Zákon o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení David Pospíšil Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly se zástupci KÚ, VOP, SMO, KSM, SMS, MF,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Prostupné bydlení Martin Šimáček.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR Seminář „Zdravotně postižení - příspěvek na péči. Jak dál?“ Poslanecká sněmovna parlamentu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Sociální bydlení v České republice: představení zákona
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Správa sociálního zabezpečení
Místní programy sociálního začleňování – oblast bydlení
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Katedra veřejné ekonomie
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Občanské soudní řízení I.
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Koncepce dostupného bydlení v Jablonci n/N
Transkript prezentace:

Zákon o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení David Pospíšil Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly se zástupci KÚ, VOP, SMO, KSM, SMS, MF, MMR a dalších 6. září 2016

12. října 2015 byla Koncepce sociálního bydlení ČR 2015 – 2025 s RIA schválena vládou, usnesením č.810. Zákon o sociálním bydlení je v gesci MPSV, ve spolugesci MMR a ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. 21. a 22. července 2016 bylo paragrafované znění zákona představeno zástupcům veřejné správy, měst a obcí a odborné veřejnosti Současný stav zákona

Od do probíhalo rozšířené vnitřní připomínkové řízení k zákonu o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení. Vedle MPSV se rozšířeného VPŘ zúčastnili: ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu J. Dienstbier a MMR (spolugestoři), MF, MV, Svaz měst a obcí, Sdružení místních samospráv a Veřejná ochránkyně práv Vypořádací porady: , (VOP+SMO) Zahájení mezirezortního připomínkového řízení v první polovině září 2016, zkrácení na 15 pracovních dní. Současný stav zákona

Zákon byl konzultován s klíčovými aktéry, při přípravě zákona proběhlo téměř 100 externích schůzek Ministerské resorty: MMR, ÚV, MZ, MF, MV Úřad práce ČR Obce a kraje: SMO, SMS, AK Český statistický úřad Neziskové organizace: Platforma pro sociální bydlení, Lumos, Centrom, Sdružení azylových domů, Armáda spásy, Vteřina poté, ProFem, Člověk v tísni, Fokus Starostové měst a obcí, sociální pracovníci Rada vlády pro lidská práva, Rada vlády pro záležitosti romské menšiny Jednání při přípravě zákona

Proč zákon o SB Nejednotnost výkladů a realizace sociálního bydlení Vysoké náklady na bydlení; nájemné a platby za služby Nedostatek volných a dostupných nájemních bytů Rostoucí počet osob bez domova nebo osob ohrožených ztrátou bydlení (ohrožení ztrátou bydlení osob, nebydlení osob – 23,6% ženy, 11,9% nezletilí, 10,3% nad 65 let!) Rezidenční segregace, rozšiřování sociálně vyloučených lokalit (studie MPSV Analýza sociálně vyloučených lokalit, květen 2015) Nedostatečná provázanost mezi nástroji státních a municipálních veřejných politik, místní nedostupnost služeb nebo sociální práce. Nedostatečně vymezené (i legislativně) povinnosti jednotlivých aktérů sociálního bydlení, roztříštěná spolupráce jednotlivých aktérů.

Posilují se práva měst a obcí při realizaci sociálního bydlení Sjednocují se a specifikují povinností měst a obcí při zajišťování sociálního bydlení a sociálních potřeb obyvatel Obce a města získají finanční prostředky na zajišťování a realizaci systému sociálního bydlení (dotace na sociální práci, investiční prostředky atd.) Odbourává se neodpovědné jednání a obchod s chudobou Posilování prevence ztráty bydlení Posilování spolupráce mezi státem, obcemi a dalšími poskytovateli sociálního bydlení z neziskové, církevní i komerční sféry Snížení rizik sociálního vyloučení a pádu do chudoby, ochrana zranitelných skupin osob – rodiny s dětmi, senioři, oběti domácího násilí a dalších. Výhody zákona

Současná situace v oblasti sociálního bydlení - vybrané náklady MPSV

Osobou v bytové nouzi je osoba, která a) je bez bydlení podle § 5, popřípadě po dobu nejméně 6 kalendářních měsíců po sobě jdoucích užívá k zajištění svého bydlení pouze zařízení sociálních služeb, nebo zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči, nebo b) sama nebo společně s osobami, se kterými je posuzována, vynakládá na bydlení více než 40 % započitatelných příjmů, které zároveň nepřekračují normativy na bydlení, a zároveň její příjem, popřípadě též s příjmem společně posuzovaných osob, po úhradě nákladů na bydlení, nepřesahují 1,6 násobku životního minima. Posuzuje se též majetková situace. Majetková a příjmová situace trvá nejméně 6 kalendářních měsíců po sobě jdoucích. Celková velikost statistické skupiny cca osob. ETHOS: osob. Cílová skupina sociálního bydlení

