Typová činnost složek IZS při společném zásahu při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici STČ 10/IZS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Integrovaný záchranný systém v Moravskoslezském kraji
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Být velitelem neznamená být diktátorem. Velitelem se nestává ten, kdo umí nejlépe křičet, ale ten kdo umí nejlépe poradit, pomoci, pochopit Velitel družstva.
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
První pomoc Přivolání pomoci z okolí
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Představení cvičení „ZÓNA 2013“. Hasičský záchranný sbor ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
DOPRAVNÍ NEHODA STČ 08/IZS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Zdolávání mimořádných událostí Oznámení o uložení nebo nálezu výbušniny nebo výbušného systému STČ – 03/IZS.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ Aktualizace dne:
Řešení mimořádných událostí Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového řízení 1 Školení starostů obcí.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Zásah složek IZS v podmínkách rozsáhlých policejních opatření pro udržení veřejného pořádku při technopárty STČ – 06/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Technické prostředky v požární ochraně Motorové řetězové a rozbrušovací pily v požární ochraně.
Typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu „LETECKÁ NEHODA“ STČ – 04/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Záchrana pohřešovaných osob - pátrací akce v terénu STČ – 07/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
Havarijní plán kraje.
Technické prostředky v požární ochraně
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Třídění raněných metodou START
Dotace Jihomoravského kraje Vodní záchranné službě Českého červeného kříže 10. srpna 2011.
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Technické prostředky v požární ochraně
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Technické prostředky v požární ochraně
Jednotky požární ochrany
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Typová činnost složek IZS při společném zásahu při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici STČ 10/IZS

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu 08_03_32_INOVACE_15

Předmět: Zdolávání mimořádných událostí Ročník: 2. Jméno autora: Ing.jaromír Šindler Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace :Prezentace seznamuje žáky s činností složek IZS a orgánů krizového řízení v případě zastavení provozu na dálnici a ohrožení osob v kolonách vozidel vlivem klimatických podmínek nebo jiných ohrožení Klíčová slova:sjízdnost silnice, Národní dopravní a informační centrum, správce komunikace, regulace dopravy, odklon dopravy

Charakter a druh mimořádné události jedna nebo více MU (např. dopravní nehoda, stavební havárie mostu, sesuv půdy nebo bahna), které způsobí na jednom nebo více místech úplné zastavení provozu na dálnici zvýšená nebo vysoká intenzita provozu v okamžiku vzniku MU, nebo špatné povětrnostní podmínky s negativním vlivem na sjízdnost dálnice

Charakter a druh mimořádné události velká vzdálenost od místa přerušení provozu k poslednímu předcházejícímu výjezdu z dálnice způsobí rychlé vytvoření dlouhé kolony vozidel dříve, než je možno informace o situaci na místě přerušeného provozu ověřit a varovat řidiče prostřednictvím Národního dopravního informačního a řídicího centra

Charakter a druh mimořádné události náhlé mimořádně nepříznivé povětrnostní podmínky nebo jevy, tzv. kalamitní situace (zejména husté sněžení, namrzající deště, extrémní mrazy nebo horka, tma v kombinaci s hustou mlhou, bílá tma apod.) odklonové trasy po komunikacích nižších tříd jsou obtížně sjízdné nebo nesjízdné.

Charakter a druh mimořádné události Při působení těchto faktorů se na dálnici vytvoří kolona stojících vozidel. Vzhledem k předpokládané době potřebné pro odstranění nebo odeznění příčin nebo následků MU a s ohledem na možnosti posádek stojících v koloně (omezené množství pohonných hmot ve vozidle, absence nebo nedostatek tekutin, léků, teplých oděvů při nízkých teplotách, hromadná přeprava osob, zvířat) lze důvodně předpokládat ohrožení přepravovaných osob na životě (např. zdravotní indispozice a ztížená možnost poskytnutí lékařské pomoci),zdraví (např. působením vysokých nebo nízkých teplot) nebo majetku (např. zvířata). Přitom dálnice svým stavebně technickým provedením a pravidly provozu neumožňuje silničním motorovým vozidlům prosté otočení do protisměru a odjezd.

