OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Advertisements

Opakování učiva o nerostech I. část
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
VYVŘELINY Mgr. Helena Tlapáková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
OXIDY Ec.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
KřEmEn.
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
NázevMinerály 4 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – vlastnosti minerálů – barva,habitus. Prezentace.
Křemík Mgr. Jitka Vojáčková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
Křemík Mgr. B. Nezdařilová.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Škola:. Základní škola Kladruby
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Dudíková Nikola Bezvodnaté Oxidy
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
SULFIDY /po výkladu si zapiš do sešitu/ hospodářsky významné suroviny/rudy/ vznikají krystalizací z horkých vodních roztoků v puklinách hornin nazýváme.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
OXIDY – sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Porovnej vlastnosti těchto nerostů podle tabulky v učebnici a pokus se zjistit, v čem spočívá rozdílnost jejich fyzikálních vlastností/ soustřeď se na.
UHLIČITANY / po výkladu si zapiš údaje do sešitu/
FOSFOREČNANY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Škola:. Základní škola Kladruby
CIZOKRAJNÍ JEŠTĚŘI /po výkladu zapiš do sešitu/
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Škola:. Základní škola Kladruby
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
Třídění podle chemického složení
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Transkript prezentace:

OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje ve tvaru šestibokého hranolu často vyplňuje žíly, je součástí mnoha hornin (např. žuly) je odolný vůči zvětrávání nerost zbarvený – tvoří několik odrůd

ODRŮDY KŘEMENE obecný křemen (bílý)

křišťál (bezbarvý)

růženín (růžový) výskyt okolo Kozákova v Českém ráji

citrín (žlutý)

záhněda (hnědý) výskyt v ČR - jižní Čechy a Vysočina

ametyst (fialový) výskyt - okolo Kozákova v Českém ráji

chalcedon (modrošedý) výskyt - Kozákov, Nová Paka

achát výskyt - Nová Paka, Turnov, Kozákov

jaspis výskyt - Kozákov, Liberec

onyx(černý)

pazourek Pazourek se snadno opracovává, proto byl jedním z nejvíce užívaných materiálů pro výrobu kamenných nástrojů v době kamenné (pěstních klínů, šípů). Na území Česka se pazourek dostával z pobřeží Baltu.

POUŽITÍ KŘEMENE: surovina na výrobu skla (Střeleč pod Troskami) křemenný písek - surovina na výrobu skla (Střeleč pod Troskami) zbarvené odrůdy křemene - šperkařství

DOPLŇ do pracovního listu /žáci dostanou natištěný pracovní list s nevyplněnou doplňovačkou. Zkontrolují podle řešení v prezentaci. Na tabuli mohou použít program ActivInspire/ VÝROBEK Z KŘEM.PÍSKU BEZBARVÁ ODRŮDA KŘEMENE RŮŽOVÝ KŘEMEN FIALKOVÝ KŘEMEN TMAVÝ KŘEMEN ŽLUTÝ KŘEMEN Tajenka: Nejběžnější minerál v přírodě je……

ŘEŠENÍ VÝROBEK Z KŘEM.PÍSKU SKLO BEZBARVÁ ODRŮDA KŘEMENE KŘIŠŤÁL RŮŽOVÝ KŘEMEN RŮŽENÍN FIALKOVÝ KŘEMEN AMETYST TMAVÝ KŘEMEN PAZOUREK ŽLUTÝ KŘEMEN CITRÍN Tajenka: Nejběžnější minerál v přírodě je …… KŘEMEN

ZDROJE: Učebnice: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN Obrázky: Wikipedie: křemen. Wikipedie: křemen [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: křišťál. Wikipedie: křišťál [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: růženín. Wikipedie: růženín [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: citrín. Wikipedie: citrín [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: ametyst. Wikipedie: ametyst [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: chalcedon. Wikipedie: chalcedon [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: achát. Wikipedie: achát [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: jaspis. Wikipedie: jaspis [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: onyx. Wikipedie: onyx [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: pazourek. Wikipedie: pazourek [online] [cit ]. Dostupné z: