Koncepty udržitelného rozvoje měst s podporami MŽP Petr Jan Kalaš Ministerstvo životního prostředí CityCON září 2016, Písek
1. KONCEPTY UDRŽITELNÉHO ROZVOJE MĚST 1. MÍSTNÍ AGENDA SMART CITIES 4. PAKT STAROSTU a PRIMÁTORU 5. PODPORY MŽP V OBLASTI UDRŽITELNÉHO ROZVOJE MĚST
OSN předpovídá, že do roku 2050 bude 70% světového obyvatelstva žít ve městech, která budou produkovat 80% globálních emisí a spotřebovávat 75 % energií Udržitelný rozvoj měst je výzvou Zdroj:
Koncepční úrovně Smart Cities v EU Mezinárodní úroveň – koncept Smart Cities Evropská úroveň – iniciativa EK Smart Cities and Communities Lokální aplikace – Pakt starostů a primátorů
Koncepty Smart Cities v ČR Evropa 2020 / klimaticko- energetický balíček / 7.EAP Strategický rámec udržitelného rozvoje Místní Agenda 21 (Koncepce podpory MA 21) Smart Cities Státní politika životního prostředí + další sektorové politiky OPŽP, NPŽP, další programy financování
ROLE MĚST NA NÁRODNÍ ÚROVNI Role měst jako důležitá oblast implementace: Mezinárodní klimatické dohody o snižování emisí skleníkových plynů (2oC) EU Agendy 2030: OZE, <Energetická spotřeba Národní strategie UR-ČR 2030 (Úřad vlády pro UR) Vytváření prostředí pro svůj udržitelný rozvoj v oblasti ekonomické, sociální a environmentální s cílem vytvářet předpoklady pro rostoucí kvalitu života obyvatel
2. MÍSTNÍ AGENDA 21
Smart Cities a MA21 Místní Agenda 21 Uplatnění principů udržitelného rozvoje Propracovaná metodika řízení a správy; síť spolupracujících měst Smart Cities Podpora měst a obcíOsvěta Vybraná témata: - Energetická náročnost budov - Udržitelná doprava / čistá mobilita - Ekoinovace Spolupráce a koordinace s ostatními resorty a zájmovými skupinami
Místní Agenda 21 „MA21 je nástroj ke zlepšování kvality veřejné správy, strategického řízení, zapojování veřejnosti a budování místního partnerství, s cílem podpořit systematický postup k udržitelnému rozvoji na místní či regionální úrovni.“ 5 kategorií: A (nejvyšší) až D (nejnižší) + „nultá“ kategorie Zájemci 6 skupin registrovaných subjektů: Malá obec (do 2 tis. obyv.) Obec Mikroregion Kraj Místní akční skupina Ostatní
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie Zájemci Zájem o zápis do evidence MA21 Vyplnění registračního formuláře do Databáze MA21 Kontaktní osoba MA21 Stanovení kontaktní osoby – zástupce právnické osoby Zpětná vazba o stavu MA21 Pravidelné potvrzení zájmu o evidenci v databázi MA21
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie D Organizační struktura MA21 Ustanovení odpovědného politika pro MA21 Ustanovení koordinátora MA21 Existence neformální skupiny pro MA21 Aktivní zapojování veřejnosti do oblastí plánování a rozhodování (typu kulaté stoly, fórum UR/MA21 aj.) Plánování s veřejností (akční nebo komunitní plánování) Prezentace činností a výstupů MA21 Aktualizace webové stránky s informacemi o MA21 Uveřejňování zpráv o MA21 v místních/regionálních/celostátních médiích Spolupráce/partnerství sektoru veřejné správy, občanského sektoru a podnikatelského sektoru Společné zapojení zástupců občanského sektoru a podnikatelského sektoru do aktivit v rámci MA21
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie C Oficiální orgán samosprávy pro MA21 Ustanovení/existence orgánu rady/zastupitelstva pro sledování postupu MA21 složeného ze zástupců veřejné správy, neziskového sektoru a komerčního sektoru Oficiálně schválený dokument k MA21 (deklarace, charta apod.) Schválení dokumentu k MA21 zastupitelstvem města/obce Informace, vzdělávání a osvěta k UR a MA21 Pořádání osvětových kampaní k UR (Den Země, Evropský týden mobility apod.) Realizace osvětových akcí k UR, MA21 a souvisejícím tématům pro úřad nebo veřejnost (mimo kampaň) Sledování a hodnocení procesu MA21 Projednání roční pravidelné zprávy o MA21 a akčního plánu zlepšování MA21 radou nebo zastupitelstvem města/obce
