Sub-projekt PF 003: Implementace zkušeností dobré praxe ve vzdělávání v oblasti práv dětí ve Švýcarsku do podmínek ochrany práv dětí v České republice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní strategie prevence násilí na dětech na období MUDr
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
ECVET v Programu celoživotního učení
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Školní poradenské pracoviště
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Pobytové středisko Zastávka
Školní poradenské pracoviště
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociálně právní ochrana dětí
Zdravá škola.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střídavá péče je prostředek racionální správy společnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Komunitní a otevřená škola
Minimální preventivní program školy
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Práva a povinnosti mezi manželi
Institut ochránce práv dětí
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Číslo v digitálním archivu školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Bulínová Lucie Doležalová Zuzana
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Školská sociální práce
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sub-projekt PF 003: Implementace zkušeností dobré praxe ve vzdělávání v oblasti práv dětí ve Švýcarsku do podmínek ochrany práv dětí v České republice Studie generálního tajemníka OSN o násilí na dětech a její doporučení Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská o.p.s. Cejl Brno tel fax

Zakotvení práva na ochranu před násilím v Úmluvě OSN o právech dítěte čl. 19/1 Státy, které jsou smluvními stranami této úmluvy, přijmou všechna vhodná legislativní, správní, sociální a vzdělávací opatření k ochraně dětí před jakýmkoliv fyzickým či psychickým násilím, urážením nebo zneužíváním, včetně sexuálního zneužívání, zanedbáváním nebo nedbalým zacházením, trýzněním nebo vykořisťováním během doby, kdy jsou v péči jednoho nebo obou rodičů, zákonných zástupců nebo jakýchkoliv jiných osob starajících se o dítě.

Proces vzniku studie 2001 Rezoluce Valného shromáždění OSN 2003 Jmenování nezávislého experta pro studii 2004 Dotazníky vládám 2005 Regionální/subregionální/národní konzultace,tématické expertní konzultace, návštěvy států 2006 Zveřejnění studie 2009 Jmenování zvláštní představitelky GT OSN proti násilí na dětech

Z odpovědí vlády ČR...Veškeré násilí proti dětem je zákonem zakázáno a podle zákona trestáno......Zákon o rodině omezuje výchovné prostředky rodičů, tělesné trestání tedy není chápáno jako povolené výchovné opatření...

Základní parametry studie „Žádné násilí proti dětem není ospravedlnitelné a veškerému násilí proti dětem lze předejít prevencí“

Definice násilí proti dětem Podle čl. 19 Úmluvy OSN o právech dítěte jakákoliv forma tělesného nebo psychického násilí, urážky nebo zneužití, zanedbávání nebo nedbalé zacházení, ubližování nebo zneužívání včetně zneužívání sexuálního Podle Světové zprávy o násilí a zdraví vypracované Světovou zdravotnickou organizací v roce 2002 záměrné užití nebo hrozba užití fyzické síly nebo moci proti dítěti jednotlivcem nebo skupinou, které buď způsobí nebo má velmi pravděpodobně způsobí skutečnou nebo možnou újmu na zdraví dítěte, jeho přežití, rozvoji nebo důstojnosti

Pět oblastí života dětí Rodina Škola Instituce náhradní péče a detenční zařízení Společnost Práce

Popis situace Rizikové faktory Ochranné faktory Faktory rozhodující o odolnosti dítěte Dlouhodobé negativní dopady násilí

Dlouhodobé negativní dopady násilí na dětech Zvýšené riziko sociálního, emotivního, kognitivního postižení, Chování ohrožující vlastní zdraví – závislosti, časný začátek sexuálního života, Psychická onemocnění – deprese, úzkosti, halucinace, poruchy paměti a schopnosti soustředění, Agresivní chování, Zvýšené riziko onemocnění plic, srdce, jater, onemocnění sexuálně přenosnými chorobami, úmrtí plodu v průběhu těhotenství, Vztahy s násilným partnerem, Pokusy o sebevraždu

