Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Krajina a životní prostředí
ATMOSFÉRA.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
Atmosféra Filip Bordovský.
Atmosféra Země a její složení
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Stavba Země Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Litosféra I – úvod Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Hydrosféra – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Atmosféra.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Země a život, vývoj života
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Vzduch Vzduch.
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace:Žáci shrnou své poznatky o atmosféře Země

Obr. 1 Test: Atmosféra

Otázka č. 1 a)proč je u atmosféry vhodnější použít pojem „plynný obal Země“ než „vzdušný obal Země“? b)uveď složení vzduchu - názvy plynů a jejich množství v procentech

Otázka č. 2 vysvětli princip skleníkového efektu co ho způsobuje, jak funguje, co má za následek apod. Obr. 2

Otázka č. 3 a)co je ozon? b)proč je ozon pro život na Zemi tak důležitý? c)co je ozonová díra? Obr. 3

Otázka č. 4 a)co je vítr? b)co způsobuje pohyby větru?

Otázka č. 5 a)jak se nazývá přechod z kapalného na plynné skupenství b)jak se nazývá přechod z plynného na kapalné skupenství c)vysvětli princip vzniku sněhových srážek

Otázka č. 6 a)vysvětli pojem „teplotní inverze“ b)co má teplotní inverze za následek v nižších polohách (nížiny, údolí …)

Otázka č. 7 Vysvětli pojmy: a)fotosyntéza b)imise c)emise d)smog e)popiš princip vzniku kyselých dešťů

Správné odpovědi

Otázka 1 Proč je u atmosféry vhodnější použít pojem „plynný obal Země“ než „vzdušný obal Země“? Protože ve vyšších vrstvách atmosféry už není vzduch. Uveď složení vzduchu 78% N 2, 21% O 2, 0,03% CO 2, zbytek (méně než 1% vzácné plyny, vodní pára)

Otázka 2 Vysvětli princip skleníkového efektu (co ho způsobuje, jak funguje, co má za následek apod.) Teplo, které se dostane na povrch Země se částečně odráží zpět do vesmíru, částečně zůstává v atmosféře Země. Zvyšováním koncentrace některých plynů v atmosféře se zvyšuje podíl zadržovaného tepla v atmosféře, což může mít za následek pomalé oteplování celosvětového klimatu.

Otázka 3 Co je ozon? O 3, plyn, tříatomový kyslík Proč je ozon pro život na Zemi tak důležitý? chrání organismy před UV zářením ze Slunce Co je ozonová díra? místo v ozonové vrstvě, kde je ozonu méně než je běžné

Otázka 4 Co je vítr? pohyby vzduchu, proudění vzduchu Co způsobuje pohyby větru? místa na Zemi, kde jsou tlakové výše a níže

Otázka 5 Jak se nazývá přechod z kapalného na plynné skupenství? vypařování Jak se nazývá přechod z plynného na kapalné skupenství? tuhnutí Vysvětli princip vzniku sněhových srážek kapalné srážky vnikající v atmosféře při svém dopadu na povrch Země tuhnou díky nízkým teplotám

Otázka 6 Vysvětli pojem „teplotní inverze“ „převrácení“ normálního rozvrstvení teplot, ve vyšších polohách je vrstva teplejšího vzduchu než při zemi Co má teplotní inverze za následek v nižších polohách? (nížiny, údolí …) zhoršení kvality vzduchu, vrstvy vzduchu se nemohou promíchávat

Otázka 7 7) Vysvětli pojmy: fotosyntéza – děj, při kterém rostliny přijímají CO 2 a vodu a vytváří si živiny v podobě glukózy, odpadní látkou je kyslík, zdrojem energie pro fotosyntézu je sluneční záření imise – to, co se lidskou činností dostane do ovzduší emise – to, co se s původní imisí dostane zpět na povrch Země (pevné i kapalné) smog – směs mlhy a nečistot ve vzduchu popiš princip vzniku kyselých dešťů – imise oxidů síry a dusíku se dostanou do ovzduší, kde se rozpouštějí v kapalných srážkách. Vznikají kyseliny, které v podobě dešťových srážek dopadají na zem

Zdroje Obr. 1: NASA EARTH OBSERVATORY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: ZOO, Fari. Wikimedia Commons [online]. [cit. t ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: NASA. Wikimedia Commons [online]. [cit. t ]. Dostupný na WWW: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN