Autor: Mgr. Radek Martinák Kužel – popis, praktické využití Kuželové vrtáky Kornout do školy Kornout na zmrzlinu Kužely na silnici Ještěd Elektronické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

* Kužel Matematika – 9. ročník *.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Rotační kužel - výpočet objemu
Kužel Objem a povrch.
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
Povrchy a objemy těles.
Rotační válec Síť, povrch, objem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
síť, objem, povrch opakování
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
58.1 Povrch jehlanu, kužele, koule
Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Pythagorova věta v prostoru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
* Objem válce Matematika – 8. ročník *
Válec.
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
Tělesa Užití goniometrických funkcí
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pravidelný n-boký hranol - příklady
Vyjádření neznámé ze vzorce
Neznámá ze vzorce. Vypočtěte výšku c kvádru o objemu V = 300 cm 3, když a = 3 cm, b = 2 cm a = 5 cm, b = 10 cm a = 4 cm, b = 5 cm a = 6 cm, b = 2 cm délky.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_14_MII_ROTAČNÍ VÁLEC.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Obvod rovinných obrazců Pojmenuj geometrické tvary a urči kolik mají.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Autor: Mgr. Radek Martinák Kruh – popis, praktické využití Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Rovnoběžník Jaká je plocha střechy?Kolik látky je potřeba na zhotovení.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Objem a povrch válce – použití v praxi Kolik litrů nafty je v plném sudu?
Autor: Mgr. Radek Martinák Válec – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
VY_12_INOVACE_Pel_III_21 Objem jehlanu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
VY_12_INOVACE_Pel_III_23 Kužel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Koule – popis, praktické úlohy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Rotační válec Síť, povrch, objem
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Základní geometrické rovinné útvary 1
Tělesa –čtyřboký hranol
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Kružnice – popis, praktické úlohy
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Rotační válec Síť, povrch, objem
Rotační válec Síť, povrch, objem
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
Válec.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Radek Martinák Kužel – popis, praktické využití Kuželové vrtáky Kornout do školy Kornout na zmrzlinu Kužely na silnici Ještěd Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Popis kuželu Délka úsečky spojující vrchol kuželu s obvodem podstavy je strana kuželu = s Délka kolmice spojující vrchol kuželu se středem podstavy = výška kuželu v k Kužel je útvar v prostoru, tedy má svůj objem (V) a povrch (S) Plášť = „trojúhelník“ s obvod podstavy o = 2.. r  Obsah = 2.. r. s / 2 =. r. s ( obsah trojúhelníku = strana x výška/2 )  Podstava = kruh Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Před výpočty Co už víme: obsah podstavy ( kruhu): S =. r 2  . obvod kruhu o = 2.. r  poloměr podstavy je polovina průměru podstavy r = d : 2 !!! Pythagorova věta!!! : s 2 = v k 2 + r 2 s vkvk r objem V k = 1 / 3. obsahu podstavy x výška kuželu povrch S k = obsah podstavy + obsah pláště Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Postup řešení úloh na výpočet objemu a povrchu kuželu 1. Načrtni si kužel, vyznač si zadané veličiny 2. Výpis veličin pomocí symbolů (r,d,s,S,V,v k ), jejich hodnoty, úprava jednotek 3. Určení typu výpočtu : objem, povrch 4. Úvaha : počítáme v úloze celý objem, celý povrch? 5. Výpočet s použitím vzorce ( úplný, případně upravený ) 6. Podtržení výsledku, jednotka počítané veličiny Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Výpočet objemu a povrchu kuželu d = 50cm, tedy r = 25 cm = 0,25 m! Urči objem a povrch kuželu (m 3, m 2 ), má-li průměr podstavy 50 cm a výšku 1m. V k = 1/3. 3,14. 0, s 2 = r 2 + v k 2 V k = 0,0218 m 3 V = ?v k = 1 m S k = 3,14. 0,25. 0,25 + 3,14. 0,25. 1,0625 V k = 1 / 3.. r 2. v k  S = ? S k =. r 2 +. r. s   s vkvk r s 2 = 0, s = 1,0625 m S k = 1,03 m 2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Praktické využití úloh na objem a povrch kuželu d = 500 cm, tedy r = 250 cm = 2,5m! Kolik hl vody je v nádrži tvaru kuželu o průměru podstavy 500 cm, je-li hluboká 20 m? Kolik m 2 má plochu vnitřek nádrže, je-li nádrž otevřená? V k = 10m s = 10,3 m (Pythagorova věta!) V k = 1 / 3.. r 2. v k  V k = 1 / 3. 3,14. 2, V k = 65,4 m 3 = 654 hl S k =. r 2 +. r. s   !Bez podstavy, tedy S k =. r. s  S k = 3,14. 2,5. 10,3 S k = 80,855 m 2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

circular = kruhový A right circular cone and an oblique circular cone. right = rovný, kolmý cone = kužel, kornout oblique = kosý, šikmý Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Urči, kolik plechovek barvy se musí koupit, je-li třeba natřít střechu kostela tvaru kuželu o průměru 5m a výšce 10m? Nátěr je třeba provést 2 krát. Kolik litrů zmrzliny je třeba na naplnění 500 kornoutů po okraj, mají-li průměr 5 cm a jsou hluboké 15 cm? Vypočítej, nezapomeň na náčrtek. Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika

Použité zdroje: http//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Cone_3d.png Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika