PhDr. Michal Šlachta, Praha, konference MMR, leden 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní elektronický nástroj (NEN)
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Veřejné zakázky Antonín Polický. Úvod • Máme dvě možnosti, jak systém veřejných zakázek (VZ) koncipovat: 1.Jako systém proti „gaunerům“ 2.Jako systém.
Efektivní obchodní portál
Centralizované zadávání a elektronizace nákupů v Ostravě Ing. Petr Kajnar primátor města Ostravy.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Nabídka personálních služeb
I. OFICIÁLNÍ SETKÁNÍ PŘEDSTAVITELŮ OBCÍ V SO ORP KUTNÁ HORA GASK 12. ČERVNA 2014 PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE Projekt Svazu měst a obcí reg. číslo: CZ.1.04/4.1.00/B
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Vývoj nemocničního informačního systému v CACHÉ
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
ODPOVĚDNÉ DODAVATELSKO – ODBĚRATELSKÉ VZTAHY? ANO JUDr. Michaela Chaloupková, MBA Členka představenstva a ředitelka Divize nákup, Skupina ČEZ.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Outsourcing výrobní logistiky Ing. Marek Vinš, Ph.D.
Informační technologie pro české a slovenské zdravotnictví Integrační a komunikační centrum zdravotnických informací.
PQS - P Ing. Petr Mašek ICZ a.s.. PQS –P (Performance, Quality, Strategy ) Nástupce systému PMS2000 Systém pro měření efektivity poskytované zdravotní.
ZÁKLADNÍ NÁSTROJ PROTI KORUPCI ING. PETR KAJNAR. SYSTÉM PRO OPTIMALIZACI NÁKUPŮ VE VEŘEJNÉM SEKTORU V PRAXI VYZKOUŠENÝ NÁVRH ŘEŠENÍ.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Řízení ekonomiky a technicko-provozní agendy zdravotnického zařízení
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Vaše jistota na trhu IT Problémy a rizika pozorované s nasazení Manažerských Informačních Systémů (MIS)ve zdravotnických zařízeních Lze jim účinně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Automobilový klastr – integrátor aktivit „Společně v automotive!“
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Projekt internetizace knihoven (PIK) Mgr. Martin Boka 08/2004.
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
Reporting.
Zavedení ekonomického systému Microsoft Business Solutions – NAVISION v městě Ústí nad Labem Mgr. Petr Gandalovič primátor města Ústí nad Labem
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Elektronické podatelny právo a praxe ISSS Hradec Králové Jan Hobza
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
6. ročník konference v rámci projektu SSN „Transparentní řízení veřejné správy“ Hodnocení organizací statutárního města Ostravy za rok 2014 Statutární.
Sdružené nákupy – cesta k úsporám rozpočtových prostředků krajů, měst a obcí Setkání se starosty měst a obcí MSK.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Luhačovice, Libor Lukáš Statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Řídící výbor KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY Zlínského kraje.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
“Analýza agend a optimalizace výkonu státní správy v resortu životního prostředí” Aleš Vokál Ministerstvo životního prostředí.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Pořízení NIS a virtualizace desktopů do Rehabilitačního ústavu Hrabyně “ realizovaném v letech 2012 až 2015 Rehabilitačním ústavem.
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Současný stav v nákupu léčivých přípravků a zdravotnických prostředků v přímo řízených nemocnicích Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
PROČ POUŽÍVAT SYSTÉM SDRUŽENÝCH NÁKUPŮ STATUTÁRNÍHO MĚSTA OSTRAVA Prezentuje: Vítězslav Grygar statutární ředitel eCENTRE.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek NIPEZ ISSS Hradec Králové 2012 RNDr. Jiří Svoboda MMR ČR Odbor veřejného investování.
PpeSystem»Veřejné zakázky Komplexní atestovaný elektronický nástroj podle zákona 137/2006 Sb.
Informační systém pro správu a vyřizování objednávek
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Kde jsme a kam jdeme na cestě k digitální ekonomice?
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Konference Praha 2014.
statutárního města Ostravy
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Tisková konference k výsledkům forenzního auditu projektu OPENCARD
Transkript prezentace:

PhDr. Michal Šlachta, Praha, konference MMR, leden 2012

 Krajské nemocnice Moravskoslezského kraje jsou příspěvkovými organizacemi s plnou právní subjektivitou a ekonomickou autonomií.  Snaha o jejich spojení a uspořádání holdingového typu nebyla krajským zastupitelstvem v roce 2011 schválena.