Opatření při snížené plynulosti provozu na dálnici k zabránění úplného zastavení provozu předání informace o situaci včetně průběžné aktualizace do NDIC; Odpovídá - PČR, správci komunikací NDIC – Národní dopravní informační a řídicí centrum

Opatření při snížené plynulosti provozu na dálnici k zabránění úplného zastavení provozu varování řidičů prostřednictvím informačních systémů, liniového řízení provozu, veřejných sdělovacích prostředků, služeb telekomunikačních operátorů, internetu, informačních systémů dopravců a přepravců, atd.; Odpovídá – NDIC,

Opatření při snížené plynulosti provozu na dálnici k zabránění úplného zastavení provozu předávání a sdílení informací s ostatními složkami IZS, orgány, organizacemi a institucemi veřejné správy; Odpovídá – NDIC, přechod na udržování sjízdnosti alespoň jednoho jízdního pruhu; Odpovídá - ŘSD ČR - SSÚD,

Opatření při snížené plynulosti provozu na dálnici k zabránění úplného zastavení provozu požádání o výpomoc technikou Správ údržby silnic (dále jen „SÚS“); jen výjimečně - odpovídá ŘSD ČRSSÚD, které žádá krajský úřad, dočasné omezení provozu (např. odstavení nákladních vozidel) před problematickým úsekem; Odpovídá- PČR a ŘSD ČR-SSÚD,

Opatření při uvolňování dálnice se zastaveným provozem a souběžně se zhoršující sjízdností dálnice regulace dopravy; Odpovídá – PČR, odklon vybraných dopravních prostředků Odpovídá - PČR v součinnosti s ŘSD ČR, uzavření protisměrného pásu pro možnost průjezdu zásahové techniky složek IZS k místu MU; Odpovídá - PČR, ŘSD ČR-SSÚD, označování dopravních nehod přechodným dopravním značením, zejména mobilními prostředky, Odpovídá – ŘSD ČR-SSÚD, řešení dopravních nehod bez zranění a bez nutnosti technického zásahu; Odpovídá – PČR, je-li na místo povolána, řízení a provádění záchranných a likvidačních prací základních složek IZS na místě společného zásahu u dopravních nehod se zraněním (bez nutnosti technického zásahu); Odpovídá - PČR se ZZS

Opatření při uvolňování dálnice se zastaveným provozem a souběžně se zhoršující sjízdností dálnice řízení a provádění záchranných a likvidačních prací základních složek IZS na místě společného zásahu – u dopravních nehod (s nutností technického zásahu) podle typových činností STČ 08/IZS a STČ 09/IZS; Odpovídá – velitel zásahu IZS -příslušník HZS ČR, povolávání odtahových a dalších služeb pro odtah vozidel; Odpovídá – PČR v součinnosti s ŘSD ČRSSÚD, vyžadování potřebné těžké techniky pro vyproštění vozidel nebo vyžadování smluvní věcné pomoci za stejným účelem; Odpovídá – velitel zásahu IZS -příslušník HZS ČR, provádění dalších činností vedoucích k odstranění příčin MU (nepříznivých faktorů); Odpovídá – velitel zásahu IZS -příslušník HZS ČR, vyžadování týlových prostředků pro zajištění péče pro zasahující záchranáře; Odpovídá - velitel zásahu příslušník HZS ČR,

Opatření na pomoc ohroženým osobám ve vozidlech stojících v koloně vozidel poskytnutí informací řidičům vozidel dostupnými sdělovacími prostředky (např. rozhlasové relace) nebo dalšími prostředky pro spojení a informování; Odpovídá - NDIC za spolupráce ŘSD ČR, PČR, HZS ČR, poskytnutí tísňových informací nezbytných pro přijetí ochranných opatření pro obyvatelstvo, případně zřízení informační linky; Odpovídá - HZS ČR, uzavření protisměrných jízdních pruhů nebo jednoho jízdního pruhu ve stejném směru jízdy ve prospěch zásahové techniky a pro opatření na ochranu obyvatelstva (např. pro zajištění evakuace nebo nouzového zásobování); Odpovídá – PČR v součinnosti s HZS ČR, ŘSD ČR - SSÚD, úplné zastavení provozu na dálnici (uzavření nájezdů, odstavování vozidel na předem vytipovaných místech nebo mimo dálnici (např. blízká města nebo obce); Odpovídá - PČR v součinnosti s ŘSD ČRSSÚD, starosty obcí a KrÚ,

