Sub-projekt PF 003: Implementace zkušeností dobré praxe ve vzdělávání v oblasti práv dětí ve Švýcarsku do podmínek ochrany práv dětí v České republice Studie generálního tajemníka OSN o násilí na dětech a její doporučení Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská o.p.s. Cejl Brno tel fax
Zakotvení práva na ochranu před násilím v Úmluvě OSN o právech dítěte čl. 19/1 Státy, které jsou smluvními stranami této úmluvy, přijmou všechna vhodná legislativní, správní, sociální a vzdělávací opatření k ochraně dětí před jakýmkoliv fyzickým či psychickým násilím, urážením nebo zneužíváním, včetně sexuálního zneužívání, zanedbáváním nebo nedbalým zacházením, trýzněním nebo vykořisťováním během doby, kdy jsou v péči jednoho nebo obou rodičů, zákonných zástupců nebo jakýchkoliv jiných osob starajících se o dítě.
Proces vzniku studie 2001 Rezoluce Valného shromáždění OSN 2003 Jmenování nezávislého experta pro studii 2004 Dotazníky vládám 2005 Regionální/subregionální/národní konzultace,tématické expertní konzultace, návštěvy států 2006 Zveřejnění studie 2009 Jmenování zvláštní představitelky GT OSN proti násilí na dětech
Z odpovědí vlády ČR...Veškeré násilí proti dětem je zákonem zakázáno a podle zákona trestáno......Zákon o rodině omezuje výchovné prostředky rodičů, tělesné trestání tedy není chápáno jako povolené výchovné opatření...
Základní parametry studie „Žádné násilí proti dětem není ospravedlnitelné a veškerému násilí proti dětem lze předejít prevencí“
Definice násilí proti dětem Podle čl. 19 Úmluvy OSN o právech dítěte jakákoliv forma tělesného nebo psychického násilí, urážky nebo zneužití, zanedbávání nebo nedbalé zacházení, ubližování nebo zneužívání včetně zneužívání sexuálního Podle Světové zprávy o násilí a zdraví vypracované Světovou zdravotnickou organizací v roce 2002 záměrné užití nebo hrozba užití fyzické síly nebo moci proti dítěti jednotlivcem nebo skupinou, které buď způsobí nebo má velmi pravděpodobně způsobí skutečnou nebo možnou újmu na zdraví dítěte, jeho přežití, rozvoji nebo důstojnosti
Pět oblastí života dětí Rodina Škola Instituce náhradní péče a detenční zařízení Společnost Práce
Popis situace Rizikové faktory Ochranné faktory Faktory rozhodující o odolnosti dítěte Dlouhodobé negativní dopady násilí
Dlouhodobé negativní dopady násilí na dětech Zvýšené riziko sociálního, emotivního, kognitivního postižení, Chování ohrožující vlastní zdraví – závislosti, časný začátek sexuálního života, Psychická onemocnění – deprese, úzkosti, halucinace, poruchy paměti a schopnosti soustředění, Agresivní chování, Zvýšené riziko onemocnění plic, srdce, jater, onemocnění sexuálně přenosnými chorobami, úmrtí plodu v průběhu těhotenství, Vztahy s násilným partnerem, Pokusy o sebevraždu
Principy 1.Žádné násilí není ospravedlnitelné 2.Prevence 3.Primární zodpovědnost státu 4.Potrestání každého pachatele 5.Zranitelnost 6.Participace
Zastřešující doporučení 1.Posílit podporu nenásilí a opatření na národní a místní úrovni 2.Zakázat všechny formy násilí na dětech 3.Na prvním místě se zabývat prevencí 4.Prosazovat nenásilné hodnoty a zvyšovat povědomí o této problematice 5.Posilovat znalosti a dovednosti všech pracujících s dětmi/pro děti a s rodinami v tom jak bránit násilí 6.Zajistit obětem služby k zotavení a sociální reintegraci
7.Zajistit participaci dětí a respektování jejich názorů 8.Vytvořit dětem přístupné a přátelské služby a systémy ohlašování 9.Zajistit potrestání odpovědných osob 10.Zabývat se genderovými aspekty násilí na dětech 11.Rozvíjet a realizovat systematický celostátní sběr dat a výzkum 12.Posilovat mezinárodní závazky Zastřešující doporučení
Doporučení specifická pro prostředí školy 1.Jasně stanovená pravidla chování 2.Pozitivní prostředky disciplíny a vedení třídy 3.Specifické programy pro prevenci a snižování výskytu násilného chování 4.Soulad osnov a vzdělávacích procesů s principy Úmluvy
Národní strategie prevence násilí na dětech v ČR Změna postojů společnosti s cílem nulové tolerance násilí vůči dětem, 2.Podpora primární prevence v širokém pojetí, 3.Profesionalita odborníků a dostupnost služeb pro ohrožené děti, 4.Sběr dat, 5.Participace dětí.
Cíle strategie 1.Podporovat rozvoj rodičovských kompetencí 2.Vytvářet ve školách a na pracovištích klima rovnocenného partnerství a respektuplné sociální komunikace 3.Zajistit dostupnou nabídku zájmových, sportovních aktivit jako předpoklad zvyšování odolnosti dětí 4.Naplňovat speciální práva dětí umístěných do zařízení ústavní výchovy 5.Usilovat o utváření bezpečných komunit 6.Zprostředkovat porozumění právu dětí na ochranu před násilím v celé společnosti s cílem změny jejich postojů 7.Koordinace – hlavní princip multioborového přístupu
Specifické cíle pro školní prostředí 1.Důsledně kontrolovat respektování zákazu všech forem násilí ve školách, sportovních, volnočasových aktivitách, zařízeních ústavní výchovy a na pracovištích a vyšší ochrana dětí před násilím. 2.Vytvářet model přátelské školy s prioritou podpory duševního zdraví. 3.Podpora tolerance, respektu a úcty v sociální komunikaci (protipředsudkové aktivity).
Doporučení UNICEF školám Školní řád, práva dětí, demokratická správa, participace dětí. Výchova k lidským právům a kultivace sociálních a emocionálních dovedností povinnou součástí každého kurikula vzdělávacího programu na všech typech škol. Zajistit rovný přístup ke všem dětem. Být vzorem nenásilného řešení sporů, konfliktů. Rozšířit nabídku vzdělávacích aktivit pro rodiče, prarodiče a občany
Doporučení UNICEF dětem a mladistvým Porozumět, proč je násilí škodlivé a neospravedlnitelné. Naučit se rozpoznat známky svědčící o různých formách násilí na dětech. Přijmout tezi, že dítě se naučí, že v roli oběti je důležité vždy požádat o pomoc. Naučit se rozeznat rizikovou situaci a mít vždy připravený osobní plán ochrany pro jakoukoli situaci. Hovořit o osobní zkušenosti s násilím a se svými pocity se svými kamarády. Být aktivní v různých aktivitách zaměřených na prevenci násilí vůči dětem. Připomínat dospělým jejich zodpovědnost za ochranu dětí před násilím. Být vzorem, být osobním příkladem při vytváření nenásilného prostředí ve vrstevnické skupině.