NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Energie.
VY_32_INOVACE_03 - ZDROJE ENERGIE
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Registrační číslo projektu
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
PŘÍRODNÍ ZDROJE A ENERGIE Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Elektrická energie.
Složky krajiny a životní prostředí
Zpracovaly:Veronika Jandová,Dominika Bolomová
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_ CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Energetické suroviny - palivo
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA LOUNY, PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_18_TYPY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola Městec Králové
Surovinové zdroje České republiky VY_32_Inovace_09KR-7
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Jak lidé využívají přírodu
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Energetické suroviny 5. ročník
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky a oblasti Země ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/

Jedná se o zdroj, který je nebo bude využíván člověkem. Zdroj je odebírán z přírody a přetvářen v jiné produkty. Lidé nemohou přírodní zdroje vytvářet. Přírodní zdroje Zakroužkuj, co je přírodní zdroj.

Na naší planetě je jich pouze omezené množství, např. nerostné suroviny. Jejich reprodukce je nulová. Neobnovitelné zdroje Doplňte názvy neobnovitelných zdrojů. Doplňte názvy neobnovitelných zdrojů.

Fosilní paliva Vznikla před miliony let z e zbytků rostlin a živočichů, které byly vystaveny teplu a tlaku hluboko v zemské kůře. Existuje mnoho druhů fosilních paliv, např. ropa (benzín), zemní plyn a uhlí. Energetické suroviny

Fosilní paliva Nejcennější přírodní zdroj Odhadem 86 % energie pochází ze spalování fosilních paliv Hlavní zdroj znečištění ovzduší CO 2, SO 3, NO x Energetické suroviny

1.Jsou fosilní paliva obnovitelný zdroj? 2.Jaké jsou nevýhody využívání fosilních paliv jako zdroje energie? 3.Proč jsou fosilní paliva dobrým zdrojem energie? 4.Jak využíváte fosilní paliva vy? 5.Jaká znáte fosilní paliva? Otázky NE ZNEČIŠTĚNÍ OVZDUŠÍ VYSOKÁ VÝHŘEVNOST SPALOVÁNÍ V KAMNECH NEBO NÁDRŽÍCH ROPA, UHLÍ, ZEMNÍ PLYN, RAŠELINA

Černá až hnědá olejovitá kapalina, lehčí než voda Naleziště v okolí Perského zálivu, na Sahaře, v USA Dopravuje se pomocí tankerů a ropovodů Z ropy se vyrábí 1.Mazut - palivo 2.Uhlovodíkové plyny – palivo 3.Benzín – pohonná hmota 4.Nafta – pohonná hmota 5.Petrolej – palivo, svícení Ropa

Většinou provází ropu převažuje methan (75 a více %), provázený dalšími prvky např. dusíkem, CO 2 a vodní párou Užívá se jako palivo Přepravuje se plynovody Zemní plyn

Hořlavá hornina Vznikla přeměnami rostlinných zbytků před stovkami milionů let. Rozlišujeme uhlí hnědé, černé a antracit. Nejmladší je hnědé, nejstarší a energeticky nejhodnotnější je antracit. Využívá se jako palivo nebo chemická surovina Při jeho spalování se uvolňují oxidy síry, příčina kyselých dešťů. Uhlí

Umožňují určitou míru využívání, aniž se likviduje jejich zásoba. K jejich obnovování dochází díky přírodním procesům. Obnovitelné zdroje Doplňte názvy obnovitelných zdrojů.

Slunce nejbližší hvězda k Zemi. Přináší teplo a světlo. V některých oblastech světa, která jsou nejblíže k rovníku, mají více slunečního záření než ostatní. Sluneční energie

Sluneční paprsky jsou hnacím motorem života na Zemi. Každý organismus dostává energii přes fotosyntézu. 6 CO H 2 O -> C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O Intenzita jeho záření se mění v závislosti na ročním období, zeměpisné šířce, v noci nesvítí vůbec. Sluneční energie je nevyčerpatelná. Sluneční energie

Fotosyntéza Teplo Světlo Kyslík CO 2 Cukr Voda 6 CO H 2 O -> C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O Kyslík

Využití sluneční energie Jaké má sluneční energie praktické využití?

1.Odkud sluneční energii získáváme? 2.Kde můžeme sluneční energii nalézt? 3.Je solární energie obnovitelný zdroj? 4.Jak je možné využívat solární energii? 5.Jaké jsou nevýhody solární energie? Otázky ZE SLUNCE KDEKOLIV NA ZEMI ANO LZE JI POUŽÍT PRO GENEROVÁNÍ ELEKTŘINY A JE TO ZDROJ SVĚTLA A TEPLA NELZE VYUŽÍVAT V NOCI

Tvoří se nerovnoměrným zahříváním atmosféry. Některé oblasti světa, např. pobřežní jsou větrnější, protože terén v oblasti je relativně plochý a má málo překážek. Větrná energie neznečišťuje životní prostředí. Obnovitelný zdroj Nevýhodou je, že hyzdí krajinu. Prý mohou způsobit zmatení stěhovavých ptáků. Vítr

Využití větrné energie Jaké má větrná energie praktické využití?

1.Jak vzniká vítr? 2.Je vítr obnovitelný zdroj? 3.Jaké jsou nevýhody větrné energie? 4.Jaké je využití větru? Otázky NEROVNOMĚRNÝM ZAHŘÍVÁNÍM ATMOSFÉRY. ANO VÍTR NEFOUKÁ VŽDY POHON VĚTRNÝCH TURBÍN, PLACHETNIC

Myšlenková mapa Přírodní zdrojeNeobnovitelné Energ. suroviny (uhlí, ropa, zemní plyn) PlastyPaliva Minerály (rudy, písky, jíly) ObnovitelnéZvířataPotravaOblečení Rostliny (řasy, stromy, zelenina) Potrava a oblečení Energie Sluneční, větrná, vodní, geotermální

Nakreslete čáru od každé věci na levé straně k přírodním zdrojům, ze kterých vznikly. Obrázku může odpovídat více než jeden zdroj, najdete je všechny? Cvičení

Metodika Téma: Jak lidé využívají přírodu (Přírodní složky a oblasti Země) Autor: Petr Hlava Předmět: Zeměpis Ročník: šestý Anotace: Prezentace obsahující informace o zdrojích surovin (obnovitelných a neobnovitelných) aj. Připojeny jsou i názorné obrázky a odkazy na videa. Obsah: Výkladová prezentace je tvořena pro žáky šestého ročníku. Určena je pro frontální výuku a opakování. Materiál je doplněn pracovním listem. Použité materiály: Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia 6 ročník, Fraus, Plzeň, 2003.

Veškeré obrázky pochází z Zdroje