ů : šaty bohatých ž en krásné a velmi zdobné, náro č né na.
Barokní móda.
Wolfgang Amadeus Mozart Jeho doba - 18.století. Politika  klasicismus (2. polovina 17. stol. a 18. stol.)  umění klasicismu ovlivňovala politická a.
VY_52_INOVACE_ZBO2_5564HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Lucie Dušková G a OA Chodov
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Evropská kultura na prahu moderní doby
RENESANCE, BAROKO, ROKOKO
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_19 TÉMA: Renesanční.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
STAROVĚK. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_134 Jméno autora: Mgr. A. Miloslava.
Sortiment oděvních výrobků. Názvy a rozdělení výrobků k odívání se řídí normou ČSN To je závazné pro výrobu, učební texty a literaturu.
Vývoj módy od A do Z Jana Vosátková Alina Sutulová.
19. století. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_137 Jméno autora: Mgr. A. Miloslava.
70. léta Móda 70 let je ve stylu sexuální revoluce.Do módy přicházejí minisukně. K dané módě se nosily dlouhé vlasy nebo účesy upravené tupým střihem.
Črta… SVATEBNÍ ŠATY V MINULOSTI. Přiléhavý střih, zdůrazněná vertikála štíhlé siluety, úzké rukávy, dlouhá sukně – gotické svatební šaty.
Zpracovala Irena Krištofová.  Typický oděv má …  Popis ženského oděvu  To co měli na hlavě bylo velice důležité  Co všechno museli nosit páni  Fotky.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS VY_32_INOVACE_13_ středověká kultura oblékání Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovské Čechy Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Zpracovala: Barbora Brožíková IX. ročník 2012/2013
Gotika Bolfíková Nikola.
Jak se lidé oblékali Zpracovala : Terezie Baková Magdaléna Machová
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Název školy: ZŠ Průhonice
Francouzská revoluce a direktorium
Novověk - Renesance.
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
SECESE Poslední móda dlouhých vlasů u žen.
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
70. léta Móda 70 let je ve stylu sexuální revoluce. Do módy přicházejí minisukně. K dané módě se nosily dlouhé vlasy nebo účesy upravené tupým střihem.
Středověká společnost- vrcholná
Život ve starověkém egyptě
Romantismus.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _7.ročník_16
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Transkript prezentace:

Móda a její přesah do dnešní doby Klára Hašlerová, Adéla Semecká

Starověký Egypt Tkalcovství (materiály na výrobu textilu – len, konopí, ovčí vlna) Oděv = společenské postavení Sandále Mužská móda: bederní rouška Ženská móda: kalasiris Šperky – masivní a zdobené Oblíbený motiv – lotos Účes – obtažení tvaru hlavy, paruky, čelenky a ozdoby

Starověké Řecko Ideál krásy – harmonický celek Mužská móda: chitón himation (plášť) – svrchní oděv; alternativa: chlamys (krátký plášť) Ženská móda: chitón (materiál – len) peplos (materiál – vlna) Sandále – kožené Kothornos – vysoké boty herců, levá a pravá bota Šperky – náramky, prsteny, náušnice, řetízky na nohu (materiál – převážně zlato)

Starověký Řím Oděv = společenské postavení Nesešité látky Mužská móda: tunika (různé barevné styly) tóga (svrchní oděv); alternativa – lacerna (krátký plášť) Ženská móda: tunika (tunika intima) stola (běžný oděv) palla (svrchní oděv) mamillare (předchůdce podprsenky) Sandále – vysoké kožené a zavázané kolem lýtek (bohatí – červené a zdobené) Šperky – masivní a honosné (kruhový zlatý medailon, perly)

Byzantské období Přechod od antiky k románskému období Konstantinopol – Istanbul Ravenna – první známky módní přehlídky Křesťanské smýšlení se odráží v módě – zahalení postavy Dalmatika a plášť Hedvábí

Raný středověk Stěhování národů - Frankové Kultura kočovných kmenů se dochovala na malých předmětech Velkomoravská říše – na pomezí Francké a Byzantské říše Rytíři Rubáš Krpce Gombíky „nákončí“