Příspěvek na bydlení Sociální byty spojeno se sociální prací, cenově přiměřené Krizové bydlení sociální služba azylový dům + sociální práce a intenzivní prevence ztráty bydlení prostřednictvím navýšení počtu sociálních pracovníků Podpora cílové skupiny podle zákona o SB

starobní důchodci osoby se zdravotním postižením. osoby pečující o nezaopatřené děti a osoby pečující o osobu, která má přiznaný příspěvek na péči v II., III. a IV. stupni žijící v jedné domácnosti, oběti domácího násilí, osoby opouštějící školská zařízení lidé diskriminovaní. Zvláště ohrožené skupiny

Dobrovolný vstup Žádost podaná u příslušného kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR Úřad práce ČR posuzuje bytovou nouzi, realizuje sociální šetření, příjmový a majetkový test. Vydává a odejímá rozhodnutí o nároku na podporu ze systému sociálního bydlení S rozhodnutím jde držitel na příslušnou obec (do 30 kalendářních dní), kde podá žádost o podporu ze systému sociálního bydlení Opětovně lze o vydání rozhodnutí žádat nejdříve po šesti měsících od odejmutí rozhodnutí Vstup do systému

Bydlení v sociálních bytech je podpořeno prostřednictvím sociální práce. Nájemníci jsou aktivní při zpracování Individuálního plánu podpory (IPP) Pokud neplní IPP – až odebrání rozhodnutí. Opětovně se do systému mohou hlásit až po 6 měsících Návaznost na systém sociálních dávek, který je rovněž upraven zákonem o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení. Sociální bydlení a prvky motivace

Hlavním subjektem jsou obce Bude možné prokázat objektivní skutečnosti, které zabraňují realizaci sociálního bydlení. Pokud sociální bydlení domácnosti s rozhodnutím nezajistí příslušná obec (nemá objektivně možnost nebo nekoná), bude podpora zajištěna záchytným systémem - ÚP. Sociální bydlení se zajišťuje do 2 let od podání žádosti na obec, od do 6 měsíců. Kdo má povinnost realizovat sociální bydlení?

Princip financování sociálního bydlení = současný systém dávek + veřejná podpora v podobě vyrovnávací platby. Obcím jsou finanční prostředky na poskytování sociálního bydlení poskytovány prostřednictvím provozních a investičních dotací na provoz sociálních bytů (MMR), dotací na sociální služby (MPSV, kraje) a sociální práci (MPSV). Financování systému

Sociální bydlení jako veřejná podpora: Rozhodnutí Komise (EU) č. 2012/21/EU o použití čl. 106 odst. 2 SFEU na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu Úř. věst. L 7, (Rozhodnutí SGEI), a to formou vyrovnávací platby. Veřejná podpora

Významná data: platnost/ účinnost základní účinnost/platnost zákona, účinnost přílohy č. 1 ke stavebním standardům sociálního bytu platnost prováděcího předpisu k sociálnímu šetření pro účely vydání rozhodnutí o bytové nouzi, platnost prováděcího předpisu k sociálnímu šetření pro stanovení doporučení formy pomoci, účinnost Nařízení vlády - dotace na provoz/investice do sociálního bydlení, účinnost prováděcího předpisu k územní koncentraci a residenční segregaci - nová výstavba.

Významná data: platnost/ účinnost žádost o posouzení bytové nouze – ÚP, účinnost prováděcího předpisu k sociálnímu šetření pro účely vydání rozhodnutí o bytové nouzi, účinnost prováděcího předpisu k sociálnímu šetření pro stanovení doporučení formy pomoci, 1. účinnost ustanovení pro obce, kdy po výsledku sociálního šetření mají osobě zajistit formu pomoci, účinnost prováděcího předpisu k určení výše sociálního nájemného konec účinnosti zákonů, které upravují dvě dávky na bydlení (HN/SSP)

Významná data: platnost/ účinnost účinnost ustanovení pro novou dávku na bydlení, dle nového zákona, účinnost nařízení vlády k normativním nákladům na bydlení konec účinnosti ustanovení, kdy obec má zajistit osobě formu pomoci do 2 let, ode dne přihlášení účinnost ustanovení, kdy obec má zajistit osobě formu pomoci do 6 měsíců, ode dne přihlášení účinnost pp k územní koncentraci a residenční segregaci - stávající výstavba

Děkuji za pozornost.