Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_2_17_VV Čtyři roční období Šablona číslo: XVI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Mirka Cedidlová
Anotace: Výukový materiál obsahuje pracovní postup formou prezentace na interaktivní tabuli. Očekávaný výstup : Žáci se učí pracovat podle jednoduchého pracovního postupu na interaktivní tabuli. Snaha o propojení jednotlivých předmětů – geometrie – kružnice – přírodovědě. Práce s jednoduchými pomůckami. Čtyři roční doby – typické znaky jednotlivých ročních období. Žáci udržují pořádek na pracovním místě, hodnotí práce svoje i svých spolužáků. Druh učebního materiálu: prezentace, výukový materiál Typická věková skupina: 9 – 10 let Klíčová slova: jaro, léto, podzim, zima, kružítko, míchání barev Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, čtvrtka A 3, kružítko, tužka, vodové (temperové) barvy Potřebný čas pro výuku DUM: 90 min
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Mezipředmětové vztahy: Přírodověda – čtyři roční období, otáčení Země kolem Slunce – střídání čtyř ročních dob. Začátky jednotlivých ročních období. Geometrie – práce s kružítkem Téma: Čtyři roční období - stromy Motivace: Rozhovor s dětmi o jednotlivých ročních období, které mám nejraději a proč?
Čtyři roční období
Motivace Mezipředmětové vztahy: Přírodověda – čtyři roční období, otáčení Země kolem Slunce – střídání čtyř ročních dob. Začátky jednotlivých ročních období. Geometrie – práce s kružítkem Téma: Čtyři roční období - stromy Motivace: Rozhovor s dětmi o jednotlivých ročních období, které mám nejraději a proč?
Pomůcky: Čtvrtka A ₃, temperové (vodové) barvy, štětec, voda, kružítko, tužka
Postup práce 1.Nejprve na čtvrtku narýsujeme čtyři kružnice (pracujeme uprostřed čtvrtky – kružnice se mohou mírně překrývat). Žáci tužkou připraví návrh stromu do každého kruhu. Každý strom představuje vždy jedno roční období.
Postup práce 2.Nyní každý kruh vybarvíme barvou typickou pro jedno z ročních období. (např. zima – modrá)
Postup práce 3. Necháme výkres zaschnout, mezi tím si zahrajeme hru: „Je to pravda, že?“ (obdoba hry: „Všechno lítá, co peří má“. Otázka např.: V létě lyžujeme? Atd.
Postup práce 4. Po zaschnutí kreslíme do jednotlivých kruhů (ročních období) jak konkrétně v tomto období vypadá strom.
Postup práce 5. Zbývá dokončit pozadí – necháme na fantazii žáků.
Hotové výkresy
Foto z nástěnky
Zdroje: Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office Fotografie z archivu autorky