K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Dětský svět Dětské naivní teorie
Dětský svět Dětské naivní teorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Konstruktivismus Zora Syslová.
Psychologie učení.
Evaluace v mateřských školách
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
Humanizace ve vzdělávání
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Jak na jazyky.
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Transkript prezentace:

K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová

T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika považuje za nejdůležitější porozumění. Konstruktivističtí učitelé umožňují žákům, aby nové věci objevili sami.

K ONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY Kognitivní konstrukce (J. Piaget) Sociální konstrukce (L. Vygotskij)

N OVÉ PŘÍSTUPY KE VZDĚLÁVÁNÍ Transmise Žák je ten, kdo nic neví a do školy přichází proto, aby se všemu naučil. Učitel je garant pravdy a je ve škole proto, aby žáka naučil všemu, co neví. Žákovo poznání se tvoří postupným kladením poznatků na sebe. Konstruktivismus Žák ví, a do školy přichází proto, aby přemýšlel nad tím, co ví, aby rozvíjel své poznání. Učitel jako garant metody zajišťuje, aby každý žák mohl dosáhnout co možno nejvyšší úrovně rozvoje. Žákovo poznání se tvoří jako jeho subjektivní schémata, poznávací struktury, které se v procesu učení mění a obohacují.

CO Z TOHO VYPLÝVÁ Převládající typ uspořádání výuky = frontální vyučování (pokud se objevuje skupinová práce, tak pouze jako zpestření hodiny) Převládající typ uspořádání výuky = skupinové vyučování (význam interakcí mezi žáky navzájem) a individuální práce Kompetitivní struktura: překonej ostatní žáky, překonej své kolegy Kooperativní struktura: důvěra vrstevnickým vztahům v procesech učení Neosobní vztahy mezi aktéry učebního procesu Učební komunita (učební společenství) Škola roztřiďovací instituceCílem školy je rozvoj kompetencí a talentu všech žáků

KONSTRUKTIVISMUS Konstruktivistický přístup ke vzdělávání zdůrazňuje potřebu využití metod založených na aktivizaci a spolupráci dětí tj. metod, které dítě stimulují, aby své znalosti získávalo aktivní činností a komunikací, nikoli aby je pasivně přijímalo. Konstruktivistický přístup vychází z teze, že poznání je založeno na složitém konstrukčním procesu, ve kterém výběr a interpretace podnětů závisí na předchozí žákově zkušenosti a výsledky tohoto procesu jsou subjektivní.

D ĚTSKÉ PREKONCEPTY Dítě má vlastní obraz o světě, ostatních lidech i sobě samém (konstruuje na základě individuálních zkušeností, které postupně nabývá). Na vše se dívá optikou tzv. naivních teorií (prekonceptů). Děti navzájem porovnávají vlastní prekoncepty zjišťují, že ostatní se na stejnou věc mohou dívat jinak přijmou jejich prekoncepty a rekonstruují vlastní, nebo nepřijmou pokud se jim vlastní prekoncepty v sociální interakci potvrdí, setrvají u svých koncepcí.

Cílem vzdělávání je, aby děti/žáci dostaly/i příležitost opustit naivní prekoncepty a mohly/i je rekonstruovat tak, aby byly v lepším souladu s realitou.

TŘÍFÁZOVÝ MODEL UČENÍ Evokace Uvědomění Reflexe

BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008, s. 54. ISBN HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, ISBN HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno: PdF MU, KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, ISBN KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál, PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, ISBN Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, ISBN SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha: VÚP, ISBN SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha: Verlag Dashofer, ISSN ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, ISBN