Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.11_napoleonuv_pad Datum: Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Napoleonův pád Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA NAPOLEONŮV PÁD Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování událostí z posledních let vlády Napoleona.
Doplň text, aby odpovídal pravdě Napoleon vyhlásil kontinentální (b)___________________, aby zničil ekonomicky (V)_________________. To však nerespektoval (r) __________________Alexandr I., proto se Napoleon rozhodl uspořádat (v)_____________________________, která začala roku ________. (R) _______________ vojsko ustupovalo. První bitva se odehrála u Borodina. Pak se (r)__________ vojska opět stáhla. Když dorazil Napoleon do (M) ____________, zjistil, že je vypálená a bez zásob. Napoleon chtěl přezimovat jinde, ale to mu nepřátelská vojska nedovolila. Francouzská vojska byla nucena (u)___________________ v kruté zimě stejnou cestou, jakou přišla. Vojáci byli bez (z)_____________. Umírali hlady a mrzli. Po tažení do (R) _____________ zbyla z francouzské armády jen asi desetina mužů. Blokáda; Velkou Británii; ruský car; vojenskou výpravu; 1812; ruské; ruská; Moskvy; ustupovat; zásob; Ruska
Mapa Evropy za napoleonských válek
V rámci Napoleonova tažení do Egypta byla objevena památka, na které byl zaznamenán text v egyptském a řeckém písmu. Vědec Jean- Francois Champoliion díky ní rozluštil egyptské hieroglyfy. Jak se nazývá tato památka? __________________________ Rosettská deska Urči památku
Spoj rok a bitvu, urči vítěze __________ Bitva u Trafalgaru Bitva u Borodina Bitva u Slavkova Bitva u Lipska Bitva u Waterloo 10/1805- b. u Trafalgar, vítězem VB; 12/1805 – b. u Slavkova, vítězem Napoleon; 1812-b. u Borodina, nerozhodně; b- u Lipska, vítězem Rusko, Prusko, Rakousko; b. u Waterloo, Napoleon definitivně poražen, vítězem VB a Prusko 10/180512/
Přiřaď osobnosti k jejich oboru a národnosti Nelson Kutuzov Goya Suvorov Orlík Napoleonův syn z druhého manželství Ruský maršál, který bojoval s Napoleonem u Borodina Ruský vojevůdce, který bojoval s Napoleonem v Itálii Španělský malíř Anglický admirál, který porazil Napoleonovo loďstvo u mysu Trafalgar
Urči, o jakou významnou osobnost jde 1.Tento panovník byl posledním císařem Svaté říše římské, ale také prvním císařem rakouským. _________________ František II./ I. 2. Tento ruským carem bojoval proti Napoleonovi u Lipska v roce __________________ Alexandr I.
Rozlušti přesmyčky a přiřaď vysvětlení HVELTÉSÁK BLIREUPAK__________ TÁVSA LENEHA__________ VSBAATÁK BLIREUPAK __________ _________ BAEL __________ SLOEPK SÝKRNÝ__________ ŠVÝCARSKO NIZOZEMÍ Ostrov, kde Napoleon dožil Ostrov, kam byl poslán Napoleon Území Svaté říše římské, které dobyl Napoleon Elba- ostrov; Helvétská republika- Švýcarsko; Svatá Helena- ostrov; Batavská republika – Nizozemí; Rýnský spolek- území Svaté říše římské dobyté Napoleonem
POUŽITÉ ZDROJE Uvedené zdroje [ on-line] [cit ]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: (snímek 2) ima_Thule).png?uselang=cs (snímek 3) ima_Thule).png?uselang=cs (snímek 4) (snímek 4) g (snímek 5) g (snímek 6) (snímek 7) (snímek 7) (snímek 8) _Napol%C3%A9on_Ier_quittant_l%27%C3%AEle_d%27Elbe_-_1836.jpg (snímek 8) _Napol%C3%A9on_Ier_quittant_l%27%C3%AEle_d%27Elbe_-_1836.jpg
SHRNUTÍ AnotacePrezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování událostí z posledních let vlády Napoleona. AutorMgr. Sandra Jaklová Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci vyjmenuje vojenské úspěchy a neúspěchy Napoleona I., popíše jeho pád a konec Klíčová slovaNapoleon Bonaparte, Francie, počátek 19. století, napoleonské války Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina13 – 14 let Celková velikost kB
METODICKÁ POZNÁMKA Snímek 2- Žáci doplní do textu správné odpovědi (po kliknutí se objeví správné odpovědi). Snímek 3- Prohlédneme si mapu Evropy – diskuze: Cíle Napoleona, úspěchy, sesterské republiky apod. Snímek 4- Žáci doplní jméno významné památky po kliknutí se objeví správné odpovědi). Snímek 5- Žáci spojí rok a bitvu, doplní vítěze či poražené po kliknutí se objeví správné odpovědi). Snímek 6- Žáci spojí osobnost s popisem po kliknutí se objeví správné odpovědi). Snímek 7- Žáci určí, o jaké významné panovníky se jedná po kliknutí se objeví správné odpovědi). Snímek 8- Žáci vyluští přesmyčky a spojí s vysvětlením po kliknutí se objeví správné odpovědi).