Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou republiku STAPRO, s.r.o. Ministerstvo zdravotnictví ČR Typologie zdravotních služeb Austrálie - NHIM (Komplexní logický model)
Australský národní informační model - NHIM V roce 1989 byla publikována první verze Národního zdravotnického datového slovníku (National health data dictionary). V roce 1995 pak první verze Australského národního informačního modelu ve zdravotnictví (NHIM). Tento model (nyní ve druhé verzi) popisuje základní informační elementy a jejich relace a představuje vysokoúrovňový koncepční základ pro tvorbu informačních systémů, pro návrhy datových sad či způsob jak strukturovat a organizovat informace ve zdravotnictví.
Australský národní informační model - NHIM Odkazy:
NHIM – základní architektura
Parties and states - lidé či strany (organizace) aktivní ve zdravotnictví, role, které naplňují a jejich pozorovatelné, zaznamenatelné, definovatelné či měřitelné charakteristiky
NHIM – základní architektura Parties and states - lidé či strany (organizace) aktivní ve zdravotnictví, role, které naplňují a jejich pozorovatelné, zaznamenatelné, definovatelné či měřitelné charakteristiky State-changing events – události ve zdravotnictví či takové události, které se dotýkají subjektů ve zdravotnictví, a jejich rozlišitelné vlastnosti. Události mohou zahrnovat jak nepřesně ohraničené „životní události“ jako např. počátek puberty, tak události související s poskytováním komplexních zdravotních služeb zdravotnickým zařízením. Environmental factors – legislativní, fyzické a sociální prostředí, ve kterém žijeme a v němž je poskytována zdravotní péče Classifying systems – systémy, které mohou sloužit ke kódování, klasifikaci či vyhodnocení zdravotních faktorů, stavů či událostí. Příkladem mohou být obory hodnot (datové typy), systémy klinického kódování či ukazatele hodnocení výkonnosti.
NHIM – základní architektura State-changing events – události ve zdravotnictví či takové události, které se dotýkají subjektů ve zdravotnictví, a jejich rozlišitelné vlastnosti. Události mohou zahrnovat jak nepřesně ohraničené „životní události“ jako např. počátek puberty, tak události související s poskytováním komplexních zdravotních služeb zdravotnickým zařízením.
NHIM – základní architektura Environmental factors – legislativní, fyzické a sociální prostředí, ve kterém žijeme a v němž je poskytována zdravotní péče
NHIM – základní architektura Classifying systems – systémy, které mohou sloužit ke kódování, klasifikaci či vyhodnocení zdravotních faktorů, stavů či událostí. Příkladem mohou být obory hodnot (datové typy), systémy klinického kódování či ukazatele hodnocení výkonnosti.
NHIM – úroveň 1 1. Business Factors 2. Care Plan 3. Enabling Factors 4. Environmental Factors 5. Event 6. Expenditure 7. Location 8. Need/Issue 9. Outcome 10. Party 11. Party Characteristic 12. Party Role
NHIM – úroveň 2 (Event) Uvedený diagram dobře ilustruje jak relace základních entit Client(Person, Group of Persons), Case, Episode (Contact Episode) Event (Service Event), tak existenci vazby mezi pacientem a entitou Problem/Condition prostřednictvím objektu Health System Notification. Jednotlivé episody jsou dále klasifikovány prostřednictvím relace k objektu Care Type.
xxx 1. xxx 2. xxx
NHIM – úroveň 3 - Případ Případ (CASE) je definován jako série Kontaktů (CONTACT EPISODEs) určitého klienta (CLIENT), za účelem poskytnutí zdravotní péče vztahující se k určitému problému či stavu (PROBLEM/CONDITION) či souboru problémů či stavů (set of PROBLEM/CONDITIONs).
NHIM – úroveň 3 - Případ Příklady „Případu“: Léčba pacientů s diabetem, která může trvat řadu let a podílet se na ní může několik zdravotnických zařízení Hospitalizace, chirurgický zákrok a následná rehabilitace po úrazu Léčebná péče a následný pravidelný screening pacienta s rakovinou prostaty
NHIM – úroveň 3 - Případ Případ (CASE) slouží ke sledování zdravotní péče vyčíslení jejích nákladů na péči o klienta vázanou na jeho specifický zdravotní problém či stav.
NHIM – úroveň 3 - Kontakt Kontakt (Contact episode) je definován jako interakce klienta a poskytovatele zdravotní péče. Kontakt se dále rozděluje na: EPISODE OF CARE pro pacienty přijaté k hospitalizační péči v nemocnici NON-ADMITTED EPISODE pro pacienty ostatní Mezi „Contact episode“ patří také kontakty plánované, které se dosud neuskutečnily.
NHIM – úroveň 3 - Epizoda Epizoda je popsána základními atributy: Začátek (datum a čas) Konec (datum a čas) Stav (probíhá, ukončena, naplánována, …) Typ (hospitalizační, nehospitalizační) Typ péče (CARE TYPE)CARE TYPE
NHIM – úroveň 3 - Kontakt Pro každou kontaktní episodu (kontakt) platí následující pravidla: je součástí právě jednoho případu je klasifikována pouze jedním typem péče zodpovídá za ni právě jedno zdravotnické zařízení musí zahrnovat nejméně jeden výkon (HEALTH CARE SERVICE EVENT)HEALTH CARE SERVICE EVENT může obsahovat několik přerušení péče (propustek) (CLIENT LEAVE PERIOD)CLIENT LEAVE PERIOD
Care type (in-patient care type) 1. xxx 2. xxx
Pokus o srovnání – OECD - NHIM 1. xxx 2. xxx