Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Erich Maria REMARQUE (Im Westen nichts Neues)
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Světová literatura po 1. svět. válce
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Erich Maria Remarque Na západní frontě klid
Gramatika Vypravování
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Světová próza v 1. polovině 20. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ světová válka Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaroslav Hašek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Naturalismus v české literatuře
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
1.Svetová vojna v dielach autorov európskej literatúry
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Zahraniční literatura 20. století R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Ericha Marii Remarqua Na západní frontě klid. Orientačně seznamuje s autorovým životem, jeho dalším dílem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 3. ročníku střední školy – světová literatura reagující na 1. světovou válku. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 40 – 45 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

Erich Maria Remarque Na západní frontě klid

DAS BUNDESARCHIV. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: R04034,_Erich_Maria_Remarque.jpg HUFFSTUTTER, Robert. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5/sizes/o/in/photostream/

vlastním jménem Erich Paul Remark německý spisovatel, volně se řadí do „ztracené generace“ (i když nebyl Američan) zúčastnil se 1. sv. války (odveden v 18 letech) vystřídal řadu zaměstnání (prodavač náhrobků, sportovní novinář, účetní, varhanář, učitel, reklamní poradce, automobilový závodník) ve 30. letech byl zbaven německého občanství a emigroval do USA ve svých dílech často zachycuje život německých vojáků v zákopech a problematiku poválečného návratu do běžného života

Tvorba Cesta zpátky – volné pokračování NZFK, vojáci se vracejí zpět domů a pokouší se začlenit zpět do společnosti. Děj je rozčleněn do řady epizod, ve kterých vypravěč Arnošt popisuje tragické osudy přátel a retrospektivně vzpomíná na válku. Tři kamarádi – román o poválečném přátelství třech kamarádů (Robby, Otto, Gottfried), kteří se snaží přežívat v meziválečném Německu. Černý obelisk – příběh z období, kdy v Německu vrcholila hospodářská krize (1923). Hlavní hrdina Ludvík hledá smysl života v poválečném Německu.

Tvorba Čas žít, čas umírat – problematika poválečného návratu do zničeného Německa Vítězný oblouk – román odehrávající se v Paříži těsně před německou okupací. Lékař Ravic se skrývá ve Francii a chce se pomstít nacistovi, který ho týral. Nebe nezná vyvolených – milostný román na pozadí automobilových závodů Noc v Lisabonu, Miluj bližního svého – romány o lidech prchajících z nacistického Německa

Na západní frontě klid TOWNSEND, Paul. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Celková charakteristika protiválečný román pojednávající o generaci zničené první světovou válkou autor popisuje své vlastní pocity a vzpomínky, nezaměřuje se na hrdinské činy a akce, ale na nesmyslnost a krutost celé války volným pokračováním je román Cesta zpátky

Charakteristika postav Pavel Bäumer, hlavní hrdina a vypravěč příběhu, který spolu se spolužáky pod vlivem propagandy dobrovolně vstupuje do armády. Mladý, důvěryhodný student, který se vlivem války mění v muže. Stanislav Katczinsky – „hlava“ vojáků, starší, mazaný, vždy dokáže sehnat něco k jídlu další postavy Haie Westhus (kopáč rašeliny), Deterding (sedlák), Tjaden, Albert Kropp, šikovatel Himmelstoss, František Kemmerich, učitel Kantorek

Děj a kompozice vyprávění v ich-formě s restrospektivními částmi, střídají se dějové pasáže s úvahovými (o zbytečnosti války) Kamarádi ze školy na podnět svého učitele tělocviku rukují na frontu. Nejprve se dostávají do výcvikového tábora a poté odcházejí do války. Autor popisuje drastické podmínky vojáků při budování zákopů i zážitky z útoků a přímých bojů (např. využití plynu). Nesmyslnost všeho zabíjení si hlavní hrdina uvědomí ve chvíli, kdy zabije francouzského vojáka. Vojáci jeden po druhém umírají a závěr románu tvoří stručné sdělení o smrti hlavního hrdiny.

Jazyk a styl přímé vyjadřování, užití hovorového jazyka, vulgarismů, slangových výrazů (armádních a vojenských) v závěru je ich-forma nahrazena er-formou

Okolnosti vzniku díla a jeho vliv autor popisuje své vlastní vzpomínky podle Remarqueova románu byl v roce 1979 natočen stejnojmenný film (natáčelo se v Československu nedaleko Mostu)

Zdroje: AL]., [autorsky zpracovali Lukáš Andree... et]. Literatura pro 3. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, ISBN AL], [Otakar Slanař... et]. Obsahy a rozbory děl: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, ISBN