NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Elektronická učebnice - I
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Součin mocnin se stejným základem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Stavba slova Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Hana Třetinová Číslo a název klíčové aktivity:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_02 _Slova příbuzná, stavba slova II. část Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník Šablona projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
ŘEČ JE NEJDOKONALEJŠÍ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDEK.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Rozbor stavby slova ve slově nacházíme více částí: Předponu Kořen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
Člověk a společnost, Dějepis
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Rozbor stavby slova ve slově nacházíme více částí: Předponu Kořen
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český jazyk a literatura. ROČNÍK: 7. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_6Č-Slovotvorba AUTOR: Mgr. Jana Chmelíková DATUM TVORBY: Říjen 2013 OVĚŘENÍ: ANOTACE: Materiál je určen k uvedení učiva o tvoření slov, následuje praktické procvičování

SLOVOTVORBA Slovo základové – slovo, z něhož bezprostředně vzniká slovo nové, např. ryba Slovo odvozené – slovo nově utvořené ze slova základového, např. rybář (mezi slovem základovým a odvozeným je významový vztah, tzn. rybář chytá ryby) Slovotvorný základ – společná část slova základového a odvozeného (ryba→rybář) Slovotvorný prostředek – to, čím utvoříme nové slovo, (slovo rybář vzniklo ze slova ryba přidáním přípony -ář ke slovotvornému základu ryb)

Slovo základové Slovo odvozené Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek

ryba rybář ryb -ář

Slovotvorný základ  tvoří celé slovo – film→filmový lékař→lékařka číst→přečíst  tvoří jen část slova – mladý→mladík kniha→knihovna rychlý→rychle město→městský

 může docházet k hláskovým změnám zpívat→zpěv líný→lenoch jazyk→jazýček Praha→Pražan péci→pekař,pečivo síla→silný koupit→kupovat kůň→koňík

 složeniny mají více slovotvorných základů velký, film→velkofilm starý, věk→starověk sever, západ→severozápad tlak, měřit→tlakoměr

Slovotvorný prostředek Nové slovo vzniká ze slova základového pomocí slovotvorného prostředku:  předpona – připojuje se k celému slovu učit→naučit starý→prastarý milý→nemilý  přípona – připíná se za slovotvorný základ řídit→ředitel podzim→podzimní starý→stařec město→městský

 koncovka – připojuje se za slovotvorný základ Martin→Martina pochválit→pochvala sbírat→sběr (0) mladý→mládí  předpona + přípona prst→náprstek pata→podpatek  předpona + koncovka město→předměstí hvězda→souhvězdí

 ve složeninách je spojovací samohláska veselý, hra→veselohra jih, východ→jihovýchod hluchý, němý→hluchoněmý hora, lézt→horolezec  spřežky vznikají z hotových slov pravděpodobný, úctyhodný

Procvičování Ke slovu les vymysli vždy alespoň jeden příklad na daný typ tvoření nového slova: 1.odvozenina příponová 2.odvozenina předponově-koncovková 3.složenina

Řešení např.: 1.lesík, lesník, lesák, lesní 2.polesí 3.lesopark, lesostep

Ke slovu voda vymysli vždy alespoň jeden příklad na daný typ tvoření nového slova: 1.odvozenina příponová 2.odvozenina předponově-koncovková 3.složenina 4.sousloví

Řešení např.: 1.vodní, vodník, vodák 2.povodí, rozvodí 3.vodopád, vodoměr, vodovod 4.pitná voda, minerální voda

Zamysli se: Jsou slova závodník a podvodník odvozená předponou od slova vodník?

Nejsou, protože mezi nimi není žádný významový vztah. Závodník ani podvodník nemají nic společného s vodou!

K následujícím slovům odvozeným najděte slova základová, ústně vysvětlete významový vztah mezi nimi, vyznačte slovotvorný základ: bohatství kavárna objevitel stromek čistit pravák slepec nekuřák odletět obrovský červenat krátkovlasý bohatý káva objevit strom čistý pravý slepý nekouřit letět obr červený krátký, vlasy

Citace a zdroje: Autorem materiálu je Mgr. Jana Chmelíková Ilustrace: kliparty MS Office