Principy 1.Žádné násilí není ospravedlnitelné 2.Prevence 3.Primární zodpovědnost státu 4.Potrestání každého pachatele 5.Zranitelnost 6.Participace

Zastřešující doporučení 1.Posílit podporu nenásilí a opatření na národní a místní úrovni 2.Zakázat všechny formy násilí na dětech 3.Na prvním místě se zabývat prevencí 4.Prosazovat nenásilné hodnoty a zvyšovat povědomí o této problematice 5.Posilovat znalosti a dovednosti všech pracujících s dětmi/pro děti a s rodinami v tom jak bránit násilí 6.Zajistit obětem služby k zotavení a sociální reintegraci

7.Zajistit participaci dětí a respektování jejich názorů 8.Vytvořit dětem přístupné a přátelské služby a systémy ohlašování 9.Zajistit potrestání odpovědných osob 10.Zabývat se genderovými aspekty násilí na dětech 11.Rozvíjet a realizovat systematický celostátní sběr dat a výzkum 12.Posilovat mezinárodní závazky Zastřešující doporučení

Doporučení specifická pro prostředí školy 1.Jasně stanovená pravidla chování 2.Pozitivní prostředky disciplíny a vedení třídy 3.Specifické programy pro prevenci a snižování výskytu násilného chování 4.Soulad osnov a vzdělávacích procesů s principy Úmluvy

Národní strategie prevence násilí na dětech v ČR Změna postojů společnosti s cílem nulové tolerance násilí vůči dětem, 2.Podpora primární prevence v širokém pojetí, 3.Profesionalita odborníků a dostupnost služeb pro ohrožené děti, 4.Sběr dat, 5.Participace dětí.

Cíle strategie 1.Podporovat rozvoj rodičovských kompetencí 2.Vytvářet ve školách a na pracovištích klima rovnocenného partnerství a respektuplné sociální komunikace 3.Zajistit dostupnou nabídku zájmových, sportovních aktivit jako předpoklad zvyšování odolnosti dětí 4.Naplňovat speciální práva dětí umístěných do zařízení ústavní výchovy 5.Usilovat o utváření bezpečných komunit 6.Zprostředkovat porozumění právu dětí na ochranu před násilím v celé společnosti s cílem změny jejich postojů 7.Koordinace – hlavní princip multioborového přístupu

Specifické cíle pro školní prostředí 1.Důsledně kontrolovat respektování zákazu všech forem násilí ve školách, sportovních, volnočasových aktivitách, zařízeních ústavní výchovy a na pracovištích a vyšší ochrana dětí před násilím. 2.Vytvářet model přátelské školy s prioritou podpory duševního zdraví. 3.Podpora tolerance, respektu a úcty v sociální komunikaci (protipředsudkové aktivity).

Doporučení UNICEF školám Školní řád, práva dětí, demokratická správa, participace dětí. Výchova k lidským právům a kultivace sociálních a emocionálních dovedností povinnou součástí každého kurikula vzdělávacího programu na všech typech škol. Zajistit rovný přístup ke všem dětem. Být vzorem nenásilného řešení sporů, konfliktů. Rozšířit nabídku vzdělávacích aktivit pro rodiče, prarodiče a občany

Doporučení UNICEF dětem a mladistvým Porozumět, proč je násilí škodlivé a neospravedlnitelné. Naučit se rozpoznat známky svědčící o různých formách násilí na dětech. Přijmout tezi, že dítě se naučí, že v roli oběti je důležité vždy požádat o pomoc. Naučit se rozeznat rizikovou situaci a mít vždy připravený osobní plán ochrany pro jakoukoli situaci. Hovořit o osobní zkušenosti s násilím a se svými pocity se svými kamarády. Být aktivní v různých aktivitách zaměřených na prevenci násilí vůči dětem. Připomínat dospělým jejich zodpovědnost za ochranu dětí před násilím. Být vzorem, být osobním příkladem při vytváření nenásilného prostředí ve vrstevnické skupině.