Opatření na pomoc ohroženým osobám ve vozidlech stojících v koloně vozidel provedení selektivní evakuace (např. děti z autobusů); Odpovídá - HZS ČR, přístup ke koloně stojících vozidel terénem mimo dálnici (přivezení materiálu, odvoz osob); Odpovídá -HZS ČR, zajištění nouzového přežití bezprostředně ohroženým osobám; např. přistavení vytápěných autobusů, ubytování v okolních obcích, deky (krajní případy); Odpovídá - HZS ČR v součinnosti se starosty obcí a KrÚ, zajištění nouzového zásobování vozidel pohonnými hmotami pro umožnění odjezdu z místa; Odpovídá -HZS ČR,

Opatření na pomoc ohroženým osobám ve vozidlech stojících v koloně vozidel vyvedení vozidel ze zastavených jízdních pruhů: otočením a jízdou protisměrně v zastaveném jízdním pruhu/pruzích, nebo mezi těmito jízdními pruhy k nejbližšímu výjezdu; na místě určeném k přejezdu středního dělícího pásu do jízdního pruhu/pruhů v protisměru;(např.otáčení vozidel údržby) ze zastaveného směru po odstranění odnímatelných svodidel; na předem vytipovaném místě k přejezdu středního dělícího pásu do jízdního pruhu/pruhů v protisměru ze zastaveného směru po odstranění svodidel středního dělícího pásu (do 3,5 tuny bez omezení, nad 3,5 tuny po zpevnění dělícího pásu, není-li zpevněn) Odpovídá - HZS ČR, za spolupráce PČR, ŘSD ČR-SSÚD,

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu Koordinace záchranných nebo likvidačních prací dvou a více složek IZS (např. dopravní nehody se zraněním, ale bez potřeby vyprošťování), je prováděna zpravidla v 1. stupni poplachu složek IZS.

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu Pokud je zastavení provozu způsobeno působením nepříznivých faktorů (např. dopravní nehodou nebo jinou MU) a odstranění jejich příčin nebo následků vyžaduje provedení záchranných a likvidačních prací je velitelem zásahu na místě MU určený velitel jednotky PO, který velí jednotkám PO a dalším silám a prostředkům složek IZS podílejícím se na zásahu.

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu Činnost sil a prostředků IZS na operační úrovni koordinuje OPIS zejména v případech více MU na různých místech. Síly a prostředky ŘSD ČR (např. mobilní prostředky) potřebné k bezpečnému provedení záchranných a likvidačních prací, jsou vyžadovány na místo společného zásahu formou vyžádání věcné pomoci jeho cestou.

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu V případě, že vytvořená kolona vozidel je několik km dlouhá, je účelné, aby prostor který zabírá byl velitelem zásahu označena jako sektor. Velitelem sektoru pak určí příslušníka té složky, která v sektoru provádí převažující činnost. V případě regulace dopravy a udržování veřejného pořádku příslušníka policie, v případě zajišťování sjízdnosti průjezdného jízdního pruhu nebo poskytování pomoci posádkám vozidel příslušníka hasičského záchranného sboru.

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu V případě dalšího zhoršování situace lze doporučit svolání příslušného krizového štábu, resp. Stálé pracovní skupiny (např. Doprava).

Velitel zásahu, operační řízení a využívané stupně poplachu V případě mnohahodinového zastavení provozu a nutnosti realizace rozsáhlých opatření k nouzovému přežití koordinuje činnost nasazených sil a prostředků složek IZS, činnost ŘSD ČR, ale i činnosti dalších subjektů, nebo složek působících mimo dálnici : štáb HZS kraje nebo hejtman, který k tomu využívá krizový štáb kraje.

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Text: Katalog typových činností integrovaného záchranného systému STČ 10/IZS "Při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici"

Konec prezentace