Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A 20_Spojky Téma: Německá gramatika pro 8. a 9. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba vět - slovosled
Advertisements

Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Temporalsätze/A Střední odborná škola Otrokovice
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
Wir werden heute lange schlafen.Budeme dnes dlouho spát. Er wird morgen um 6 Uhr aufstehen.Bude zítra vstávat v 6 hodin. Ich werde dort pünktlich sein.Budu.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA2_05
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Digitální učební materiál
Význam způsobových sloves, slovosled
Německá gramatika – slovosled
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
Der Finalsatz.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Lektion 9 Die Polizei – dein Freund und Helfer (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
V EDLEJŠÍ VĚTY /N EBENSÄTZE PhDr. Jarmila Janoušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
DEUTSCH MIT MAX LEKTION 8 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_34_Německý jazyk_způsobová slovesa Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Erfindungen und Erfinder.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 11: Wie bleibe ich fit? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Medien TémaNepřímá otázka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_168_VEDLEJŠÍ VĚTY, SPOJKA WEIL Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Préteritum sloves haben, sein, werden VY_32_INOVACE_02-17 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_NJ_22.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A16_Perfektum pravidelných sloves Téma: Německá gramatika.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.12_souveti_souradne_spojka _deshalb Datum :
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Zápor v německé větě VY_32_INOVACE_02-03 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_459 Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A11_Préteritum způsobových sloves Téma: Německá gramatika.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_12_Konjunktionen_IB TEMA:Jazyková kompetence.
Předložky se 4. pádem VY_32_INOVACE_02-08 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
SPOJKY SOUŘADNÉ - spojují jen věty hlavní. Souřadicí spojky neovlivňující slovosled věty UND - a ABER - ale ODER - nebo SONDERN - ale, nýbrž DENN - neboť.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Anotace: Německý jazyk pro 9. ročník Souvětí souřadné se spojkou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Konjugation der Hilfsverben
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Die Syntax II – věty oznamovací Nepřímý pořádek slov
Préteritum pomocných sloves
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tvoření otázek v němčině
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A 20_Spojky Téma: Německá gramatika pro 8. a 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Mgr. Lenka Kudrnová

spojují dvě hlavní nebo dvě vedlejší věty nikdy nespojují větu hlavní a větu vedlejší 1. spojky, které nemění slovosled aber ale aber ale sondern nýbrž sondern nýbrž und a und a denn neboť denn neboť oder nebo oder nebo

Meine Mutti hat den Taller gekauft, denn es war bilig. Maminka koupila talíř, neboť byl levný. Wir waren zu Hause, aber wir haben ins Kino gehen möchten. Byli jsme doma, ale chtěli jsme jít do kina. Heute gehen wir in die Schule und morgen fahren wir nach Prag. Dnes jdeme do školy a zítra jedeme do Prahy.

2. spojky, které mění slovosled sonst jinak sonst jinak deshalb proto deshalb proto darum proto (důvod) darum proto (důvod) trotzdem přece, přesto trotzdem přece, přesto

po těchto spojkách následuje nepřímý slovosled – sloveso je na prvním místě Wir möchten uns ein Auto kaufen, deshalb sparen wir. Chtěli bychom si koupit auto, proto šetříme. Wir sparen schon lange Zeit, trotzdem haben wir immer wenig Geld. Šetříme už dlouho, přesto máme stále málo peněz.

uvozují větu vedlejší, která je závislá na větě hlavní ve větě, která začíná spojkou, používáme rámcový slovosled – určité sloveso až na konci věty dass že dass že weil protože weil protože obwohl ačkoliv obwohl ačkoliv damit aby damit aby

Er kann nicht mitgehen, weil er nicht hier ist. Nemůže jít s námi, protože tu není. Er hofft, dass Eva bald kommt. Doufá, že Eva přijde brzy. Er hilft uns, damit wir es schaffen. Pomáhá nám, abychom to stihli.

uvozují věty vedlejší časové ve větě, která začíná spojkou, používáme rámcový slovosled – určité sloveso až na konci věty spojka als se používá, pokud se jedná o jednorázový, neopakovaný děj v minulosti, ve všech ostatních případech používáme spojku wenn ve větě hlavní, pokud následuje po větě vedlejší, se objevuje nepřímý slovosled – nejprve přísudek, pak podmět

nachdem poté co nachdem poté co als když als když sooft tak často sooft tak často während během während během sobald tak brzy sobald tak brzy wenn když wenn když bevor dříve než bevor dříve než

Als ich klein war, war ich in Deutschland. Když jsem byl malý, byl jsem v Německu. Wenn ich ihn besuchte, nahm ich sein Buch mit. Když jsem ho navštívil, vzal jsem jeho knihu s sebou. Nachdem ich nach Hause gekommen war, machte ich die Hausaufgaben. Poté co jsem přišel domů, udělal jsem si domácí úkoly.

entweder-oder buď-nebo entweder-oder buď-nebo nicht nur- sondern auch nejen-ale také nicht nur- sondern auch nejen-ale také zwar-aber sice-ale zwar-aber sice-ale sowohl-als auch jak-tak sowohl-als auch jak-tak weder-noch ani-ani weder-noch ani-ani

entweder – oder po entweder může být přímý i nepřímý slovosled ve větách s pomocným nebo způsobovým slovesem, může být entweder na začátku věty, nebo až za tímto slovesem po oder následuje přímý pořádek slov Entweder habe ich mein Buch verloren, oder habe ich es zu Hause gelassen. Buď jsem knihu ztratil, nebo jsem ji nechal doma.

weder – noch je-li věta v perfektu, může být weder na začátku věty, nebo až za pomocným nebo způsobovým slovesem po noch je vždy nepřímý slovosled Weder hat man mir meine Tasche gestohlen, noch habe ich sie verloren. Ani tašku mi neukradli, ani jsem ji neztratil.

zwar – aber zwar může být na začátku věty, pak má věta nepřímý pořádek slov, nebo až za slovesem Zwar hast du recht, aber wir müssen es noch einmal machen. Sice máš pravdu, ale musíme to udělat ještě jednou.

nicht nur – sondern auch po sondern následuje vždy přímý slovosled v perfektu můžeme vynechat podmět a pomocné sloveso, pokud je stejné jako v hlavní větě Nicht nur er, sondern auch sie war da. Nejen on, ale také ona tu byla.

sowohl – als auch Sowohl er als auch sie haben danach gefragt. Jak on tak i ona se na to ptali. Ich habe sowohl Deutsch als auch Spanisch gesprochen. Mluvil jsem jak německy tak i španělsky.

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve tříděIX. A, IX. B Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborCizí jazyk TémaNěmecká gramatika pro 8. a 9. ročník Název Spojky Klíčová slovaSpojky souřadicí, podřadicí, spojky časové, podvojné

ANOTACE 1)Výklad Jedná se o materiál určený k výkladu gramatického učiva – spojek při výuce německého jazyka v devátém ročníku ZŠ. Tento materiál slouží k seznámení se se základními spojkami a jejich použitím. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba, obrázek vložen z otevřené galerie