Konec raného středověku – románská kultura Bojovníci – drátěné košile Křížové výpravy – hedvábí v Benátkách Poutníci – pelerína

Vrcholný středověk - gotika Oděvní zákony Prvky špičatosti a protáhlosti Bojová suknice – erby Heraldika a význam barev Chování u dvora – etika Pasová linie u žen se snížila na boky Profesní móda – zástěra, řeznická kazajka… Hennin Vlečka

Novověk - Renesance Giornea Vycpávky Bílá košile Punčochy Barety „husí břicho“ Pas opět ve své přirozené výši „kachní zobák“ Gamurra Silueta přesýpacích hodin Oddělení živůtku a sukně Korzety, obruče a okruží Rozparky – děravá móda Ferroniére a vycpaná zvěř

Baroko Šerpa Krajky Ostruhy

Rokoko Textilní manufaktury Manekýnky Jabot a fiží Paruky Rybí kostice a šněrovačky Zkrácené rukávy Vějíř Korzety a krinolíny Konstrukce panier pokrytá žíněnou látkou crine-lin Módní časopisy

Klasicismus Francouzská revoluce Kokarda Snaha o jednotné oblečení Návrat k antice – ženská móda Linie pasu velmi vysoko „nahá móda“ Vázanka Cylindr a hůlka Redingot a carrick

Neoklasicismus - Empír Hladká silueta Krátké rukávy a dlouhé rukavice Domácí kašmír Kukaňovitý klobouk Oteplení šatů

Romantismus „biedermeier“ Sjednocování módy Postava do X Ramenní partie Symbolika barev – bílá nevinnost Objemné rukávy a široké sukně Vyčesávání vlasů – lokny kolem tváře Sukně ke kotníkům Licousy a knír čamara

Móda v druhé polovině 19. století Moderní techniky Ocelová konstrukce krinolín Zmenšení účesu Důležitost módního tvůrce – jméno, značka firmy Syntetika Šicí stroj Obchodní domy Turnýry – „honzíky“ Buřinka

Secese 1890 – 1914 1884 – umělé hedvábí (viskóza) Ženský oděv: zjednodušený, přirozený tvar těla (esovitá linie těla – ve tvaru X) Rozšířené rukávy, sešněrovaný pas, zvonová dlouhá sukně Šaty – barvy květin (lipový květ, fialky, růže), stuhy Obuv – šněrovací Květiny (ve vlasech, na kloboucích) – orchideje Klobouky – honosné (květiny, peří, závoj)

Secese Reforma ženského oděvu – odstranění korzetu, vznik sportovního a cestovního oblečení Cestovní kostým – blůza, kabátek, přiléhavá sukně (univerzální oděv) Počátek 20. století – ženské kalhoty Šperky – „hadí“ náramek (spojený s prstenem) Mužský oděv: oblek, smoking, frak

Meziválečné období Mužský oděv: oblek, trenčkot (vojenský anglický plášť) 30. léta – sportovní oděv (košile, pulover, pumpky, kostkované podkolenky) Ženský oděv: reforma sukně (kratší), punčochy, rafinovanost šatů (dekolt na zádech) Ženský ideál krásy – chlapec (hubenost, krátké vlasy) Kalhoty „à la Marlene“ (dlouhé kalhoty do zvonu) Haute couture – společnost návrhářů (Paul Poiret, Coco Chanel, Jean Lanvinová) Paříž – módní centrum Evropy

Meziválečné období Coco Chanel: významné ovlivnění ženské módy (nadčasovost), mužské prvky košilové šaty, pletený pulover, „malé černé“ Ženská móda ve 30. letech – obnova ideálu ženskosti (dlouhé sukně), společenská hierarchie, univerzální oděv (kostým)

2. polovina 20. století vs. 21. století

Otázky 1) Kdo jako první nosil boty (sandále)? a) Egypťané b) Římané c) Řekové 2) Kdy bylo vynalezeno umělé hedvábí (viskóza)? a) 1750 b) 1884 c.) 1914 3) Co je hennin? a) vysoký kuželovitý čepec b) materiál pro výrobu šatů c) přírodní barva 4) Kdy vznikla kokarda? a) v době křížových výprav b) na konci 19. století c) v době Francouzské revoluce a direktoria