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie C Finanční podpora aktivit MA21 ze strany samosprávy Schválení finanční podpory aktivit MA21 vyplývajících z komunitního plánování radou nebo zastupitelstvem města/obce Pravidelné veřejné fórum UR/MA21 k celkovému rozvoji města/obce Pořádání veřejného fóra UR/MA21 k celkovému rozvoji města/obce Certifikované proškolení koordinátora MA21 Absolvování, případně aktuální účast koordinátora MA21 na akreditovaném školení pro koordinátory MA21
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie B Strategie UR města/obce nebo strategický plán rozvoje města/obce respektující principy UR Strategie UR města/obce nebo strategický plán k UR schválené zastupitelstvem města/obce Dílčí koncepce, která je v souladu se Strategií UR města/obce nebo strategickým plánem rozvoje města/obce respektujícím principy UR Dílčí koncepce, která naplňuje principy UR, schválená zastupitelstvem města/obce Systém finanční podpory města/obce pro realizaci opatření MA21 Schválení systému finanční podpory (nebo alespoň jeho dílčí části) zahrnujícího podporu MA21 radou nebo zastupitelstvem města/obce Získávání externích zdrojů pro realizaci MA21 Získávání externích zdrojů pro realizaci aktivit MA21 (externí dotace, granty aj.)
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie B Stanovení a sledování vlastních indikátorů ke Strategii UR Stanovení a sledování vlastních indikátorů ke Strategii UR Sledování mezinárodně standardizovaných indikátorů UR Sledování mezinárodních indikátorů UR Výměna zkušeností a přenos příkladů dobré praxe v oblasti MA21 Aktivní zveřejňování vlastních příkladů dobré praxe v rámci akce min. regionálního významu, příp. veřejně přístupné databáze Oficiální orgán samosprávy pro sledování stavu UR Ustanovení orgánu rady nebo zastupitelstva města/obce Management kvality v rámci veřejné správy Zavedení systému řízení kvality v rámci činnosti úřadu města/obce
Kritéria a ukazatele MA21 pro obce Kategorie A Principy UR jsou ve městě/obci prakticky implementovány Udržení/zlepšování stávajícího stavu a vlivu na UR (dle Metodiky kat. A) Spokojenost obyvatel s kvalitou života v obci/městě a s procesem MA21
3. SMART CITIES
Smart Cities - Metodika konceptu Účel: definovat koncept inteligentního města v kontextu ČR pro účely využití veřejnou správou a pro účely efektivního využití veřejných prostředků Cíl: stanovit metodický postup pro realizaci konceptu Smart City v podmínkách ČR 3 hlavní oblasti Smart Cities: Doprava Energetika ICT ICT plní roli hlavního funkčního nástroje konceptu Smart Cities, doprava a energetika představují klíčové oblasti pro aplikaci ICT
A. Město, které chce být „smart“ by mělo začít u sebe – ustanovením odpovědného útvaru města či jmenováním odpovědné osoby, vytvořením strategie atd. B. Je třeba zajistit dostatečné zapojení občanů – sběrem námětů a připomínek, podporou občanských aktivit atd. C. Zapojení vhodných technologií by mělo sledovat zájmy a cíle města a jeho obyvatel – ačkoli jsou nové technologie nejviditelnější složkou Smart Cities, je třeba je pojímat jako prostředek, nikoli cíl o sobě 16 komponent inteligentního města dle Metodiky konceptu inteligentních měst
