Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Domácí násilí z pohledu teorie
Projekt Fakultní nemocnice u sv
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ŠIKANA.
Domácí násilí „Domácí násilí je nejrozšířenější, nejvíce podceňované, nejméně kontrolovatelné.“
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Rodina.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Domácí násilí.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
Syndrom špatného zacházení
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Domácí násilí v praktické rovině
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
NEBO-LI PRONÁSLEDOVÁNÍ OBĚTI CIZÍM ČLOVĚKEM, VYHROŽOVÁNÍ POMOCÍ SMS A VULGÁRNÍCH Ů Viktor Vašát 12 let 7.b Základní škola Šumperk,Vrchlického 22,Šumperk.
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Agrese a agresivita.
Seminář Trauma.
Sociální patologie SCPT SCPA
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Sociální patologie SCPT SCPA
Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová NÁSILÍ sprejerství agresivita domácí násilí sportovní násilí.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Pomoc osobám ohroženým domácím násilím v Ústeckém kraji Konference Sociální služby v Ústeckém kraji.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Péče o pacienty v problematických situacích
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Digitální učební materiál
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Číslo v digitálním archivu školy
Šikana.
Vyrovnávání se stresem
Digitální učební materiál
Stres a jeho zvládání.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Digitální učební materiál
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 3 Téma: Domácí násilí Tematický okruh : Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_K058 Soubor : 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA058 Anotace: Seznámení se základní formami domácího násilí a jeho důsledky.

Domácí násilí Znaky domácího násilí, syndrom týrané osoby, formy domácího násilí – fyzické, psychické, ekonomické, sociální, sexuální, stalking, zdroje násilného chování, charakteristika týrané ženy, muži a ženy jako násilné osoby

Charakteristické znaky domácího násilí násilí = jakékoli záměrné ubližování, tj. jakákoli agrese domácí násilí = agrese v domácím prostředí  opakovanost a dlouhodobost  eskalace (od urážek k psychickému snižování lidské důstojnosti až fyzickým útokům a závažným trestným činům ohrožujících zdraví i život)  jasné a nezpochybnitelné rozdělení rolí osoby ohrožené a násilné  neveřejnost

Syndrom týrané osoby-důsledky domácího násilí  znovuprožívání traumatických situací v podobě útoků  poruchy spánku (agresivní sny, „noční můry“)  poruchy příjmu potravy  zvýšená vznětlivost, přecitlivělost, panika, snížené sebevědomí, apatie, netečnost  neschopnost spontánně ventilovat emoce  tendence vyhýbat se konfliktům, neprůbojnost, submisivita

Syndrom týrané osoby  pocity bezmoci, strachu, úzkosti, deprese, pochybnosti o sobě  disociace (necitlivost na bolest, vymazání pocitů)  zkušenost, že žádná reakce nevede k ukončení násilí  pasivita, beznaděj, bezmocnost  naučí se nějak přežít, uniká, neřeší problém  drasticky snížené nejen sebevědomí, ale i sebeúcta, respekt vůči sobě  oddanost trýzniteli

Syndrom týrané osoby  popírání viny útočníka (týraná osoba omlouvá násilníka)  minimalizace násilí (popírání vážnosti incidentů, manipulování reality)  bagatelizace následků (minimalizují skutečné následky incidentů, zlehčují intenzitu i nebezpečnost útoků)  popírání viktimizace (popírají fakt, že jsou týrány a zneužívány)  odmítání možnosti pomoci

Formy domácího násilí – fyzické násilí  jedinec používá fyzické síly nebo její hrozby k zastrašení, poškození nebo ohrožení jiné osoby  cílem je ublížit, zastrašit, přivodit bolest, zranění a fyzické utrpení  fackování, mlácení o zeď, údery pěstí, bití rukou a předměty, kopání, kousání, strkání, svazování, škrcení, cloumání, třesení, vytrhávání vlasů či ochlupení z genitálií, pálení, ohrožování bodnou nebo střelnou zbraní, bezohlednost za volantem, opuštění osoby na nebezpečném místě, odpírání spánku a jídla, znemožnění vyhledat lékařské ošetření

Formy domácího násilí-psychické násilí  vyvolat duševní utrpení, úzkosti  nezanechává žádné viditelné stopy (podlitiny, popáleniny, fraktury)  ztráta sebeúcty, sebevědomí, sebedůvěry  psychické násilí neverbální – zničení oblíbených věcí  psychické násilí verbální – slovní napadání, urážení, ponižování, obviňování, zastrašování, vyhrožování, citové vydírání, soustavná kontrola, bezdůvodné podezírání

