Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/01.0037 Autor: Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
Advertisements

Rovnoběžník a lichoběžník
TROJÚHELNÍK Aneb, jak na něj…
ROVINNÉ ÚTVARY OPAKOVÁNÍ Jana Kubíčková Anna Szymeczková Ročník: 4.
Užití Pythagorovy věty – 5. část
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
POZNÁMKY ve formátu PDF
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obsah (čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník)
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Autor: Mgr. Lenka Šedová
POZNÁMKY ve formátu PDF
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Obvod (trojúhelník, obdélník, čtverec)
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
Obsahy základních obrazců
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník DUM číslo: 08 Trojúhelník Planimetrie - trojúhelník Integrovaná střední.
MNOHOÚHELNÍKY DRUHY TROJÚHELNÍKŮ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
OBVOD TROJÚHELNÍKU.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Obvody základních obrazců
Výpočty v rovinných obrazcích
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Jehlan výpočet povrchu
VY_42_INOVACE_110_PYTHAGOROVA VĚTA V ROVINĚ 1. ČÁST Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Obvody a obsahy rovinných útvarů.
Obvod a obsah trojúhelníku
25.
Čtyřúhelníky: OBECNÝ ČTYŘÚHELNÍK ROVNOBĚŽNÍKY OBDÉLNÍK ČTVEREC
24..
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
OBVOD ROVNOBĚŽNÍKU: Obvod rovnoběžníku vypočítáme jako součet délek všech jeho stran: a)obvod čtverce a kosočtverce (mají všechny strany stejně dlouhé)
2. stupeň SYMBOLIKA I.. Čtverec: Obvod čtverce: o = 4.a Obsah čtverce: S = a.a S = a 2.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová BRAINSTORMING VŠECHNY OBRÁZKY BY SE DALY SHRNOUT DO JEDNOHO TÉMATU KONSTRUKCE.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Obvod a obsah lichoběžníku Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_29_M7_lichobeznik_obvod_obsah.
Obvod a obsah trojúhelníku Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_069_Obvod a obsah trojúhelníku.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Výpočet obsahu rovnoběžníku
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
TÉMA: Obvod trojúhelníku
Název školy: Základní škola Městec Králové
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Výpočty v rovinných obrazcích
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr. Milan Královič Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace Struhlovsko 1795, Hranice

Co je trojúhelník? Trojúhelník je rovinný geometrický útvar určený třemi body, které neleží v jedné přímce. A B C A,B,C …. jsou vrcholy trojúhelníku a b c a,b,c …. jsou strany trojúhelníku

Obvod trojúhelníku Obvod tvoří všechny strany trojúhelníku. Proto jej získáme jako jejich součet. A B C a + b + c a b c Značí se malým písmenem o. o = a + b + c

Obsah trojúhelníku Obsah trojúhelníku si odvodíme z obsahu obdélníku. A B CD a b Obsah obdélníka : S = a · b Úhlopříčkou AC si rozdělíme obdélník na dva stejné trojúhelníky. Jak vidím z obrázku, obsah trojúhelníku ABC je roven polovině obsahu obdélníka. S= a. b a. b 2

Obsah trojúhelníku Jak tedy vypočítám obsah trojúhelníku? A B CD a b S= a. b a. b 2 V našem trojúhelníku platí: Strana a je výškou ke straně b a naopak. Obsah trojúhelníku tedy vypočítám jako polovinu součinu strany trojúhelníku (základny) a k ní příslušné výšky. z. v z z. v z

Obsah trojúhelníku Trojúhelník má tři výšky a k nim tři příslušné strany (základny). Pro výpočet obsahu mám tedy tři varianty vzorce. AB C a b c vcvc vava vbvb V S= a. v a a. v a 2 S= b. v b b. v b 2 S= c. v c c. v c 2

Procvičování Př.: Vypočítej obvod rovnoramenného trojúhelníku s ramenem délky 90 mm a základnou 7 cm. AB C 90 mm 7 cm o = a + b + c o = Délky stran musím dosadit ve stejné jednotce. o = 25 cm

Procvičování Př.: Vypočítej délku strany rovnostranného trojúhelníku, který má obvod 25,2 cm. AB C aa a o = a + a + a 25,2 = a + a + a a = 25,2 : 3 a = 8,4 cm

Procvičování Př.: Rovnoramenný trojúhelník má obvod 10,8 dm a délku ramene 37 cm. Urči délku jeho základny. AB C 37 cm c o = a + b + c 108 = c 108 = 74 + c c = 34 cm c =

Procvičování Př.: Vypočítej obsah trojúhelníku ABC je-li: a = 7 cm, b = 50 mm, v a = 0,4 dm. a = 7 cm b = 5 cm v a = 4 cm S =? S= a. v a a. v a 2 S= S= cm 2 cm 2

Procvičování Př.: Trojúhelník má obsah 13,5 cm 2. Urči délku strany a, je-li výška na stranu a v a = 4,5 cm. a = ? v a = 4,5 cm S = 13,5 cm 2 S= a. v a a. v a 2 13,5= a. 4,5 a. 4,5 2 27= a. 4,5 a. 4,5 a= 27 : 4,5 27 : 4,5 a = 6 cm / · 2

Procvičování Př.: Vypočítej obsah zastavěné plochy pozemku. 24 m 30 m 18 m 26,8 m Pozemek si rozdělím na dvě části. S1S1 S2S2 S1S1 =a. b S1S1 =18. 24=432 m 2 S2S = = 144 m 2 S = S 1 + S 2 = =576 m