EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: (kvinta – oktáva) ročník gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Výukový materiál – Roztoky Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výukový materiál pro třídu kvinty a jako opakování k maturitě z chemie. Jejím úkolem je názorně objasnit složení, rozdělení a příklady roztoků. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
Roztoky jedná se o homogenní (stejnorodou) směs velikost částic je menší než m mají ve všech směrech stejné fyzikální i chemické vlastnosti rozpouštědla rozpouštěné látky skládají se ze dvou a více látek – rozpouštědla (látka, která je v nadbytku) a rozpouštěné látky vznik rozpouštěním – může i nemusí být omezené (viz dále)
Rozdělení roztoků na roztoky se lze dívat z různých pohledů, podle toho je také dělíme: 1.podle skupenského stavu: a.pevné (slitiny kovů jako je mosaz nebo ocel) b.kapalné (většina běžně využívaných roztoků v domácnosti) c.plynné (vzduch, propan-butan) 2.podle skupenství rozpouštědla a.kapalné rozpouštědlo (kyslík ve vodě, destilát, mořská voda) b.plynné rozpouštědlo (vodní pára)
Rozdělení roztoků na roztoky se lze dívat z různých pohledů, podle toho je také dělíme: 3.podle vodivosti elektrického proudu a.roztoky elektrolytů – rozpouštěním iontových sloučenin v polárních rozpouštědlech – obsahují el. nabité částice (roztok NaCl ve vodě) – jsou elektricky vodivé b.roztoky neelektrolytů – vznikají rozpouštěním nepolárních či slabě polárních látek, nevznikají tedy ionty – v roztoku převládají slabé vazebné interakce – roztok nevede el. proud (glukozový roztok)
Rozdělení roztoků na roztoky se lze dívat z různých pohledů, podle toho je také dělíme: 4.podle množství rozpuštěné látky a.nenasycený roztok – za daných podmínek (teplota, tlak) je v roztoku možné rozpustit ještě další množství rozpouštěné složky b.nasycený roztok – za daných podmínek již není možné rozpustit další množství rozpouštěné složky c.přesycený roztok – obsahuje více rozpouštěné složky, než odpovídá rozpustnosti látky za daných podmínek
Rozpustnost každá látka má schopnost se za daných podmínek konstantně rozpouštět v určitém rozpouštědle podléhá teplotě a tlaku u většiny pevných látek rozpouštěných ve vodě platí, že rozpustnost stoupá se stoupající teplotou naopak u vodných roztoků plynů je rozpustnost plynu vyšší, čím nižší teplotu voda má rozpouštěné látky dělíme podle rozpustnosti ve 100g rozpouštědla (většinou vody) 1.rozpustné – rozpustnost > 1 g 2.málo rozpustné – rozpustnost 0,1 až 1 g 3.nerozpustné – rozpustnost < 0, 1 g některé látky jsou neomezeně mísitelné (etanol a voda)
Vyjadřování koncentrace roztoku často se setkáváme s tím, že je na etiketách, příbalových letácích či jiných označeních produktů vyjádření složení roztoku také v laboratořích je důležité znát přesné složení látek, se kterými pracujeme, tj. koncentraci roztoku koncentraci roztoku vyjadřuje mnoha způsoby, ale mezi nejčastěji používané způsoby patří: 1.hmotnostní zlomek 2.objemový zlomek 3.molární koncentrace
Hmotnostní zlomek – w s
Objemový zlomek – φ s
Látková (molární) koncentrace – c n