DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kodaň Karel Jurásek DÁNSKO.
Advertisements

Švédsko (Severní Evropa)
Norsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Švédsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Švédsko Zeměpis Moravec Jan, 6. A.
Švédsko Autor: Karel Burda.
Severní Evropa I Mgr. Petr Králík.
ŠVÉDSKO Vlajka Znak.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
Skandinávie Finsko – Helsinky Švédsko – Stockholm Norsko – Oslo
Švédsko Nela Kresanová 8.A
Finsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Š v é d s k o Konungariket Sverige
ŠVÉDSKO TEREZA SŮVOVÁ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Severní Evropa II Mgr. Petr Králík.
Norsko a Švédsko Z_120_Evropa_Norsko a Švédsko
Švédsko.
Poznej Evropu – Švédsko
obrázek je licencován za podmínek public domain
Finsko Suomen tasavalta.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_96.
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Švédsko.
Švédsko.
Finsko Finská republika Zastarale: Čuchonsko Finsky: Suomen Tasavalta
DÁNSKO.
Německo.
Švédsko Vít Kolaja.
Dánsko (Severní Evropa)
Finsko (Severní Evropa)
Finsko.
EVROPA – ÚVOD, REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
SEVERNÍ EVROPA Více ZDEZDE. Severní Evropa Norsko, Švédsko - Skandinávský poloostrov Finsko Island - ostrov Dánsko - Jutský poloostrov a ostrovy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Švédsko (EUPŠD9),
Č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev š kolyGymn á zium, Soběslav, Dr. Edvarda Bene š e 449/II K ó d materi á luVY_32_INOVACE_63_03 N á zev materi.
K A N A D A Druhá největší země světa VY_32_INOVACE_08_35 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy1 Ověření ve výuce: Třída:
ŠVÉDSKO CHARAKTERISTIKA hlavní město: Stockholm rozloha: km 2 počet obyvatel: jazyk: švédština náboženství: křesťanství HDI=0,885 (velmi.
Švédsko -Švédsko, které si od počátku dvacátého století zachovává neutralitu, patří k nejvyspělejším státům Evropy -Je hlavním producentem železa a oceli,
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_300 _Švédsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Švédsko TÉMATICKÝ CELEK: Evropa ČÍSLO.
Švédsko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/16_Severní Evropa Téma: Státy severní Evropy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_10_Švédsko Téma:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_274_Finsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
SEVERNÍ EVROPA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Švédsko Open Presentation.
VY_32_INOVACE_2B_19_SEVERNI_EVROPA ZEMĚPIS 8.ROČNÍK Severní Evropa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Poznej Evropu – Švédsko
ŠVÉDSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluRegionální geografie Švédska AutorPetra Stašicová Čejková Tematický okruhZeměpis – regionální geografie Evropy Ročník2. ročník vyššího gymnázia Vytvořeno AnotaceZkvalitnění výuky zeměpisu na MGO. Metodický pokynDUM je vytvořen v PowerPoint, k výuce je zapotřebí PC a dataprojektor nebo televize. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Švédské království 1.

 je jedním ze severských států na Skandinávském poloostrově v severní Evropě  hlavní město Oslo  poloha: 55°-70° severní šířky, 11°-18° východní délky  rozloha: km 2  počet obyvatel:  hustota osídlení: 21 obyvatel/km 2  měna: švédská koruna (SEK)  úřední jazyk: švédština

2.

 leží na východní části Skandinávského poloostrova, dělí se na tři části:  Norrland zabírá na severu asi 3/5 země, je to hornatá krajina s rozlehlými lesy a velkými zásobami rud (nejvyšší hora je Kebnekaise – 2123 m. n. m.)  Svealand má zvlněné hřebeny ledovcového původu a většinu z více než 90 tisíc švédských jezer  Götaland na jihu zahrnuje kamenité vrchoviny Smålandu a bohaté roviny Skåne  15 území leží za hranicí Severního polárního kruhu  největšími ostrovy jsou Gotland a Oland

3.

 leží na východní části Skandinávského poloostrova, dělí se na tři části  území Švédska je rozděleno na 290 komun a 21 regionů (na způsob našich krajů)  některé z nich byly součástí Švédska do roku 1634  Laponsko je jedinou provincií, která byla získána kolonizací

4.

 na jihu rostou dubové, bukové a habrové lesy, severněji pak smrkové a borovicové lesy (2/3 rozlohy pokrývají lesy)  na jihu se vyskytují rašeliniště  v nejvyšších polohách jsou zakrslé břízy a kosodřevina  na severu se žijí losi, sobi, jeleni, medvědi a rosomáci, v polárních oblastech lišky, fauna je bohatá také na ptactvo  rozšířen je sportovní lov a rybolov

5.

 velké teplotní rozdíly mezi severem a jihem (7-9˚)  ovlivňováno Golfským proudem, mírné deštivé zimy a chladná léta  botanický záliv z velké části zamrzá  sněhová pokrývka je na horách osm měsíců v roce, v nížinách jen měsíc  nejvyšší srážky jsou v horách nejblíže moři (kolem 2000 mm)

6.