Formy domácího násilí-ekonomické násilí  omezování přístupu k penězům  neposkytování prostředků na společnou domácnost  absolutní kontrola nad příjmy a výdaji  zatajování finanční situace společné domácnosti  zneužívání věcí druhého

Formy domácího násilí-sociální násilí  zákaz kontaktů s rodinou a přáteli  izolace – nemožnost stýkat se s jinými lidmi  využívání dětí a jiných osob jako prostředku nátlaku na ohroženou osobu

Formy domácího násilí-sexuální násilí  nedobrovolný sexuální kontakt jakéhokoliv druhu  vynucený sex mezi partnery je aktem agrese a násilí, nejde o plnění partnerských povinností  jako nástroj ponížení, pokoření a podrobení druhé osoby

Stalking  úmyslné, zlovolné pronásledování a obtěžování jiné osoby, které snižuje kvalitu života a ohrožuje její bezpečnost  znakem je tzv. obsesivní fixace pachatele na bývalou osobu ohroženou domácím násilím (obtěžuje systematicky a úporně nevyžádanou a nechtěnou pozorností)  pronásledování, vyhrožování ublížením na zdraví jedincům i domácím mazlíčkům, znepokojivé telefonní nebo ové zprávy, vyčkávání venku před domovem nebo na pracovišti, zasílání nechtěných dárků nebo přání

Cyklus domácího násilí  fáze hromadění (vzrůstání ) napětí  fáze násilí - incident  fáze usmíření  fáze klidu

Nejčastější zdroje násilného chování  těžký stres, spolupůsobení několika stresujících okolností  frustrace (ve vztahu, v zaměstnání)  ohrožení  charakteristika vztahu (závislost vztahu)  partnerské neshody  boj o moc (Kdo je pán a živitel?)  vzory a modely chování (násilná osoba vyrůstá v prostředí násilí)  identifikace s agresorem (násilná osoba v dětství týrána)  alkohol a drogy

Nejčastější zdroje násilného chování  zdravotní indispozice (špatná srdeční funkce, diabetes)  neurologické poruchy (zranění hlavy, cévní mozková příhoda)  poškození mozku nebo jeho dysfunkce  psychická onemocnění (psychiatrická diagnóza)  poruchy osobnosti (antisociální porucha osobnosti)  velká tolerance společnosti vůči násilí (Domov je věcí soukromou.)

Charakteristika týrané ženy  je materiálně závislá na svém partnerovi  je podřízená (submisivní) a poslušná  udržuje minimální nebo žádné sociální kontakty s dalšími lidmi  často omlouvá partnerovo chování  je vystrašená  trpí pocitem vlastní bezmoci, bezcennosti  myslí, že situace nemá řešení  má intenzivní pocit viny  věří, že se partner změní  stydí se sdělovat své zkušenosti jiným  má snahu prožívat sex  je silně emocionálně závislá na partnerovi, neumí si představit živost s ním ani bez něj

Muži jako násilné osoby – příklady:  vyrostli v násilných domácnostech  jsou silně majetničtí a žárliví  vyznávají tradiční hodnoty a rozdělení genderových rolí (Jsem chlap, tak to musím občas doma srovnat.)  mají násilnické sklony (akceptují násilí, ubližují domácím mazlíčkům, vášnivě se věnují střelbě nebo bojovým sportům)

Muži jako násilné osoby – příklady:  vykazují problematické sexuální chování (sex jako akt moci, díky němu si posilují dominanci a nadřazenost, preference perverzních sexuálních praktik)  mají dvojí tvář (oddanost, pečlivost, pozornost/ agresivita, nenávist, despotičnost, vulgarita)  chovají se jako malé děti (závislost, vyžadují péči a jejich následné uvědomění si své slabosti, pak agresivita)  nejsou schopni převzít odpovědnost (ze svých činů obviňují druhé, věří, že na ně zákony neplatí)

Ženy jako násilné osoby  muži neochotně a neradi přiznávají týrání ženou, proto je málo dostupných informací  oficiální statistiky uvádí 2 – 5 % případů  nejčastěji v souvislosti se selháním pečující role (senioři, handicapovaní, děti)  ženy útočící v sebeobraně  ženy, které násilnou osobu zabijí

Literatura, citace: ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 186 s. ISBN