Metodika konceptu inteligentních měst Příklad konkrétní náplně komponent Komponenta B.7 – Sdílení Doprava -aplikace pro možnost sdílení jízdy -aplikace pro navigování na volná parkovací místa, sdílení firemních míst pro residenční účely -podpora sdílení vozidel a jízdních kol -aplikace pro city logistiku Energetika -vytvoření (virtuální) energetické agentury -specifické aplikace např. pro sdružené nákupy energií -Energetické úspory v budovách, podpora OZE
Metodika konceptu inteligentních měst Indikátory Indikátory „smartifikace“ města se vztahují k jednotlivým komponentám inteligentního města pro oblasti dopravy, energetiky a ICT Navazují na základní sady indikátorů MA21 Indikátory představují možnosti, podle kterých města mohou sledovat svůj rozvoj – záleží na náplni konkrétních projektů a specifických potřebách obce
Metodika konceptu inteligentních měst Příklady indikátorů z oblasti energetiky
Metodika konceptu inteligentních měst Indikátory-Doprava Základní indikátorové sady doplňují specifické indikátory pro konkrétní aktivity v oblasti dopravy, energetiky a ICT Příklad: Doprava Veřejná doprava osob Individuální doprava v klidu Doprava v pohybu Cyklistická doprava Pěší doprava
EU Rozšířený Smart City Model Hodnotící nástroj, který na město pohlíží z hlediska tzv. charakteristik, kterých je celkem 6 Každou charakteristiku tvoří tzv. faktory; v rámci každé charakteristiky jsou zastoupeny v počtu 3 až 7 Každý faktor je vyjádřen konkrétním indikátorem či indikátory Každý dílčí faktor se na celkovém hodnocení charakteristiky podílí stejnou měrou Vzorek měst: tis. obyv., min. 1 univerzita, spádová oblast max. 1,5 mil. obyv.
Smart City Model Charakteristiky a faktory Smart Economy InovacePodnikavost Regionální význam Produktivita Flexibilita pracovního trhu Mezinárodní zapojení Smart Mobility Kvalita veřejné dopravy Mezinárodní doprava Zapojení ICT Bezpečnost a environmentální šetrnost Smart Environment Atraktivita prostředí ZnečištěníOchrana ŽP Management přírodních zdrojů Smart People KvalifikaceCeloživotní učení Společenská a etnická pluralita FlexibilitaKreativitaKosmopolitismus Zájem o veřejný život Smart Living KulturaZdravíBezpečnostKvalita bydleníVzdělání Turistická atraktivita Chudoba Smart Governance Účast veřejnosti na rozhodování Veřejné a sociální služby Transparentní vládnutí
Smart City Model Indikátory – Příklad Smart Environment
Srovnání SC Model 6 charakteristik: Smart Economy Smart Mobility Smart Environment Smart People Smart Living Smart Governance 31 faktorů 74 indikátorů Hodnotící normativní nástroj - Jaké vlastnosti má Smart City? Monitoruje výsledek Nesoustřeďuje se na technologie, ale na kvalitu života Metodika 3 klíčové oblasti Doprava Energetika ICT 4 vyšší celky Město Občan Technologie Inteligentní město => 16 komponent 2x16 komponent (doprava a energetika), ICT jako zastřešující prvek Normativní manuál pro „smartifikace“ měst, monitorující proces i výsledek Hodnotící normativní nástroj – Jak má fungovat kvalitní veřejná správa 5 kategorií podle pokročilosti rozvoje Překrývá se s Metodikou zejména v blocích „Město“ a „Občan“ Koncept SC může představovat technologickou platformu pro zkvalitnění procesů ve veřejné správě MA21
4. PAKT STAROSTU A PRIMÁTORU
Pakt starostů a primátorů pro klima a energetiku Největší světová klimatická a energetická iniciativa měst Sdružuje místní a regionální orgány, které se dobrovolně zavázaly plnit na svém území cíle EU zaměřené na oblast klimatu a energetiky V září 2016 čítá téměř 7000 signatářů, na jejichž území žije cca 213 mil. obyvatel Oficiální podpora Evropské komise