Snaha o zdravý nákup nezačíná a nekončí u nákupu, ale zahrnuje velmi široký komplex činností vnitřního pohybu zboží a služeb. Od medikace k výdeji na identifikovaného pacienta. Od jednotného jazyka názvů a čísel skladových položek k centrálně organizovaných zadávacím řízením. Centralizaci nákupu tedy nemůžeme oddělit od celého procesu vnitřní logistiky nemocnic a vždy musíme řešit systémově celou tuto oblast.

 Všichni šetří!  V novinových článcích jsme svědky předhánění různých autorů o tom, kolik se dá ve zdravotnictví ušetřit, když se nasadí elektronické aukce, dílčí plnění, centrální nákup i další metody „zdravého nákupu“.  Troufám si nabídnout, že Vám nikdo není schopen ušetřit víc, než já vám dokážu takových úspor vykázat.

 Je lákavé se nechat přesvědčit, že aukce jsou všelék a když je budeme používat, je vše vyřešeno a zdravotnictví zachráněno.  Po republice běhají dobrodruzi, kteří tvrdí, že převezmou nákup nemocnic a společnými nákupy dokážou snížit nákupní ceny od desítky procent. Dokonce je v některých případech i vykážou a vezmou si 35% z těchto vykázaných úspor.  Je lákavé se nechat uchlácholit sliby o tom jak se dá přijít k úsporám prakticky bez práce  Po heslem „Jdeme s dobou – používáme aukce“ může celý systém NEZDRAVÉHO nákupu pokračovat a za ty „moderní metody“ se dá úspěšně schovat.

 A jak by tedy ve světle předešlé kritiky měl vypadat skutečně zdravý nákup? Mám pro vás špatnou zprávu – je to práce, práce a zase jen drobná, nezáživná práce, složená z detailních analýz dat, controllingu, nekonečných jednání s lékaři i dodavateli, každodenního řízení logistických procesů a poslouchání nářků těch, kteří hledají, proč to nebo ono nejde. Ale mám i zprávu dobrou. Té práce bude méně, pokud se vám podaří vybudovat skutečně funkční systém, postavený na optimalizaci procesů a kvalitní informační podpoře.

 ZÁKLADEM JE JEDNOTA: -LOGISTICKÝCH PROCESŮ -ÚČETNÍCH OSNOV -ČÍSELNÍKŮ SKLADOVÝCH POLOŽEK -INFORMAČNÍ PODPORY

 Jednota procesů Když chceme sjednocovat celý systém, musíme začít od popisu a sjednocování jeho jednotlivých částí. Každá z nich musí být popsána a definována ve velkém detailu konkrétních nemocničních oddělení, jejich propojení na další články logistického řetězce a to vše ve vazbě na jednotné výkaznictví a evidenci Mohou ji určit procesní listy, zpracované v rámci certifikace ISO nebo přímo na zdravotnictví orientovaných metod popisování procesů. Pro komplexní řešení více nemocnic je vhodné si pro tuto činnost najít externího partnera

 Jednota účetní osnovy V podmínkách Moravskoslezského kraje to byl první sjednocovací krok, bez kterého je řešení komplexu logistiky a centrálního nákupu nemožné. Pro ekonomickou evidenci nákladů není potřeba dělit účetní analytiku příliš detailně, to by měl zajistit logistický evidenční systém. Pro SZM je však vhodné do analytiky rozvést alespoň cca 20 základních nákupních skupin, v lécích to může být např. 15 základních ATC skupin.

 Jednota číselníků skladových položek Asi není třeba příliš rozvádět, proč musíme mít jednotně evidovány skladové položky. Zatímco až dosud nemocnicím stačilo označení podle kódů dodavatelů, v centralizovaném systému je potřeba zavést jednotné označení a evidenci všech položek. Pro léky se nejčastěji používá číselník PDK, který však má velké rezervy pro SZM a vůbec se nedá použít pro MTZ. V těchto případech je nutno vytvořit číselníky zcela nové.

