Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy Prof. PhDr. Alena Nelešovská, CSc. Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D.
Identifikace operačního programu a výzvy Operační program: Rozvoj lidských zdrojů Číslo priority: 3.3 Priorita: Rozvoj celoživotního učení Číslo opatření: Opatření: Podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje Program podpory: Zkvalitňování vzdělávání na VŠ Číslo výzvy: 1
Identifikace projektu Název projektu: Evaluace a inovativní aplikace Bc. studijního programu Učitelství pro MŠ Evaluation and innovative application of bachelor´s study field Teaching profesion in kindergartens Doba zahájení projektu: Doba ukončení projektu:
Náklady projektu veřejné spolufinancování : ,00 Kč z toho příspěvek: -ze strukturálních fondů: ,50 Kč -z národních veřejných zdrojů: ,50 Kč
Struktura prezentace charakteristika projektu klíčové aktivity cílová skupina řešitelský tým fáze projektu evaluační aktivity vazba projektu na příslušné opatření hlavní nástroje řízení projektu publicita výsledky projektu
Charakteristika projektu hlavní cíl »evaluace, inovace, modularizace specifické cíle »změna koncepce oboru (obsah i forma) »příprava inovovaného programu (státní, soukromé, církevní školy) »návrh modulového studijního programu »realizace vzdělávání v nové koncepci »širší uplatnitelnost absolventa oboru
Klíčové aktivity evaluace stávajícího programu odborné diskuse s partnery návrh nového programu realizace vzdělávání v modulové formě průběžná evaluace a korekce vznik metodiky aj. materiálů odborné semináře řízení projektu
Cílová skupina studenti studijního oboru Učitelství pro MŠ (1. – 3. roč.) tradiční pojetí (nedostatečná mezipředmětová provázanost, nedostatečný prostor pro realizaci změn) nabídka flexibilního studijního programu
Řešitelský tým celkem 22 členů: vysokoškolští učitelé učitelé z praxe partneři – MŠ Žižkovo nám., MŠ Nedvědova, SEV Sluňákov, Rodinné centrum Montessori (region Olomouc) supervizor – PdF HK (ÚPPP) administrativní pracovníci
Fáze projektu 1. fáze »evaluace stávajícího studijního programu 2. fáze »odborné diskuse s partnery »příprava návrhu nového studijního programu
3. fáze »modulová forma studijního programu »kreditové ohodnocení disciplín 4. fáze »realizace vzdělávání v nové koncepci »korekce a připomínky »evaluace studijního programu Fáze projektu
Evaluace realizace ve všech fázích projektu metody evaluace »standardizované a nestandardizované dotazníky, analýza dokumentů a studijních plánů, rozhovory »matematické a statistické analýzy
Vazba projektu na příslušné opatření projekt je v souladu s opatřením 3.2 – podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje odůvodnění – zaměřenost na: »zkvalitnění přípravy učitelů MŠ »získání potřebných kompetencí pro výkon profese »získání zaměstnání v sektoru státních, soukromých, církevních i alternativních škol »větší uplatnitelnost absolventů na trhu práce
Hlavní nástroje řízení projektu operativní porady porady řešitelského týmu (2x měs.) hodnocení evaluačních aktivit supervize odborné semináře (3x)
Publicita webové stránky PdF UP a KPP český rozhlas (3x) Tv D Morava (4x), Tv Z Ratiboř (1x) metodika aj. metodické materiály digitální média fotodokumentace příspěvky na konferencích, odb. seminářích a v tisku (83) evaluační aktivity, studijní pobyty v zahraničí
Hlavní použité evaluační nástroje Posuzovací škála CLIC (Švec 1999) Obsahová analýza studijních programů Posuzovací škála - kompetence učitele MŠ (Šmelová 2005) Dotazník - zájmy studentů (Nelešovská, Šmelová 2006) Dotazník - motivace ke studiu (Nelešovská, Šmelová 2006) Dotazník - hodnocení pedagogických praxí (Šubová 2006) Rozhovory
Obor Učitelství pro MŠ Moduly: všeobecně vzdělávací pedagogicko- psycholog. odborně předmětový předmětových didaktik výzkumný pedagog. praxí Profesní kompetence předmětová (K1) didaktická a psycholog.(K2) pedagogická (K3) diagnostická a interven. (K4) sociální, psychosociální a komunikativní (K5) manažer. a normativní (K6) profesně kultivující (K7)
Modularizace - gradace - prostupnost - volitelnost inovovaného studijního programu ( )
Ověřování účinnosti inovovaného studijního programu - posuzovací škála CLIC ( ) Oblast: A učitel; B výuka předmětu; C sebehodnocení studenta; D přínos předmětu Hodnocení na numerické škále 1 = maximální souhlas až 5 = maximální nesouhlas
Úroveň profesních kompetencí studentů 2. ročníku z pohledu učitelů MŠ ( )
Úroveň profesních kompetencí studentů 3. ročníku z pohledu učitelů MŠ ( )
Komparace měření realizovaného v letech 2005 a 2007 (hodnocení z pohledu učitelů)
Komparace měření realizovaného v letech 2005 a 2007 (sebehodnocení studentů)
Výsledky projektu Přínos »pro katedru, fakultu, univerzitu, studenty, jiné katedry, partnery Využitelnost »výsledků projektu v dalším období »metodiky a dalších metodických materiálů Udržitelnost »realizace inovovaného studijního programu »v návaznosti na inovovaný studijní program příprava navazujícího Mgr. studia Prezentace »workshopy, odborné semináře, konference, významné akce, média
Výsledky projektu Profesní kompetence »požadavek současnosti »nezbytnost pro práci s RVP MŠ Úroveň vzdělávání »kvalitativně vyšší a odpovídající novým podmínkám předškolního vzdělávání Modularizace studia »inovace studijního programu »spolupráce s katedrami aj. institucemi
Děkujeme za pozornost