Vize a závazky signatářů
Pakt starostů krok za krokem 1. Přistoupení k Paktu z iniciativy místního zastupitelstva – definování dlouhodobé vize a cílů, kterých chce obec v oblasti mitigace a adaptace dosáhnout 2. Do 2 let od přistoupení následuje odevzdání Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima (Sustainable Energy and Climate Action Plan – SECAP), tj. strategického materiálu, který má část analytickou (výchozí emisní bilanci + hodnocení rizik a zranitelností) a část návrhovou (návrh konkrétních mitigačních a adaptačních opatření) 3. Každé 2 roky po odevzdání SECAP následuje zhodnocení jeho plnění ve formě odevzdání monitorovací zprávy – na základě jejích výsledků možná aktualizace SECAP
Pakt starostů a primátorů pro klima a energetiku V ČR zatím jen 9 signatářů
Počty signatářů Paktu ve vybraných evropských zemích Belgie: 245 signatářů
Proč se přidat? Důslednost a transparentnost pomocí společné šablony pro reporting a monitoring Zviditelnění aktivit obce na mezinárodním poli vč. možnosti sdílení dobré praxe Lepší finanční příležitosti pro místní klimatické a energetické projekty Inovativní způsoby vytváření sítí, výměny informací a budování kapacity prostřednictvím pravidelných akcí, partnerství měst, webinářů nebo on-line diskusí Praktická podpora (helpdesk), instruktážní materiály a nástroje Přistoupení k Paktu je zcela zdarma (žádné vstupní či členské poplatky, žádné sankce)
Inspirace ze zahraničí Houthalen-Helchteren (Belgie) 30 tis. obyv. Nové administrativní centrum – snížení emisí CO ₂ prostřednictvím energeticky efektivních technologií a centralizace veřejných služeb Uzavření rámcové smlouvy mezi provincií Limburg a dodavatelem elektřiny na dodávky 100% zelené energie Téměř 11% celkové spotřeby energie obce je pokryto z lokálních zdrojů
Inspirace ze zahraničí Kościerzyna (Polsko) 23 tis. obyv. 125 solárních instalací na ohřev vody v obytných budovách – využití OZE za účelem zlepšení kvality ovzduší (snížení spotřeby uhlí o téměř 39 tun/rok) Renovace 6 veřejných budov (3 památkově chráněné školy, 2 mateřské školy, centrum sociálních služeb) – izolace stěn a střech, výměna oken a dveří, modernizace vytápění
5. PODPORY MŽP V OBLASTI UDRŽITELNÉHO ROZVOJE MĚST
Podpory MŽP v oblastech udržitelného rozvoje měst Společná deklarace MSK, SMO, MŽP a MPO o spolupráci na přípravě chytrého města (Ostrava) a chytrého regionu (MSK) Podpis Vytvořen řídící výbor v MSK pro rozpracování dílčích kroků k přípravě konceptu chytrého regionu na příkladu chytrého města Ostrava Zpracován Koncept Smart regionu MSK (3/2016) Přistoupení města Třinec (4/2016) Otevření dalším městům, např. Opava Ostrava je součástí Paktu starostů a primátorů Společná deklarace o spolupráci na rozvoji a implementaci konceptu chytrého města Písek (Smart Písek) Podpis Konzultace konkrétních projektů vč. možností financování Záměr města Písek přistoupit k Paktu starostů a primátorů
Možnosti financování Příprava strategie SECAP NPŽP - Prioritní oblast 5: Životní prostředí ve městech a obcích Aktivita 5.1 B – Pakt starostů a primátorů -Plánovaná výzva v roce Podmínka žádosti o podporu: členství v Paktu Mitigace OPŽP – Prioritní osa 5: Energetické úspory Zaměření na veřejné budovy Nová Zelená úsporám Zaměření na bytové domy Adaptace OPŽP – Prioritní osa 4: Ochrana a péče o přírodu a krajinu Podpora zelené a modré infrastruktury v obcích NPŽP – Prioritní oblast 1: Voda Udržitelné hospodaření s vodou, zajištění zásob vody, lokální retence
Děkuji za pozornost