 Jednota informační podpory Velká diskuse je o tom, zda použít jako základ Ekonomický informační systém nebo Klinický informační systém. Podle všech dostupných informací, které jsem v průběhu posledního období získal z komunikace s nemocnicemi i pojišťovnami je lepší, pokud se veškerá SW podpora svazuje s klinickým informačním systémem a z něj se pumpují data pro vykazování léčebné péče.

 Jednota informační podpory MIS generování agregovaných výstupů, rozhodných pro sledování a vykazování ekonomiky nemocnice EIS ekonomické informace NIS elektronická medikace – definice spotřeby Příruční sklad na oddělení Centrální sklad Komunikace s dodavateli Komunikace se centrálním nákupem Výdej definovaném u pacientovi SW pro operační sály SW pro laboratoře Veřejná lékárna MZDY Stravování

 Moravskoslezský kraj na cestě ke zdravému nákupu ve svých nemocnicích.  Rok 2010 – zpracování komplexní nákladové analýzy  Rok 2011 – zavedení elektronizace nákupních procesů -zahájení centrálních nákupů - sjednocení účetní osnovy - zpracování návrhu řešení sjednocené logistiky  Rok sjednocení logistiky  Rok od plné provoz jednotné logistiky a plné elektronizace všech nákupních procesů

 Zavedení elektronizace nákupních procesů V prvním období (rok 2011) se do centrálního nákupu podařilo zařadit jen cca 20% všech nákupů SZM. Důvodem je extrémní roztříštěnost sortimentu nákupu a nemožnost ihned sestavit centrální nákupní koše. To důležitější se ale stalo v nemocnicích. Všechny zadávají od června 2011 veškeré zakázky malého rozsahu (léky, SZM, MTZ, provoz, stavby) s objemem nad 100 tis. Kč elektronicky. Do elektronické formy se tak dostalo téměř 90% všech nákupů.

 Zahájení centrálních nákupů I relativně malé množství nakupovaných položek stejné komodity v jedné nemocnice při spojení nákupu pro 7 nemocnic naroste na zakázku „velkou“, kterou je nutno zadat podle zákona. Tyto dostaly zvláštní režim řešení a jejich organizací byla pověřena externí organizace, přičemž všechny jsou realizovány elektronicky, většina z nich vč. elektronické aukce. Mimo zdravotnické komodity se centrálně řešily například nebezpečné odpady, připravují se medicinální plyny apod.

 Sjednocení logistiky Proces sjednocení logistiky byl zahájen výběrem partnera v polovině rok Ten předložil návrh řešení a pro rok 2012 bude i řešitelem tohoto projektu. Jeho úkolem je detailní popis jednotného systému fungování logistických procesů, jejich zavedení v jednotlivých nemocnicích a navázání na zvolenou informační podporu.

 Organizace projektu  výběr elektronického nástroje pro řízení veřejných zakázek  výběr koordinátora projektu centrálního nákupu a elektronizace nákupních procesů v nemocnicích  zřízení odborné skupiny pro nákup, složenou se zástupců nemocnic  výběr externí firmy pro elektronickou realizaci „velkých zakázek“  výběr řešitele návrhu a implementace procesního řízení projektu LOGISTIKA  výběr koordinátora projektu LOGISTIKA  výběr informační podpory projektu LOGISTIKA

Hlavní problémy realizace projektu  roztříštěnost a šířka nákupního sortimentu  trvá to dlouho a výsledky se dostavují jen pomalu  silný odpor vůči změnám uvnitř  silný odpor vůči změnám u dodavatelů  neschopnost dodavatelů číst zadávací podmínky a správně vkládat elektronické nabídky  obtížné sestavování nákupních košů pro centrální nákup  lhůty projednávání centrálních zakázek v orgánech kraje  lhůty podle zákona o veřejných zakázkách

Děkuji za pozornost PhDr. Michal Šlachta koordinátor centrálního nákupu zdravotnických zařízení Moravskoslezského kraje