 švédské řeky ústí většinou do Botnického zálivu (torne, Kalix, Lule, Skellefte, Ume, Indals, Ljusnan a Dal)  na horním toku každé z nich je přirozené nebo umělé jezero  jediná řeka Gota, vytéká z jezera Vanern, ústí do průlivu Kattegat  jezera tvoří přes 7 % plochy  největšími jsou Vanern, Vattern  pobřeží Baltu a Botnického zálivu je členité a skalnaté

7.

 velmi důležité je lesní hospodářství a těžba dřeva (lesy pokrývají 62 % plochy země)  zemědělsky využívaná půda je pouze na jihu země, pěstuje se cukrovka, pšenice, oves a brambory  chov skotu a prasat, rybolov pokrývá domácí spotřebu  těžba železné rudy, zinku, olova, mědi a wolframu  nejdůležitější průmyslové odvětvi je dopravní strojírenství (Volvo, Saab, Scania), produkce lodí a zpracování dřeva  tradiční je výroba oceli  Švédsko patří k nejvíce automobilizovaným zemím světa, leteckou dopravu zabezpečuje společnost SAS

8.

 konstituční monarchie, král má pouze reprezentativní funkci  národnostně a kulturně jednotná země, 90,4 % tvoří Švédové, 2,4 % Finové, pak ostatní  hustota 29 obyv./km 2  náboženství: 88,2 % luteráni, ostatní křesťané 1,6 %, pentakostalisté (hnutí v rámci evangelického křesťanství) 1,2 %, ostatní 9 %

9.

 6. století – centrem země byla Uppsala  7. stol. – dobyvačné války Vikingů do Pobaltí  1523 – Gustav I. Vasa založil novou královskou dynastii, vládla do r  1809 bylo definitivně ztraceno území Finska  v obou světových válkách bylo Švédsko neutrální  1. světová-neutrální, 2. světová obsazeno Němci  je členem OSN, není členem NATO

10.

 Alfred Bernhard Nobel byl švédský chemik, vynálezce dynamitu a díky němu byla později také založena Nobelova cena. Na jeho počest byl po něm pojmenován chemický prvek nobelium  ze švédským sportů patří k nejúspěšnějším po florbal, lední hokej, tenis a běžecké lyžování  mezi švédské světově úspěšné firmy patří H&M, IKEA, Sony Ericsson

11.

 Jaké je státní zřízení a hlavní město Švédska?  Jaký je nejvyšší bod Švédska?  Jaké jsou hlavní hospodářské odvětví Švédska?  Co je to Vanern?  Vyjmenuj pět největších švédských měst.  Jmenuj významné švédské firmy, sportovce, hudební skupiny…

 Pro....., město rozkládající se na 14 ostrovech mezi.....jezerem a.....mořem je typické spojení vody a světla. Základ města byl položen před 750 lety. Protože si..... Již 150 let zachovává neutralitu, bez válečných konfliktů, stal se..... jednou z nejhezčích evropských metropolí.

 BATEMAN, Graham. Encyklopedie Zeměpis světa. 1. vyd. Praha: Columbus, 1999, 512 s. ISBN  BATEMAN, Graham. Lexikon zemí světa. 2. vyd. Praha: Kartografie, 2002, 168 s. ISBN  Toulky světem: pozoruhodná místa pěti kontinentů. 3. vyd. Překlad Martina Vojtová. Čestlice: Rebo, 2008, 416 s. ISBN  Sweden [online], poslední aktualizace 3. prosince :13 [cit ], Wikipedia. Dostupné z WWW:  Sweden [online], poslední aktualizace 3. prosince :13 [cit ], Wikipedia. Dostupné z WWW:

 (1) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: weden.svg  (2) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Sweden.svg

 (3) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: pe/physical-map-of-Sweden.gif  (4) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: pe/Swedish-political-map.gif

 (5) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: biskoj%C3%A5kka.jpg  (6) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: strolling_reindeer.jpg

 (7) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: 4larsee.jpg  (8) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: e_Elmhult.jpg

 (9) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: arl_XVI_Gustaf_at_National_Day_2009.jpg  (10) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: bel_adjusted.jpg

 (11) Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: _XVI_Gustaf_at_National_Day_2009.jpg